Page 1 of 1
Gerçek te emergency deklerasyonu nasıl yapıl
Posted: 09 Dec 2004, 23:53
by THY177
Arkadaşlar kulaktan dolma yada okusakda gerçek hayattaki uygulamaları kısaca bir bilenden -bilenlerden dinlemekte fayda var..Tabiki bu uygulamalrı daha oncede yapılmış olsada hangi şartlarda ve ne şekilde flight sim 'de uygularız..?
Bunu buraya yazmamın sebebi yakın bir zamanda sonra bu uygulamaya yonelik bir event planlanmış olmasıdır.
Evet arkadaşlar kısaca 7500,7600,7700 nedir ? ve ne şekilde uygulanır.
TK 177 Ergenekon Kucuk
TRVACC Student
Posted: 11 Dec 2004, 17:24
by vbnick
Hocam selamlar,
7500 - HiJack - Uçağın kaçırılması
7600 - Radyo Failure - Radyonun bozulması ve fonksiyonunu yitirmesi
7700 - Emergency - Genel Acil durum (Genellikle uçak sistem arızası)
birde ek olarak
0000 - SSR data unreliable - SSR datasının güvenilir olmaması
Bir örnek olarak geçenlerde PSS A340 ile uçarken LTAA FIR içindeyken Hidrolik sayfası Hidrolik basıncının düştüğünü gösterdi. Ve Kontrolü almaya çalışınca uçağa yön verememeye başladım. 7700 emergency koduna geçtikten sonra ATC'den Ankara'ya acil iniş istedim. Bu arada Hidrolikler geri geldi ve Bu sefer 3 ve 4. motor sustu. (FS ten ayarlanmış hatalar) buşekilde emergencyleri bildirip inişimi gerçekleştirdim. Eğer hidrolik problemi devam etseydi halim dumandı:D
TK1128
kayhan@turkishbird.com
"LANTIRN - NOCTIS IN DIES" (161. FILO)
Posted: 11 Dec 2004, 17:30
by THY177
7700 tamamda ..
7600 'da naparsınız ? Nasıl deklare edeceksiniz ..? Ucus yolundan ayrılırmısınız ? Alcalarımısın yada gerimi donersiniz ..?
Hadi beyler biraz tırmalayalım bakalım hep beraber.
TK 177 Ergenekon Kucuk
TRVACC Student
Posted: 11 Dec 2004, 18:00
by vbnick
Hocam 7600 radyo hatası vatsimde baya zor ama olabilir:)) Böyle bir durumda bildiğim kadarıyla kaptan daha önceden belirlenen rotada ve belirtilen EAT göre uçuşunu gerçekleştirir. Gerekirse EAT a göre HOLD eder ve TAF'a göre (TAF'ı almadan bir uçuş dispatch edilemez) aktiv pisti seçip inişi gerçekleştirir...
Umarım doğrudur...
TK1128
Kayhan TANRISEVEN
kayhan@turkishbird.com
"LANTIRN - NOCTIS IN DIES" (161. FILO)
Posted: 15 Dec 2004, 11:19
by THY177
Ben bilmiyorum açıkçası sadece okuduklarımız var..Kayhan dan başka kaılımcı yokmu ?
Bilgi olarak Transponder Suffixleri ..
Transponder Codes
Aircraft wiş DME
/A - Transponder wiş Mode C
/B - Transponder wiş no Mode C
/D - No Transponder
Aircraft wiş no DME
/T - Transponder wiş no Mode C
/U - Transponder wiş Mode C
/X - No Transponder
TACAN Only
/M - No Transponder
/N - Transponder wiş no Mode C
/P - Transponder wiş Mode C
Area Navigation (RNAV)
/C - LORAN, VOR/DME, or INS, Transponder wiş no Mode C
/I - LORAN, VOR/DME, or INS, Transponder wiş Mode C
/Y - LORAN, VOR/DME, or INS wiş no Transponder
Advanced RNAV wiş Transponder and Mode C. If an aircraft is unable to operate wiş a transponder and/or Mode C, it will revert to şe appropriate code listed under Area Navigation.
/E - FMS wiş enroute, terminal, and approach capability.
Equipment requirements are:
- Dual FMS which meets şe specifications of AC25-15, Approval of Flight Management Systems in Transport Category Airplanes; AC20-129, Airworşiness Approval of Vertical Navigation (VNAV) Systems for use in şe National Airspace System (NAS) and Alaska; AC20-130, Airworşiness Approval of Multi-Sensor Navigation Systems for use in şe National Airspace System (NAS) and Alaska; or equivalent criteria as approved by Flight Standards.
- A flight director and auto pilot control system capable of following şe lateral and vertical FMS flight paş.
- At least dual inertial reference units (IRUs).
- A database containing şe way points and speed/altitude constraints for şe route and/or procedure to be flown şat is automatically loaded into şe FMS flight plan.
- An electronic map.
/F - A single FMS wiş enroute, terminal, and approach capability şat meets şe equipment requirements of /E, A şrough D above.
/G - GPS/GNSS equipped aircraft wiş en route, terminal, and GPS approach capability.
/R - Required Navigational Performance. (Denotes capability to operate in RNP designated airspace and routes.)
/W - Reduced Vertical Separation Minima. (RVSM)
TK 177 Ergenekon Kucuk
TRVACC Student
Posted: 16 Dec 2004, 14:12
by ozyagtir 1
Herkese Merhaba,
bu konuda bende birkaç sey söylemek isterim.
Ergenekon'un "7500,7600,7700 nedir ? ve ne şekilde uygulanir?" sorusu güzel,önemli ve üzerinde konusulmaya deger bir konu.Keske diger arkadaslarda bu konuda fikirlerini söyleselerdi.Kayhan disinda kimse bir sey yazmamis hatta kayhan'in "0000" SSR data unreliable data'nin güvenilir olmamasi ile ilgili yazisina acikcasi bir cevap bekledim.
Çünkü 7500-7600-7700 'i duymustuk ama "0000" hic duymadik.SSR data unreliable da ne demek olabilirdi?
Bunu Kayhan'in nerden duydugunu merak ediyorum."0000" SSR ile düsüncemi belirtmeden önce
diger Kodlarlardan bahsedeyim.
Elimdeki dökümanlari karistirdim ve gördümki en cok bahsi gecen "7600" Communication
Failure.bu konuyla ilgili Ugurda bir topik acmis 7600 ile ilgili bilgilerimi oraya yazicam.Gercekten "7600" ayri bir topik konusu.
"7500" Ucak kacirma kodu girildiginde yapilacak yapilacak fazla birsey yok.pilota
"squawk 7500 confirm?" deyip 7500 bagladigini teyit ettirdikten sonra ATC'nin yapacagi gerekli makamlari olayla ilgili bilgilendirip ucagi diger trafiklerden ayirmak ve radarda takip etmek olacaktir.
Hatta bununla ilgili fikra gibi birseyde duymusutum.Gerçekmi yoksa fikrami bilmiyorum.
-Bir gün bir ucak kacirilir.o günde o sectörde ise yeni baslamis bir atc görevlidir.pilotta durumu havakorsa'nina caktirmadan ucagin kacirildigini bildirmek icin transponder'a 7500 girer.
Tabi kodu girer girmez atc'nin radarinda ucak yanip sönmeye baslar.Ucagin kacirildigini anlayan acemi atc ucagin kacirildigini pilotta teyit ettirmek icin aynen söyle der:
-Efendim Ucaginiz kacirildi.Mutabik miyiz?!!!
(tabi bu esnada havakorsanida kokpittedir ve herseyi duymustur.)
"7700" baglandiginda yapilcak is o ucaga inis icin öncelik verip en yakin meydana yönlendirmek , inis yaplacak pistin bosaltilmasi ve diger trafikleri duruma göre ya holda almak yada baska meydanlara yönlendirmek olacaktir.
Diger önemli bir noktada son yaklasmaya girmekte olan bir ucagin emergency deklere etmesi durumunda,önündeki ucaklarin indirilmeyerek yani pass gecirilerek (inen ucagin bir ariza sebebiyle pist usttunde kalmasi durumundan sakinmak icin) arkadan gelen emergency ucaga oncelik taninmasi olmalidir.
Gelelim "0000"-ssr data unreliable olayina...
Ben böyle bir kod ve böyle bir uygulama olmadigini iddaa edicem.
Hicbir havcilik mevzuatinda böyle bir sey oldugunu sanmiyorum.
SSR den kastiniz "SECONDARY SURVEILLANCE RADAR " ise ki ben öyle oldugunu düsünüyorum.
SSR datasinin güvenilir olup olmamasi atc'nin bilecegi bir istir.ucakla,pilotla alakasi yoktur.bu data'nin güvenilir olmamasina pilot "0000" baglayarak karar veremez.
SSR radari suan kullanimda olan bir radardir,türkiye hava sahasi bu radarlarla takip edilmektedir.(askeriyi haric tutuyorum) sivil havacilikta bugün bu radarlar kullanilmaktadir.
SSR hakkinda ayrintili bilgi ögrenmek isteyenler SCOPE dergisinin 1.sayisin göz atabilirler.
Kisacasi 7500-7600-7700 disinda ve atc'nin verdigi squawk code haricinde pilot tarafindan
bu kodun degistirmeside yasaktir.
Murat Ö.
Posted: 16 Dec 2004, 14:55
by THY177
Murat iyiki Bankonkg seyahatinden dondun arkadaşım ..
Hem görüdüğümde yüzüne renk gelmişti [}:)]:Dhemde senden ve katılımından mahsun kalmıştık .
Bu vesile ile hoşgeldin yeniden ve çok teşekkürler bilgilerin için ....devamını bekliyoruz .
TK 177 Ergenekon Kucuk
TRVACC Student
Posted: 16 Dec 2004, 21:05
by vbnick
Murat hocam selamlar..
İlk önce söylemek istediğim çok gariptir butür önemli ve teknik konuları bir biz ayakta tutuyoruz... millet nerede yawww?? Herneyse..
Squawk 0000 konusunda bende yeni öğrendiğim birşey. Bu konu hakkında EGCC tower olarak hizmet verirken geçen gün bir arkadaş UK SW FIR olarak bağlandı ve böyle birşeyin varlığından bahsetti.. nekadar anladığımı söylesemde pek bişi anlamadığımı burda Türkçe olarak ifade etmek isterim:D:D
Ama bu konu ile ilgili bana bir döküman önerdi. Bende inceledim. ?öyle 3 aşağı 5 yukarı olayı kapmış gibi oldum.. Sizde incelemek isterseniz linki aşağıda veriyorum. Bu arada bu kod ve bu döküman sadece UK FIR içinde geçerli olabilir onada henüz tam olarak emin olmadığımı bildirmek isterim..
Saygılar
Pardon linki eklemeyi unutmuşum iyimi:
http://www.caa.co.uk/docs/64/DAP_ACD_14 ... ponder.pdf
kayhan@turkishbird.com
"LANTIRN - NOCTIS IN DIES" (161. FILO)
Posted: 17 Dec 2004, 14:58
by ozyagtir 1
Dökümanı okudum.Gerçekten çok ilginç insan her geçen gün yeni bir şey ögreniyor.
Dökümanla ilgili şunları söyleyebilirim.
Birkere yasal bir döküman üzerinde
UK AIP, Civil Aviation Auşority ,AMDT 9/04 yaziyor.
bunun vatsimle bir alakasi yok.bu resmen UK'ye ait havacılık mevzuatini anlatan bir döküman.her ülkenin böyle AIP'leri var.bizimde var.
burada dikkatimi çeken şu oldu.
bu kısım,
ENR 1.6 RADAR SERVICES AND PROCEDURES
ENR 1.6.2 SSR OPERATING PROCEDURES' lerini anlatıyor.
yani daha önce bizim bahsettigimiz SSR radarinin kullanimiyla ilişkin mevzuat.Aynı konu bizim AIP'lerde de var ama bu kadar kapsamlı degil.bizde biraz yüseysel geçilmiş.Hele hele squawk kodlar hiç yok.
burada adamlar 0000 dan 7777'ye kadar olan bütün kodlarin nerede ne zaman kullanilacagini tahsis etmisler.
neredeyse ucan kusada squawk verecekler.efendim leylekse 0001 ataylim;karga ise 0002 demedikleri kalmış.
altı çizilecek bir kaç paragraf var.Gerçekten bende merak ettim bu nasıl oluyor?özellikle "Special Purpose Codes" basligi altinda (bunlarin içinde 7500-7600-7700 da var) yeni bir düzenleme yapmislar.bu özel amaçlı kodlara 2200 ve 7007 'yi eklemişler.
bu paragraflari aşagıda vericem.bunun üzerinde konusmak lazım.ben şaştım kaldım.
"0000" baglamakla ilgilide general kisminda note bölümünde yazmis.
"Note: If, on verification şere is a difference of more şan 200 ft between şe level readout and şe reported level, şe pilot
will normally be instructed to switch off Mode C. If independent switching of Mode C is not possible şe pilot will be
instructed to select Code 0000 to indicate a transponder malfunction.
kismen dogru gözüküyor.yani böyle bir uygulama var.gerçi 0000 baglama esasini,şartlarini belirtmis orada.onun tam tercümesinide yapmak lazim.Arkadaşların bu konuda fikirlerini bekliyorum.
çünkü bu data nin güvenilir olmadigi durumlarda yani Yukaridaki paragraftaki durumla ilgili bizdeki uygulama transponderi charlie den alpha pozisyonuna almak oluyor.eger atc'nin radarda gördügü irtifa ile pilot'un raporladigi fark var ise (burada 200ft verilmis) bu ucaktaki transponder'in verileri yanlis iletigi sonucu cikar.sonucta SSR dedigimiz radar buradan gelen veriler isiginda bilgileri radar ekranina yansitiyor.
bunun bozuk oldugu anlasilirsa atc transponder'i alpha konumuna aldirmakla cagri kodu disindaki hiz ve yükseklik bilgilerini ekrandan sildirmis olur ama ucak yesil nokta olarak görünmeye devam eder.
bizdeki uygulamayla ilgili benim bildigim budur.
Benim sahsi kanaatim: bu uyguluma sadece UK'ye mahsus bir uygulama oldugu yönünde.adamlar oturmus kendilerine göre bir düzenleme yapmislar.bu sadece UK'yi kapsar.
bizde böyle bir düzenleme oldugunu pek sanmiyorum en azindan bizdeki AIP'lerde böyle bir düzenlemeye rastlamadim.
İlgimi çeken paragraflari aşagıda veriyorum.yorumlarınızı bekliyorum.
[red]Special Purpose Codes
2.1 Some codes are reserved internationally for special purposes and should be selected as follows:
(a) Code 7700. To indicate an emergency condition, şis code should be selected as soon as is practicable after declaring an
emergency situation, and having due regard for şe over-riding importance of controlling aircraft and containing şe
emergency. However, if şe aircraft is already transmitting a discrete code and receiving an air traffic service, şat code ma y
be retained at şe discretion of eişer şe pilot or şe controller;
(b) Code 7600. To indicate a radio failure;
(c) Code 7500. To indicate unlawful interference wiş şe planned operation of a flight, unless circumstances warrant şe use of
Code 7700;
(d) Code 2000. When entering United Kingdom airspace from an adjacent region where şe operation of transponders has not
been required;
(e) Code 7007. This code is allocated to aircraft engaged on airborne observation flights under şe terms of şe Treaty on Open
Skies. Flight Priority Category B status has been granted for such flights and details will be published by NOTAM.
Mode C should be operated wiş all of şe above codes.
[red]2.3 Parachute Dropping
2.3.1 Unless a discrete code has already been assigned, pilots of transponder equipped aircraft should select Code 0033,
togeşer wiş Mode C, five minutes before şe drop commences until şe parachutists are estimated to be on şe ground.
2.4 Aerobatic Manoeuvres
2.4.1 The use of Special Purpose Code 7004 shall be for solo or formation aerobatics, whilst displaying, practising or training for
display or for aerobatics training or general aerobatic practice. Any civil or military pilot may use şis code whilst conducting aerobatic
manoeuvres.[red]
Murat Ö.
Posted: 17 Dec 2004, 17:18
by vbnick
Murat hocam, peki bu squawk kodlarını sizin dediğiniz gibi her ülkenin FIR'i kendi başına belirleyip bir standarta sokabiliyormu UK'in yaptığı gibi.. yani şimdi biz Türkiye'dede butür bir uygulama yapabilirmiyiz. Veya varmı? Sonra bizim 1299 squawk kodlu Leylek UK giderse Karga olarakmı tanınacak?:D:D:D
İşin şakası tabi bu, ama gerçekten butür 0000 squawk kodu falan Türkiye veya avrupa FIR içinde geçerli değilmi , eğer değilse UK kendi başına butür şeyler belirliyebilrmi?
TK1128
Kayhan TANRISEVEN
kayhan@turkishbird.com
"LANTIRN - NOCTIS IN DIES" (161. FILO)
Posted: 02 Jan 2005, 22:15
by mehmetyarbasan
merhaba;
FDP(FLIGHT DATA PROCESSING) SİSTEMİ KULLANILDI?INDAN IFF KODLARI OTOMATİK OLARAK VERİLİYOR.BİZİM ASRC NİN NUMARA VERDİ?İ GİBİ.E?ER FDP
G/F OLURSA,TÜM ATC ÜNİTELERİNİN ANLA?MA MEKTUPLARINDA BELİRTİLEN IFF DE?ERLERİ UÇA?A BA?LATILIR.BİR ARA O IFF DE?ERLERİNİ GETİREBİLİRİM.
BİR DE MODE "0000" BİZDE YOK.BİZDE UYGULANAN,FL290 ALTINDA 300FT,ÜSTÜNDE YANİ RVSM HAVA SAHASINDA 200 FT FARKLILIK OLURSA,BUNU DA
KONTROLÖR FARKEDİYOR TABİ RADARDAN,PİLOTA TAHSİS EDİLEN SEVİYE İLE UÇTU?U SEVİYE TEYİT ETTİRİLİR,FARK DEVAM EDERSE MODE C KAPATTIRILIR,(MODE A'YI ETKİLEMİYORSA)BU DA İLGİLİ ÜNİTELERE,YAKINDAN GEÇEN UÇAKLARA(TCAS ETKİLENMESİN DİYE)BİLDİRİLİR.
?İMDİLİK AKLIMA GELENLER BÖYLE.
HERKESE EMNİYETLİ UÇU?LAR....
TK647
MEHMET YARBASAN
HAVA SAVUNMA BİLDİRİM MERKEZİ
ESENBO?A/ANKARA
Posted: 23 Jan 2005, 20:20
by Serhan Lokman
Peki bizde 0000 yok . Bu benim icin pek bi cagrısım yapmıyor. Fkat rapor edilen seviye ile scope ta görülen seviye arasında 200 fee ten fazla fark oldugunda SQ Charlie neden off olur? Yani Squawk neden kapattırılır? Charlie off oldugunda ucakla ilgili bilgileri izeleyemeyiz ki...?[:I]
Posted: 24 Jan 2005, 12:34
by ozyagtir 1
Merhaba Serhan,
Seviye ile ilgili bir yanlislik oldugu fark edilirse.
Squawk A mode geciliyor.böylece ekranda sadece ucagin isareti görünüyor.hiz ve irtifa bilgisi alinamiyor.
ama atc ucagi radarda izlemeye devam ediyor.
Hiç bir zaman transponder Off olmuyor.
[img]c:/my%20documents/trvacc.jpg[/img]
Posted: 24 Jan 2005, 20:18
by mehmetyarbasan
SELAM,
EMERCENSİ DEKLERASYONUNDA ASKERİ HAVACILIKTA KULLANILAN AMA SİVİLLER KULANMIYOR OLABİLİR BİR UYGULAMA EKLEYEBİLİRİM.
7700 EMERCENSİ DE?ERİNİ BA?LADIKTAN SONRA,PİLOTLAR E?ER TELSİZ
TEMASI KURAMIYORSA "HEYOMS" ADI VERİLEN KISALTMAYI KULLANIR ARIZANIN NE OLDU?UNU BİLDİRMEK İÇİN.
H:HİDROLİK
E:ELEKTRİK
Y:YAKIT
O:OKSİJEN
M:MOTOR
S:SÜRAT
BU KODLAR TELSİZ ARIZASI İLE BİRLİKTE BİR EMERCENSİ OLDU?UNDA KULLANIYOR.YANI 7601TESİZ+ELEKTRİK ARIZASI DEMEK.
7701İSE TELSİZ FAAL AMA ELEKTRİK ARIZASI VAR DEMEK.
HATIRLADI?IM KADARIYLA;
BİR DE HAVADA ÜÇGEN PATERN ÇİZMEK VAR TELSİZ ARIZASINI BİLDİRMEK İÇİN.
SOLA ÜÇGEN PATERN ALICI VERİCİ ARIZALI,SA?A ÜÇGEN PATERN SADECE VERİCİ
ARIZASI VAR DEMEKTİ.DÖNÜ?LER EN AZ 120 DERECE VE BACAKLARIN DA BELİRLİ
BİR UZUNLU?U VARDI AMA AKLIMDA KALMAMI?.HAVADA BU ?EKİLDE UÇAN BİRİNİ
GÖREN KONTROLÖR TELSİZ ARIZALI BİR UÇAK OLDU?UNU ANLAR.
AMAN TELSİZLERİMİZE BİR ?EY OLMASIN.
İYİ UÇU?LAR...
TK647
MEHMET YARBASAN