Page 1 of 1

non-RVSM uygulaması

Posted: 11 Mar 2005, 22:45
by THY157
Selamlar;

Sorum başlıkta da belirtti?im gibi non-RVSM irtifaları problemi. Önce bildiklerimle başlayayım sonra sorumu sorayım son olarak hatalarım varsa düzelteyim.

Bildi?im;
RVSM hava sahaları güney-do?uda LTAA do?u sınırlarından başlayıp tüm avrupa FIR'ları kapsayan bir alan diye biliyorum. Yani kısaca avrupaya özgü bir uygulama.(?) Bundan çıkan sonuç bu FIR'lar dışında uçuş seviyelerimiz trvacc sitesinde de belirtildi?i gibi 2000ft. dikey ayrımla yapılacak (FL290-FL410 arası) trvacc'deki şekile bakınca 181-360 arası uçuşlarda FL310, 350, 390 gibi yükseklikler kullanılıyor.

Soru;
?u an KLAX-YSSY uçuşundayım, genel rotam güney-batı, planladı?ım uçuş yüksekli?i FL350. ServInfo'da KSFO-PHNL uçuşu yapan (yaklaşık aynı headingde, planlı yüksekli?i FL360. Tam karşımda bir başka uçak benim ters istikametimde kuzey amerikaya yaklaşıyor PHNL'den, uçuş yüksekli?i FL350...

Nedir şimdi bu, ben mi yanlış uçuyorum yoksa benim bilmedi?im bir prosedür mü var yoksa RVSM uygulaması bölgesel bir uygulama de?il mi?

Cevaplar için teşekkürler şimdiden...

Selçuk Poyraz
Captain
Virtual A3xx Instrument Rating
TK157

Posted: 15 Mar 2005, 16:18
by CnC
Selamlar
Hocam yanlışım varsa düzeltin.. 181-360 istikameti, batı yönünü (even)kategorize ediyor biliyorum..Bu durumda uçuş yüksekliği , benim kaba bilgilerime göre çift haneli olur biliyorum.. FL320 , 340 veya FL360.. Buna benzer , mesela Antalya-Ist için.. Kuzeybatı istikameti.. Seçtiğim yükseklik FL280 olur genelde..

Flight-Track 0 to 179
(odd - doğuya)
9000ft
FL110
FL130
FL150
FL170
..... tek haneli

Flight-Track 180 - 359
(even - batıya)
FL100
FL120
FL140
FL160
FL180
..... çift haneli
Türk Hava Sahasında Istanbul-Izmir , Bodrum ve Dalaman-Istanbul uçuşlarını bu tablonun tersi şeklinde yapılır. (FLYTHY syllbus)

Bu da TRVACC nin yayınladığı Standart Uçuş Yükseklikleri ile ilgili şema
http://trvacc.org/web/training/ref/cruising.asp


VATUSA nın verdiği tarif şöyle ki..

http://www.vatusa.org/training/RVSM/RVSM.htm

The definition of "westbound" and "eastbound" flight remains unchanged. The only change is in şe altitude structure.
Odd Flight Levels: Magnetic Course 000-179 Degrees (Doğu istikameti)
Even Flight Levels: Magnetic Course 180-359 Degrees(Batı ist.)

VATUSA nın (VATSIM USA) sitesine girerseniz , orada ki şemada göreceksiniz ki, Doğu uçuşları için tek haneli ,(FL290 310 350 gibi) batı için ise çift haneli (FL340 360 gibi) uçuş yüksekliği isteniyor.

Burada TR ve USA sahaları uçuş yüksekliği paralel görünüyor..

Bu durumda sizin uçuş yüksekliğiniz, güneybatı istikameti 180-359 dereceler arasına girdiği için çift haneli FL360 gibi olması gerekirdi. San Fransisco-Honolulu arası evet , buda güneybatı istikametiki FL360 doğru olurdu.. VATUSA da Honolulu için özel bir duruma rastlamadım..

Bu konu hakında sizin uçuşunuzla ilgili anlamadığım ya da kaçırdığım bir detay varsa özür..

Sevgiler ve Saygılar



Cüneyt Damar
TK1193
Image

Posted: 15 Mar 2005, 17:51
by THY656
Selçuk kaptana böyle bir topic actığı için ve de Cüneyt kaptana da acık yanıtı için teşekkür etmek istiyorum.
Yalnız şu LTBA-LTBJ ve diğerlerine bir açıklık getirilse iyi olur.
Yani Cüneyt kaptanın dediği gibi İst-İzm FL250 mı olmalı?
Veya İzmir-İstanbul FL260 mı uçulmalı?
Eger öyleyse hayatımda ilk kez girdiğim bir 737/800 cocpitinde ben mi yanlış gördüm? Çünkü Adnan Menderes'de pilot FL250 set etmiş ve de tam BIG VOR geçilir geçilmez descent'e geçmişti.


Axx Ins.rating VA
Check Captain VA

selim bilgin

Posted: 15 Mar 2005, 18:06
by THY157
Cüneyt Kaptan selamlar;

http://www.trvacc.org/web/training/ref/fproute.asp TRVACC linkinde açılan sayfanın RVSM Transitions bölümünü incelediğimde RVSM uygulamasının Avrupa'da uygulandığı sonucunu çıkardım, tabi yanlış yorumlamış da olabilirim. Ve hatta TRVACC uçuş planlarına bakarsanız Avrupa FIR hattının sonunda (LCCC-LLTA, LTAA-OSTT, LCCC-OLBB, LCCC-HECC,LGGG-HECC, LECB-DAAA, LFFF-DAAA geçişleri gibi) RVSM ifadelerini görürüsünüz.

Ayrıca birkaç gündür bu konuda bende biraz chart kurcaladım;

Elimdeki birkaç tane Europe High Altitude Enroute Charts(HI) ve Europe Low Altitude Enroute Charts(LO) da Cruising Altitudes kısmlarında FL290 altı, FL290 üstü ve RVSM yükseklikleri sizin dediğiniz şekilde, zaten bunda alışılmadık birşey yok, hergün bu uygulamayı yaptığımız için yabancılık çekmiyor kimse... Trafikler arası dikey ayrım 1000ft. olarak uygulanıyor.

Yine elimdeki Middle East High/Low Altitude Charts(H/L) incelediğimde burada her ne kadar ODD/EVEN ifadeleri kullanılsa da doğuya uçuşlarda(360-179) FL290 üzerinde ODD 290,330,370... batıya uçuşlarda(180-359) FL290 üzerinde yine EVEN 310,350,390... olarak belirtilmiş. Trafikler arası dikey ayrım 2000ft. olarak uygulanıyor.

Eurasia High/Low Altitude Charts(H/L)'da (Rus Devletler Topluluğu üzeri) uçuş seviyeleri metre olarak verilmiş. Doğuya uçuşlar FL299=9100mt., FL331=10100mt., FL364=11100mt., FL397=12100mt., .... batıya uçuşlar FL282=8600mt., FL315=9600mt., FL348=10600mt., FL381=11600mt., .... gibi görülüyor. Trafikler arası dikey ayrım 500mt. olarak uygulanıyor.

En son olarak United States High Altitude Route Charts(HI)ele alırsak FL290 üzeri uçuş seviyeleri Middle East High/Low Altitude Charts(H/L)lar ile aynı. Yani trafikler arası dikey ayrım 2000ft. olarak uygulanıyor.

Sonuç olarak sizin de örneğini verdiğiniz LTBA-LTBJ, LTBA-LTFE, LTBA-LTBS uçuşlarındaki uygulama gerçek hayatta vardır ancak en son TRVACC açıklamasına göre karışıklığa meydan vereceği için VATSIM üzerinde uygulanmamaktadır. Buna benzer bir uygulama kararı varsa (Tüm dünyada RVSM uygulanacaktır-1000ft.lik dikey ayrım düzeni uygulanacaktır gibi) bilemeyeceğim ancak ben enroute chartlarda olduğu gibi uçuşlarımı bitirdim sayılır kazasız belasız şükürler olsun :D Vatana dönüşe 2 bacak kaldı, bu akşamki HECA-LGAV uçuşum ile RVSM trafik ayrım düzenine kavuşuyorum[:p]

Bu araştırma benim için faydalı oldu diye düşünüyorum, en azından yanlış birşey uygulamıyormuşum, keşke elimdeki chartlara daha önce baksaymışım. Ama sanırım sizin verdiğiniz linktede görüldüğü gibi RVSM uygulaması en azından US üzerinde yapılıyor... Yine de bu soru işaretleri kafamda kalmaya devam edecek sanırım. Her VACC servisinin neyi uyguladığını biz nasıl bilebiliriz ki, kalkmadan önce etrafta ATC varsa ne ala yoksa geçmiş olsun, direct to FACIA :)


Görüşmek üzere, sevgi&saygılar...

Selçuk Poyraz
Captain
Virtual A3xx Instrument Rating
TK157

PS: Selim Kaptanım selam, ben yazarken sende yazmışsın, üstüste gelmiş. 738 kokpitte gördüklerin hakkında yorum yapamayacağım ancak TRVACC bu konuda uzun bir tartışmadan sonra genel kuralların geçerli olduğunu açıklamıştı diye hatırlıyorum. Demek ki gerçek FIR Control'de TRVACC kurallarını uygulamaya karar verdi :D

Posted: 15 Mar 2005, 21:35
by mehmetyarbasan
Merhaba;
NON RVSM seviyeler Cüneyt Damar kaptanın belirttiği gibi
Doğuya: 290/310/330/350....
Batıya: 300/320/340/360....gibidir,
FL290 ın üzerinde 2000 feet dikey ayırma uygulanır.Ama RVSM hava sahasında uçmak için uçakların sahip olması gereken bir takım teknik özellikler vardır,her uçak RVSM hava sahasında yani FL290 ın üzerinde
1000 feet dikey ayırma ile uçamaz,uçağın RVSM onaylı olması gerekir.
RVSM uygulamaları hakkında detaylı bilgi alabileceginiz adresler aşağıdadır.

http://www.faa.gov/ats/ato/drvsm/default.asp
http://www.ecacnav.com/rvsm/default.htm

Mehmet YARBASAN
TK647

Posted: 15 Mar 2005, 22:45
by THY157
Mehmet hocam selamlar;

Cüneyt kaptanın dedikleri RVSM yükseklikleri değil mi?. non rvsm 2000ft. ayırma var?

Mehmet hocam sizin verdiğiniz linkte birde bunu buldum. bu durumda RVSM uygulamayan şuan için birtek Afrika kalmış

http://www.faa.gov/ats/ato/status_ww.htm

Selçuk Poyraz
Captain
Virtual A3xx Instrument Rating
TK157

Posted: 18 Mar 2005, 22:47
by mehmetyarbasan
Selam,
Hocam hatalı yazmışım herkesten özür dilerim,
NON RVSM yani CVSM uçuş seviyeleri şu şekilde olacaktır:

Batıya:
280/310/350/390/...

Doğuya:
290/330/370/410...

gibi.Yani aynı istikamette giden 2 uçak arasında 4000 feet ayırma var,çünki karşı istikametten gelen uçak ile arada 2000 feet olması gerekiyor FL290 üzerinde.

TK647
Mehmet YARBASAN