Sevgili FLYTHY pilotlari kardeslerimiz,
Dun aksam oldukca yogun bir trafigi LTBB ve LTAA FIR olarak keyifle yonettik. Trafigin cok olmasi, ucaklarin ard arda gelmesi hem ekranlarimizi senlendirdi, hem de biz Sanal Hava Trafik Kontrolorlerini cok mutlu etti. Umariz siz Sanal Pilot kardeslerimiz de ayni keyfi almissinizdir.
Bu vesile ile dun gece yasadigimiz bir kac olaydan hem ATC ve hem de Pilot alarak bazi dersler almamiz gerketigi inancindayim. ATC ile ilgili konulari TRVACC sitesinin forum bolumunde yazdim. Sizin de okumanizin son derece faydali oldugunu dusunuyorum. http://www.trvacc.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=305 linkinden bu konuya ulasabilirsiniz.
Sanal ucuslar sirasinda Sanal Pilot kardeslerimin dikkat etmesi gereken ve dun aksam da yasadigimiz olaylari esas alarak, bu olaylara hic deginmeden sadece genel anlamda bilgi ve tecrubelerimi sizinle paylasmak isterim.
Yerde iken "Squawk Standby" yapmak
Bu cok onemli bir durumdur. Yerdeki trafiklerin ATC'nin ekranini bos yere doldurdugunu ve havadaki trafikleri gormeyi zorlastirdigini bilin. Bu nedenle yerdeki trafiklerin pist disinda oldugu her konumda "squawk standby" konumunda olmasi cok onemlidir.
Ucus planlarini "re-send" etmek.
Eger planinizi VATSIM sayfasindan doldurmamis iseniz, baglandiktan sonra mutlaka ucus planinizi "re-send" yapiniz. Ayrica her halukarda hava durumunu "update" ediniz.
ATC konrolu disinda bir meydan dan kalkis yapiyor iseniz
"Transponder"inizi mutlaka 1200 yada 2200 disi bir code'a baglayiniz. Zira bu code'lar ucaklarin "default code"laridir ve ayni code'a sahip iki ucak var ise radar ekrani uzerinde ucaklarin varis meydanlari gozukmemektedir. Sorunu, VFR ucuyorsaniz 1201 veya 1200'lu her hangi bir code baglamak, IFR ucuyorsaniz keza 2201 veya 2200'lu bir baska code bagliyarak cozebilirsiniz. ATC ile ilk temasinizada size yeni bir "squawk code" verilecektir.
ATC ile temasa gecmek
ATC ile temasi bir an once saglayiniz. Voice ile ucuyorsaniz, ATC'ye gonderme yaptiktan sonra 5 saniye icinde cevap alamazsaniz derhal TEXT (yazi ile) mesaji atiniz. ATC ve Pilot arasindaki haberlesme zaafi hava trafik guvenligini tehlikeye atacaktir. Lutfen " Ben voice ile temas etmeye calisiyorum. Bir kac kere de denedim ama cevap alamadim" seklinde dusunmeyiniz. Hemen TEXT ile temasa geciniz. ATC'nin baska ucaklarla konusuyor olmasi, sizlerin bu konusmalari duyuyor olmasi, ATC'nin sizi de duyuyor olmasi anlamina gelmez. Baktiniz ki 5 saniye icinde size cevap gelmedi, hemen TEXT mode'a gecin. Hava sahasi guvenligi ATC ve Pilotlarin karsilikli olarak kurallara uymasi, yardimlasmasi ve koordineli calismasi ile saglanir.
ATC talimatlarini uygulama proseduru
ATC ile temas kurduktan sonra, ondan gelen her talimati "readback" (geri okuma) yapiniz. Hangi konularda "readback" yapilir ile ilgili TRVACC Forum sayfasinda ki http://www.trvacc.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30 linkini dikkatle okumanizi tavsiye ederim.
Burada dikkat edilecek ve olmazsa olmaz husus, Once talimati uygulayip, sonra "readback" yapmaktir Once readback yapilirsa alinan talimati uygulamada gecikme olabiliyor. Bu da ucus emniyetini tehlikeye atabilir. Eger bir talimati anlamadiysaniz, derhal "SAY AGAIN" deyiniz, ya da TEXT ile yaziniz. ATC talimati hemen tekrarlayacaktir.
Size verilen "Yon, Irtifa ve Hiz" talimatlarina harfi harfiyen uyunuz. Size verilen talimatlarin disinda kisisel insiyatif ile "Yon, Irtifa ve Hiz"iniz degistirmeyiniz. Ancak size verilen talimat, ucus emniyetini tehlikeye sokacaksa, ya da ucagin kaabiliyetleri buna musait degilse "UNABLE" diyerek verilen talimati red ediniz. ATC bu durumda size yeni talimat verecektir.
"Private mesaj" atmak
Ucak ve ATC arasinda gecen ve ucusu, ya da diger trafikleri ilgilendirmeyen gorusmelerin yapildigi ortamdir. "Private mesaj" soyle atilir.
.msg LTBB_V_CTR mesaj icerigi.
Ornek : .msg LTBB_V_CTR Hocam bir iki dakikaligina kokpiti terk edecegim.
Ucusla ilgili muhaberati "Private mesaj" kanalindan yapmayiniz. Mutlaka ATC'nin haberlesme kanalini kullaniniz.
ATC'nin basinin kalabalik oldugu anlarda onu "private mesaj" ile mesgul etmeyiniz.
Ucus planlarinizi gercekci yapmaya calisiniz
Pilotajiniz gelistirmek, yaptiginiz isi gercege mumkun oldugunca yakin yasamak icin, planlamalarinizi ve ucusunuzu gercek parametrelere uygun yapiniz. Ucus plani yapma da bunun bir parcasidir. Ucus planlari icin gerekli ve Turkiye'ye gelis ve Turkiye'den cikislari kapsayan Route" lar TRVACC Sitesinde mevcuttur. http://www.trvacc.org/web/airspace/route.asp linkinedn "route" lara ulasabilirsiniz. Bulamadiginiz "Route" lar icin GIDIS, ya da VARIS meydani Turkiye olmak kaydiyla staff@trvacc.org adresine mail atiniz.
"Route" en kisa zamanda yapilip siteye konacaktir.
Ucusunuzu TRVACC sitesinde kayit altina aliniz
http://www.trvacc.org/web/atc/flightbooking.asp linkinden"Booking" yapmayi aliskanlik haline getiriniz. Bunu yaptiginiz durumda ATC'ler sizlerin ucacagini anlayip o saatlerde ATC hizmeti vermek icin ONLINE olmaya calisacaklardir. Ayrica "Booking" den sonra size ozel bir mail gelerek "Booking sifrenizi" bildirecektir. Bu sifre ile booking'inizi degistirebilir ya da iptal edebilirsiniz.
ATC ile ilgili konulari ve sorularinizi TRVACC Forum sayfasinda yazisiniz.
Akliniza gelen konulari "searh" ozeligini kullanarak once arastiriniz.
Sevgili Sanal Pilot arkadaslar,
Simdilik aklima gelenler bunlar. Ozellikle ucusa yeni baslayan, henuz kendisini iyi hissetmeyen, tecrubeye ihtiyaci oldugunu dusunen arkadaslarima bir sey soylemek istiyorum. Ucus tecrubesi uctukca kazanilir. Bol bol ATC esliginde "ONLINE" ucunuz. Kurallara uymak icin elinizden geleni yapiniz, HATA YAPMAKTAN KORKMAYINIZ. ATC'lerde sizin arkadaslarinizdir ve onlar da sizler gibi birer Sanal Pilottur. Sizleri en iyi anlayacak ve yardimci olacak olan bizzat onlardir. Cunku bulunduklara konuma sizin geldiginiz yollardan gecerek ulasmislaridir. Zamanin musait oldugu her an size yardimci olacaklaridir.
2005 senesinin bol bol "ONLINE" ucuslarla ve ortak etkinliklerle gecmesini dilerim.
Sevgilerimle
Serdar Sualp