ILS

Questions, comments; documents about Boeing related products (PMDG and others) ...
THY543
Average User
Average User
Posts: 179
Joined: 12 Aug 2002, 01:24
Name: Atakan Şenyurt
PID: 543
Vatsim ID: 848272
City: Antalya

Arkadaşlar
Biraz önce LTFH-Samsun Çarşamba LTAC-Ankara Esenbo?a uçuşumu tamamladım. Fakat ILHAN1E Star ını yaparken anlamadı?ım birşey oldu. Gerçi bunu hep böyle yapıyor. Normalde planda ILHAN dan sonra ANK voru yazdım ve ILHAN dan sonra ILS sinyallerini alınca MCP deki APP ye bastım. Uçak VNAV dan çıktı ve Speed tuşunu açtı. Herşey normal di buraya kadar. 1 dakka falan sonra APP tuşu söndü ve üstündeki VOR/LOC tuşu yanmaya başladı ve hiçbişey yapmadım. Alttaki resimdeki gibi de yeni bir rota çizdi ve yeni çizdi?i rotayı izleyerek ANK ye gelmeden 03R yedönerek ILS yapmaya başladı. Sonra ILS yaparken yüksek kaldı ve bende otopilottan çıkararak kendim yaklaştım.
Neden hep böyle oluyor? PMDG 737-800 de ILS prosedürü nedir? Bende pek bişey bilmiyorum. Lütfen yardım.

Image

Image
THY1125
Senior Member
Senior Member
Posts: 477
Joined: 11 Apr 2004, 23:23
Name: Buğra Oğuzülgen
PID: 1125
Location: Turkey

Hocam piste çok dar açıyla yaklaşmışsınız ve dönüş zor olduğu için erkenden dönmeye çalışmış autopilot.Böyle bir durumda ya ank üzerinde hold a girip ils e oturun ya da ank a paralel yaklaşıp sonra ank üzerine dönüp ils e oturun.

Buğra Oğuzülgen
TK1125
Image
ertansekmen
Newbie
Newbie
Posts: 16
Joined: 02 May 2005, 01:14
Location: Turkey
Contact:

Cok emin olmamakla birlikte, resimden anladigim kadariyla ucak ils hattina oturmak icin biraz zorlanmis. (Bu arada ANK, NDB benim chartimda VOR degil) ANK NDB sinde 6500de olmasi bekleniyor. bu da ANK NDB sini gectikten sonra ils yaklasmasini yapmali olarak yorumlanabilir. Neticede ilhan 1e de 233 hdg le yaklasiyoruz ANK'ya ve daha sonra 33 hdge donmek biraz zor oluyor. Bi kac gunluk PMDG kullanicisiyim, okudugum dokumanlari yanlis anlamadi isem : bu tarz durumlarda kafamizdan bir kac navaid olusturuyoruz. Sanki ATC yaklastirir mis gibi... Biraz aciktan aliyoruz viraji sanirim bu sekilde cozulebilir sorun :) alternatif olarak ANK uzerinde bir hold yaparak da yaklasma olasi gibi gozukuyor. ilhan 1e icin ank uzerinde 213 ile holda girersen de bir cozum olabilir.

deneyecek olursan yaniti bekliyorum :)
THY543
Average User
Average User
Posts: 179
Joined: 12 Aug 2002, 01:24
Name: Atakan Şenyurt
PID: 543
Vatsim ID: 848272
City: Antalya

Ertan hocam
Dedikleriniz doğru tabiki de ama her yaklaşmamda bu vor loc düğmesi kendiliğinden aktif oluyor ve app tuşu sönüyor. Uçak da ils de iken alçalması gerekirken aksine bazen düz bazen de burnu kaldırıyor. Bu pmdg lerde ils prosedürlerini tam anlamıyla bilen bir arkadaşımız yok mu?

Atakan ?enyurt
Image
User avatar
THY166
VIP Member
VIP Member
Posts: 236
Joined: 17 Mar 2004, 20:00
Name: Fatih KOZ
PID: 166
Vatsim ID: 832838
City: Antalya
Location: Antalya , Turkey
Contact:

"ILS Prosedürü" derken tam anlamı ile neyi kastettiğini anlamadım ama söyleyebileceğim tek nokta şudur ;

Boeing 737 Serisi uçaklarda APR tuşunun anlattığın koşullarda inaktif görünmesi normaldir çünkü uçak ILS Yaklaşmaya başladığında LOCalizer ve Glide Slope sinyanllerine odaklanır .

Normal şartlarda ilk alınacak sinyal LOC yani LOCalizer sinyalidir , bu sinyal ile birlikte APR tuşuna ait ışık sönüp VOR/LOC ışığı yanar ve uçağımız meydan ILS sisteminin bir parçası olan LOCalizer sinyali ile dönüşe başlar . ( Bu noktada LNAV yani Lateral Navigation sistemi devre dışı kalır )

Bu durumda ATC'ye "Established Localizer RwyXX" mesajı verilir ve aksi belirtilmedikçe yaklaşma devam eder .

Pist LOCalizer hattı doğrultusunda "düz uçuşta" yaklaşma devam ederken uçağımız , Glide Slope yani GS verisini almaya başlar , bu verinin amacı bildiğiniz gibi uçağımızı doğru süzülüş açısı ile piste getirmektir .

GS verisi ile birlikte ILS tam anlamı ile çalışmaya başlar ve uçağımız alçalışa geçer , tam bu noktada "Full Establish RwyXX" mesajı geçilebilir . ( Bu noktada ise VNAV yani Vertical Navigation devre dışı kalır )

Uçağımızın panelinde LOC ve GS sinyallerinin alındığına dair aşağıdaki ibareleri görebiliriz ;

A. LOC İçin : MCP Panelde VOR/LOC tuşuna ait ışığın yanması ve FMA ekranında VOR/LOC ibaresi
B. GS için : FMA ekranında GS ibaresi

Umarım yardımcı olmuştur ...

Konu ile ilgili detaylı dokümanlar PMDG yüklemesi ile sisteminize yüklenmiştir , oradan da orjinal hallerine ulaşabilirsiniz .

Çift Otopilot kullanarak yaklaşma yapmak istiyorsanız yapmanız gereken Radio Panel'den NAV1 ve NAV2'ye piste Ait ILS frekansını girmektir . APR tuşuna basarak sistemi aktif hale getirdikten hemen sonra ikinci otopilotuda açabilirsiniz . Böylece uçağınız çift otopilot desteği ile ILS yaklaşmaya başlar ve FMA ekranında "DUAL MODE" ibaresi görülür .

Kazasız inişler .

B. Fatih Koz

"Do Not Hesitate ! No Court , No Jury , Show No Mercy ... Just EYE TO EYE"

Ek : Resimden anladığım kadarı ile standart panel düzeni ile uçuyorsun Atakan , PMDG menüsünden airlines kısmına gelip "Easy Jet"i seçersen daha anlaşılır ve resimlerinden aşina olduğumuz NG kokpit görüntüsüne yakın bir düzende panelin olacaktır . Tabii ki bu halini tercih ediyorsan durum değişir .

İyi uçuşlar
THY543
Average User
Average User
Posts: 179
Joined: 12 Aug 2002, 01:24
Name: Atakan Şenyurt
PID: 543
Vatsim ID: 848272
City: Antalya

Fatih Abi

Verdiğin bilgiler için çok teşekkür ederim. Bir de ILS sırasında ne yapmamız gerektiğini manual lere bakarak çözmeye çalışayım. Bişey bulamaz isem tekrar dönerim.

Atakan ?enyurt
Image
alperdilaver
Junior Member
Junior Member
Posts: 67
Joined: 09 Jun 2004, 20:25
Name: Alper DİLAVER
PID: 539
Vatsim ID: 847840
City: TRABZON
Location: Turkey

quote:Originally posted by TK543

Arkadaşlar
Biraz önce LTFH-Samsun Çarşamba LTAC-Ankara Esenboğa uçuşumu tamamladım. Fakat ILHAN1E Star ını yaparken anlamadığım birşey oldu. Gerçi bunu hep böyle yapıyor. Normalde planda ILHAN dan sonra ANK voru yazdım ve ILHAN dan sonra ILS sinyallerini alınca MCP deki APP ye bastım. Uçak VNAV dan çıktı ve Speed tuşunu açtı. Herşey normal di buraya kadar. 1 dakka falan sonra APP tuşu söndü ve üstündeki VOR/LOC tuşu yanmaya başladı ve hiçbişey yapmadım. Alttaki resimdeki gibi de yeni bir rota çizdi ve yeni çizdiği rotayı izleyerek ANK ye gelmeden 03R yedönerek ILS yapmaya başladı. Sonra ILS yaparken yüksek kaldı ve bende otopilottan çıkararak kendim yaklaştım.
Neden hep böyle oluyor? PMDG 737-800 de ILS prosedürü nedir? Bende pek bişey bilmiyorum. Lütfen yardım.

Image

Image



Hacam,MCP deki pozisyonunuza bakarsanız. siz henuz daha ILS yaklasmasına baslama pozisyonunuzu almamıssınız. APP tusuna, ucagın ucus bası ILS coursesı ıle 30-45 derce cıbvarı bı acı ya gelınce basacaksınız. siz ilhanı gecer gecmez APP tusu basınca ucak ils hattına back course denen olayuı yapmaya calısır kı bu durumda da yapamamıs.


ILS e yaklassırken ınecegınız pıstı onunuze almalısınnız burdakı bıgıbı 21 ı alınca dııl. Inecegınız pıst bası ucus yonunuzde onunuze alınca uygun yakalasma acısı ıle ( 30-45 derece)ıle pıstt merkez hattına doru ucacaksınız. o anda APP tusuna basarsanız. ucak once LOCALIZOR le temas kurar ve kendını pıst merkez hattına alır sonrada GLİDE SLOPE dene pızte doru suzulus acısını yakalar ve tam ınıse baslar. Zaten Fatıh hoca anlatmıs herseyı. Hatanız ILS tusu olan APP ye erken basmıs olmanız.UNUTmadan FAzla yakıtla ınmek de hem alcalısrken hızı tuturmakta sorun yaratır hemde ILS e oturmada. Bı de F/D nız off. yanlısbılmıyosam On olması lazım dıye bılıyorum.

iyi ucuslar




TK539
Alper DİLAVER-TRABZON
THY543
Average User
Average User
Posts: 179
Joined: 12 Aug 2002, 01:24
Name: Atakan Şenyurt
PID: 543
Vatsim ID: 848272
City: Antalya

Ohh be sonunda adam gibi inmeyi başardım. İşte kanıtı :D
Image

Atakan ?enyurt
Image
ertansekmen
Newbie
Newbie
Posts: 16
Joined: 02 May 2005, 01:14
Location: Turkey
Contact:

iyi haber... ama hala bir seyler eksik gibi :) bakalim bulabilecek miyiz?
User avatar
THY166
VIP Member
VIP Member
Posts: 236
Joined: 17 Mar 2004, 20:00
Name: Fatih KOZ
PID: 166
Vatsim ID: 832838
City: Antalya
Location: Antalya , Turkey
Contact:

İlk gözüme çarpanlar ;

* İnişe 5 mil kalmış ( LOC ve GS hattı gayet iyi )
* Autobrake kapalı ( Neden ? "Nasılsa dururuz abi" zihniyeti mi var pilotta :) )
* EHSI hala MAP modunda duruyor ( Neticede pilot tercihidir ama VOR yada APP moduna alıp takip etmek iyi olur )
* VOR - ADF seçimi OFF konumunda ( Buna anlam veremedim , en azından ADF frekansı ve NAV2'ye girilmiş VOR frekansını takip edebilmek için yaklaşmada açık olmalı bence )
* Minima girilmemiş ( "Nasılsa ineriz abi , minima falan hikaye" durumu var gibi geldi bana [;)] )

Son Gözüme çapran ;

Atakan PMDG ile sorunsuz inince hemen 737-800 Pilot resmini yapıştırmış imzaya [:p][;)]

Bulabildiklerim bunlar , farklı birşey varsa atladığım , gözümden kaçan yahut bilmediğim öğrenmek isterim .

Sevgiler



B. Fatih Koz

"Do Not Hesitate ! No Court , No Jury , Show No Mercy ... Just EYE TO EYE"
Airborne
Newbie
Newbie
Posts: 7
Joined: 16 Jun 2004, 08:51
Location: Turkey
Contact:

Çift otopilot açılmış ama Flare yazısı görünmüyor. İkinci radyoya frekans girilmemiş olabilir ya da FMC'den ref hızı seçilmemiş olabilir.

Ben de acemisiyim dediklerim hepten yanlış da olabilir :P
_________
Levent
THY543
Average User
Average User
Posts: 179
Joined: 12 Aug 2002, 01:24
Name: Atakan Şenyurt
PID: 543
Vatsim ID: 848272
City: Antalya

Fatih abi çok alem adamsın vallahi gül gül bittim ya :D

Levent abi FMC den ref speed i set ettim ve de radio panelden nav lara ils i set ettim. İlerleyen saniyelerde Flare yi aldım ve o single ch yazısı kayboldu.

Atakan ?enyurt
Image
alperdilaver
Junior Member
Junior Member
Posts: 67
Joined: 09 Jun 2004, 20:25
Name: Alper DİLAVER
PID: 539
Vatsim ID: 847840
City: TRABZON
Location: Turkey

quote:Originally posted by fatih.koz

İlk gözüme çarpanlar ;

* İnişe 5 mil kalmış ( LOC ve GS hattı gayet iyi )
* Autobrake kapalı ( Neden ? "Nasılsa dururuz abi" zihniyeti mi var pilotta :) )
* EHSI hala MAP modunda duruyor ( Neticede pilot tercihidir ama VOR yada APP moduna alıp takip etmek iyi olur )
* VOR - ADF seçimi OFF konumunda ( Buna anlam veremedim , en azından ADF frekansı ve NAV2'ye girilmiş VOR frekansını takip edebilmek için yaklaşmada açık olmalı bence )
* Minima girilmemiş ( "Nasılsa ineriz abi , minima falan hikaye" durumu var gibi geldi bana [;)] )

Son Gözüme çapran ;

Atakan PMDG ile sorunsuz inince hemen 737-800 Pilot resmini yapıştırmış imzaya [:p][;)]

Bulabildiklerim bunlar , farklı birşey varsa atladığım , gözümden kaçan yahut bilmediğim öğrenmek isterim .

Sevgiler



B. Fatih Koz

"Do Not Hesitate ! No Court , No Jury , Show No Mercy ... Just EYE TO EYE"




Selamlar,

Eger yanlıs dıılsem +22 derece hava sıcaklıgında Enginee anti ice acık.(buzlanma rıskı yokkı, kapatılmıs olması lazım dı daha yuksek ırtıfada. KEROSEN bu su dıııl..:D)


Bi de istanbul 06 pıstıne ınılmıs ve ıls hattını 56 derece farklan kestırmıs. 360 bas yerıne 20- 25 bas gıbı yaklasırsa daha rahat ıls e oturur. HANİ bu vatandas ankaraya ınemıyodu.Sorun ne? ankara gozunu mu korkuttu..?:D[8D][:p]( alınmak yok tamamen taslama seklınde takılma yapıyom...)

Baska bı konu 40 flap neden 30 diil. Gene yanlıs bılmıyosam 40 flap havada motor durunca acılır. Bunun nedenı de motordan cıkan 750 erece cıvarında sıcaklıga sahıp gazın flapları yakmasının onune gecmek. Ama tam bılmıyom(hatırladıgım sebep bu). 140 knt hızla yere 30 flapla yaklassa ıdı burun yaklasık 5-7 derece havada gelırdı kı bu da pılotların en svdıgı ınıs pozısyonu.Bolece pıste temas anında burun kaldırmaya gerek kalmazdı drekt once arka dıkmeler yere deger sonrada surtunme kuvvetı nedenıyle de burun asa dusup on dıkme yere degerdı. İdeal ınıs yani.....


iyi ucuslar...

TK539
Alper DİLAVER-TRABZON
THY543
Average User
Average User
Posts: 179
Joined: 12 Aug 2002, 01:24
Name: Atakan Şenyurt
PID: 543
Vatsim ID: 848272
City: Antalya

Yaw tamam artık ils ile inebiliyorum. Artık kızmayın . :D[8D]:D[8D]:D[8D]:D
İmzama baksanıza [8D][8D][8D]

Atakan ?enyurt
Image
User avatar
THY166
VIP Member
VIP Member
Posts: 236
Joined: 17 Mar 2004, 20:00
Name: Fatih KOZ
PID: 166
Vatsim ID: 832838
City: Antalya
Location: Antalya , Turkey
Contact:

Flap konusu ilgimi çekti ... Pek aklıma yatmadı ama doğru olabilir [;)]

Aklıma yatmamasının sebebi basit mantık :

"Maden koymuşlar o kolu oraya , lazım olursa yada lazım olacağını hissedersem (yakıt yük fazlalığı , daha fazla kaldırma kuvveti ihtiyacı vb.) neden çekmeyeyim ... Madem orada 750 derece ısı var , metali ona göre kullansın fabrika değil mi ?"

Kısaca tipik Türk minibüs şoförü yaklaşımı ama yinede yaklaşım yaklaşımdır , hor görmemek gerekir .

?aka bir yana incelemek lazım , bilimum dokümanları okumak ve araştırmak gerek .

Sevgiler



B. Fatih Koz

"Do Not Hesitate ! No Court , No Jury , Show No Mercy ... Just EYE TO EYE"
Post Reply

Return to “Boeing Fleet”