Page 1 of 2

Airbus A320 ile ilgili bir kac soru (PSS A320)

Posted: 04 Jun 2004, 11:23
by mavi
Simulatör ortamında ve gercek yasamda en begendi?im ucak A320 olması sebebi ile bu ucak ile ilgili tüm detayları ö?renme?e calisiyorum.

Nasil ki F1 de Ferrari fanatikleri varsa; bende gercek anlamda bir Airbus fanati?i oldugumu rahatlıkla söyleyebilirim. (Bir Fenerbahçe- Bir Airbus başka uçan tanımam :D)

Her neyse espriyi fazla uzatmayayim.

Soru-1)Pss A320 AOM de Fuel ile ilgili bölümde yakıt sıcaklı?ının max 54 C derece ve min.-36 C derece olabilece?i özellikle daha soguk ortamlarda ucus irtifasının de?iştirilmesi isteniyor. Ancak uctugumuz herhangi bir seviyede yakıt ve ortam sıcaklı?ı cok daha dusuk olabiliyor. Bu durum da MCDU Prog. sayfasına baktıgımızda ucus irtifasının uygun oldugunu görebiliyoruz veya daha da yüksek irtifalar tavsiye edebiliyor. (tabii aslinda bu ucagin GW ve uculan mesafeye göre de?işmekle birlikte)ucusta ise herhangibir problem cıkmıyor (fs de realty "hard" olmasına ragmen) Şimdi bu durum normal midir? yoksa gercekte yakıt tanklarında ısı; "ne bileyim" wing anti-ice sistemi gibi bir seyle ısıtılır mı? Yani buna pek ihtimal ver miyorum ama; aksi takdirde ucus irtifasının degişmesi gerek buda tüm ucusun FL270 gibi bir irtifada veya daha aşşagı seviyelerde yapılması demek bu da bana pek gerçekci gelmiyor.

Soru-2) Alçalma modunda Open-des. mi daha cok uygulanıor yoksa V/S ile alçalma mı uygulanıyor. Zira bu güne kadar open-des. alçalmalarda ucak hep cok yüksek bir varyo ile ve kısa zamanda alçalma yaptıgı için bana pek gerçekçi gibi gelmedi.

Sorular hakkında yardımlarınızı bekliyorum özellikle Airbus Inst. Rating' ci arkadaslardan.

(bu arda ufak bir ps. Sn. Selim Kaptan uzun zamandır görüşemedik sayet bu topic' i okursan engin tecrübelerine ihtiyacımız var ona göre)

Sevgi ile kalın sanırım bu topic altında daha cok sorum olacak umarım yanıtlarda eksik olmaz.

Serhan Önür
TK396

Posted: 04 Jun 2004, 12:56
by Bozhan Özsoy
Serhan kaptan merhaba,

Bizim Airbusçı'lar daha iyi bilirler tabii fakat ben yinede yazayım[}:)]

Jet yakıtının donmasını engellemek için birkaç yöntem var. Bunlardan birincisi henüz yerdeyken depodaki soğuk yakıtı extra olarak alınacak bir miktar sıcak yakıt ile mix ederek yakıt sıcaklığını yükseltmek. Uçuşta ise daha sıcak bir irtifaya alçalmak/yükselmek veya hızı arttırıp TAT'ı yükselterek yakıt sıcaklığının minimum seviyeye düşmesini önlemek. Özellikle ses hızına yakınken (M1.0) Mach hızındaki .01'lik bir artış TAT'ı 1-1,5 derece arttırabilir.

Aşağıdaki bilgilerin faydalı olacağını düşünüyorum.

SAT = OAT = Static Air Temp = Outside Air Temp
TAT = True Air Temprature
TAT = SAT x( 1 + 0,2 x( M x M ))
( M= Mach No, Sıcaklıklar Kelvin olarak.. (=Celcius + 273) )

OAT'nin -36C olduğu bir durum için TAT'ı hesaplayalım;
OAT = -36C M= .78

TAT = (273+(-36))x(1 + 0.2x(.78x.78)) = 274K --> -7.2C

Yukarıdaki örnekte OAT -36C olmasına rağmen sürtünme ile ısınan uçağın gövdesine ancak -7.2C kadar etkileyebilecektir. Yani yakıtın donması veya "super cool" olup jet motorlarındaki verimi düşürmesi durumu henüz söz konusu değil.

2. soru için ise diyebilecek birşey yok. Keşke PSS A320'yi hiç yapmasaydı. Birilerinin çıkıp Open Descend'in Kamikaze dalışı ile aynı anlama gelmediğini söylemesi lazım fakat forumlarına yazacağınız herşey onların kontrolünden geçiyor. Alçalma için A320'de VS veya Open Descend yerine FPA'yı deneyin. Klasik FLx3=Top of descend formulü ile TOD'ı hesaplayıp -3 derece ile alçalırsanız daha gerçekçi bir alçalma profili çizersiniz.






Saygılarımla,

Bozhan Özsoy
TK01
FlyTHY Technic

Posted: 04 Jun 2004, 15:21
by TK550
Merhaba her ne kadar inst. rating(nereden alınıyor bilmiyorum, yardımcı olursanız sevinirim aslında :)) sahibi olmasamda en çok uçtuğum uçak PSS A-320 hakkında yardımcı olabilirim.
1. soruya yanıtı bilmiyorum ama A-320lerde yakıt ısıtma sistemi pilotun kontolünde değil(PSS'yi düşünürsek) ama bildiğim kadarıyla biraz daha eski uçaklarda DC-9,DC-10,727 fuel heat düğmesi mevcut.Ama eminim ki Airbuslarda bu sistem uçağın kendi "system logic" mantığıyla çözdüğü bir şeydir.Bildiğiniz gibi Airbuslarda kontrol pilottan çok ana bilgisayardadır.

Soru 2: Bahsi geçen open des. veya open climb tuşlarının mantığı uçağın çok kısa sürede yani en hızlı şekilde belirli irtifaya yükselmek veya alçalmak için kullanılır.Yolcu konforunu etkileyen bir durum olduğunda da fazla kullanılmıyor sanırım.Trafik uyarısı,türbülans benzeri durumlarda kullanılması daha mantıklı.Aslında sizin sormanız gereken normal bir alçalma yaparken v/s mi kullanılmalı yoksa managed descend mi kullanılmalı?Managed kullandığınızda uçak MCDU'da girmiş olduğunuz altitude/speed constraintleri göz önünde bulundurarak size bir alçalma profili çıkarır ve gerekli şekilde alçalmayı yapar.Ben duruma göre managed veya v/s uyguluyorum.Bazen uçak çok yüksek varyo ile dalışa geçebiliyor çünkü...

Bir Galatasaray bir Airbus bu arada :D:D

Gerçekten bu inst. rating nasıl alınıyor?

Ural Köseoğlu
TK550

Posted: 05 Jun 2004, 00:11
by THY455
Serhan Kaptan
Gecenlerde bir ucus esnasinda konusmustuk forumda belirttiginiz mail adresinize yazdim ancak size ulasmadan bana geri dondu galiba ozelime mail adresinizi bildirirseniz gerekli bilgileri yollayacagim.
Selamlar

TK 455
Serdar Demiray

Posted: 05 Jun 2004, 02:09
by mavi
Sevgili kaptanlar, yanıtlarınız için tesekkürler.

Bozhan Kaptan ben hep göstergede okudugum degerin TAT oldugunu dusunuyordum, söylediginiz gibi bu durumda problem olmayacak veya olsa bile halledilebilecektir... Sonderece haklisiniz.

Open Des. konusunda cok da kullanmadığım bir alçalma meşodu ama her kullandığımda da garibime gitmiştir zira cok sıra dışı bir alçalma profili sizlerinde belirttiği gibi, ben daha cok klasik hesaplama yöntemimiz ile V/S ile alçalma yapiyorum.

Kaptanım sizin Inst. R. nasıl alınır sorunuza malesef benim bir cevabım yok bir bilen açıklarsa bende ögernmiş olurum[8D]

Serdar Kaptan kusura bakma mail kotam doldugu icin size geri dönmüş bir temizlik yaptım birdaha gönderebilirseniz sevinirim.

Bu arada bir sorum daha olacak müsadelerinizle...

Soru-3) Flex Temp. degerini yüksek girdiğimiz takdirde motorlara ona göre güç uygulanıyor... Bu durumda dışardaki ısıdan daha yüksek bir ısı değeri girmek kalkış için ne gibi bir risk tasır? Kim daha fazla güç istemez ki[:p] Sanırım ben bu Flex Temp. i yanlış yorumluyorum...

Daha cok soru olucak da inanılmaz sorunlu bir makinedeyim simdilik burada bırakmak zorunda kaldım. Yanıtlar icin tekrar tesekkür cok faydası oldu...

Sevgiyle;

Serhan Önür
TK396

Posted: 05 Jun 2004, 12:21
by THY157
Serhan Kaptan selamlar;

Daha önceki sorularınıza zaten cevaplarınızı almışsınız. Ancak küçük bir düzeltme yapmak istiyorum. Open descend modda alçalma tamamen level change gibi çalışır. Set edilen alçalma hızına yavaşlayana kadar düşük varyolarla alçalma başlar, hıza düşüldüğünde bu hızda kalınabilecek max. varyo ile alçalma sürer. Pek kullanılan bir mod değil aslında. Bunun yerine MCDU'nun hesapladığı Descend modunu kullanmanız daha iyi bir yol. Sanırım nasıl yapacağınızı biliyorsunuz. Altitude set knobuna sol tıklayarak descend moda, sağ tıklayarak open descend moda geçebilirsiniz. İstediğiniz bir adımda open descend ile descend mod arasında değişiklik yapabilirsiniz. Open descend modu sadece ATC eğer size daha hızlı alçalın derse kullanmanızda fayda var. Hatta buna sizde karar verebilirsiniz. Örneğin ILS için yaklaşmadasınız ve yüksek kaldığınızı düşünüyorsunuz, eğer open descend seçerseniz yolcu konforundan biraz vazgeçerek istediğiniz yüksekliği daha çabuk alırsınız.

Flex şrust kullanım amacı zaten sınırlandırılmış kalkış gücü uygulamaktır. Flex modun kullanacağı sıcaklık değerini farklı girmeyi neden düşünüyorsunuz anlamadım açıkçası. Ancak farklı bir değer girmek uygulanacak şrust değerini değiştirecektir, aslına bakarsanız ne zararı olur bilmiyorum. Zaten uzun süreli kullanılan bir mod da değil. Default uygulanan değer 1660ft. bundan sonra sizden CL moda geçmenizi istiyor zaten. Ancak esas önemli olan bu modun nasıl kullanılacağı...

Karşınızda yüksek dağların olduğu bir alandan kalkarken bu değeri 1660 olarak bırakırsanız 1660ft AGL'de sizden CL mod ister ve hızı artırmak için tırmanma varyosunu düşürür. Bu da belki sizin o dağa çarpmanıza sebep olur. Onun için ben flex sıcaklığını doğru girip mod değiştirme yüksekliğini 3000ft. giriyorum genellikle. Böylece flex modda daha uzun süre kalıp V2 hızıyla daha kısa zamanda yükselebiliyorum. İsterseniz deneyin. Burada önemli olan şrust'ın ne kadar sınırlandığı değil, ne kadar süre bu şrust'ı kullanacağınızdır bence. Kontrol edilemeyen güç, güç değildir :D

Her ne kadar bazı sevgili arkadaşlarım benim için pilot değil sistem yöneticisi dese de umurumda değil. Önemli olan doğru planlama, doğru zamanda, doğru işi yapmak yaptığım.

Rating için adres sevgili Burak DA?DEVİREN'dir. Ulaşabilirseniz sizlerinde olur. Zorlu geçen ve sınavla biten bir haftanın sonunda alınmış bir sertifikanın güzelliği kadar büyük bir mutluluk yoktur...

Sevgi ve saygılar.

Selçuk Poyraz
Captain
Virtual A3xx Instrument Rating
TK157

Posted: 05 Jun 2004, 23:17
by canery
Hazır bu topic açılmışken benimde Eric MARCIANO nun paneli ile ilgili bi sorum olacak.Uzun zamandır A320 ile zevkli uçuşlar yapabilmek için uğraşıyorum.PAnın A320sini indirdim uçağın sound larını falan indirdim.Ama panelde sorun çıkıyo göstergelerdeki sayılar net değil.
Acaba çözünürlükten dolayımı.Benim monitör biraz eski 800x600 çözünürlüğün üstüne çıkmıyor.Eyer çözünürlükten dolayı ise bunun bi çözümü yokmudur yada 800x600 çözünürlükte de çalışan bi a320 paneli yokmudur.
Bu arada inst. rating sahibi olmayı çok isterim.Burak kaptanla nasıl bağlantı kurabiliriz.Tabi Burak kaptan yardımcı olabilirmi bide o var.

Caner Yalçın
TK1106
021987@ttnet.net.tr

Posted: 06 Jun 2004, 18:43
by canery
Sorularıma cevap alamadım ama ben bi soru daha soruyum.Bu hani Eric MARCIANO nun paneli için nav databese varya onu indirdim ama neyi nereye kopyalıyacağımı tam çözemedim.Setup dosyasını çalıştırdım fs2002nin içinde navdata klasörünü oluşturdu.Yapmam gereken bu kadarmı yoksa indirdiğim dosyanın içindeki gauges dosyalarını fs2002\gauges in içine kopyalamam mı gerekli.Bide VDRegister diye bi dosya var orda keycode soruyo bu kodu bilen varmı yada register yapmam şartmı.Son olarak navdatabase in çalışıp çalışmadığını nasıl anlarım.

Caner Yalçın
TK1106
021987@ttnet.net.tr

Posted: 06 Jun 2004, 23:12
by THY455
Serhan kaptan selamlar
senin adresine gine ulasamadim attigim mail geri dondu baska adresin varsa benim mailime yollarmisin
tesekkurler..

TK 455
Serdar Demiray

Posted: 07 Jun 2004, 00:29
by THY656
Sevgili Serhan kaptan
Böyle bir topik açıldığını bugün Selçuk hava meydanında bizim İzmir grubu toplantısında Hayri kaptan söyledi.Son 3 gündür forumu okuyamamıştım.
Selçuk kaptan (Rating arkadaşım)ve Bozhan kaptan geniş olarak belirtmişler zaten. Ekleyebileceğim ise
özellikle FS de kendilerine uçak arayanlar için:tavsiyelerim;
1-Ben kendime sadece PSS Airbus seçtim.Çünkü en iyisi olduğunu düşünüyorum.
2-Open Descend kullanmıyorum.Zaten aslında Descend veya App mod larını genellikle SELECTED GUIDENCE la yapıyorum.VS'yi Descent paş İndicator'a göre kendim ayarlıyorum.Bir de ATC ile yaklaşıyorsam zaten bu selected quidence gerekiyor.
3-Özellikle Cruise ve Descendin Speed leri önceden MCDU da kendim veriyorum.
4-App modunu MCDU dan Confirm ile yapmıyorum.Kendi hız ve Flaplerimi seçiyorum.Bunlar PSS içinde Charts and Tables da var.
5-Kesinlikle alandaki ısıyı MCDU ya veriyorum.Bir keresinde ofline ucarken 42 derece default kalmıstı.Sorun yasamıstım.

Herkes Airbus'a diyorum.

Axx Inst.Rating VA
Senior Captain VA
TK656


selim bilgin

Posted: 07 Jun 2004, 01:36
by kral21
Merhaba,
Bende Selim hocama katılıyorum ve herkes Airbus'a diyorum...
Ben, devamlı PSS A320 kullanıyorum. Selçuk hocam ve Selim hocam bende A320 Instrument Rating almak istiyorum. Bunun için kiminle temasa geçmem gerek. Selçuk hocam sayın Burak DA?DEVİREN ile temasa geçmemizi söylemiş ama izine rastlayamadım bi mail adresi veya ulaşabileceğim başka bir yol varmı acaba veya başka kiminle temasa geçebilirim.
Selçuk hocam ve Selim hocam, A320 Instrument Rating alabilmek için ne gerekiyor koşullar nelerdir ve 1 haftalık sürede ne yapılıyor sınav mı yoksa eğitim mi? bu konuda bilgilendirebilirseniz sevinirim.

Posted: 07 Jun 2004, 11:17
by THY177
"Her ne kadar bazı sevgili arkadaşlarım benim için pilot değil sistem yöneticisi dese de umurumda değil. Önemli olan doğru planlama, doğru zamanda, doğru işi yapmak yaptığım. "

İnanın bunu söyleyenlerden biri değilim ..Ama arkadaş çok güzel açıklamış ..

Uçağa bırakın herşeyi o herşeyi yapar !! Sizde o sırada kahve çay içer ,diğer tarftaki pencerede tetris oynarsınız ...Yani sistem mühendisiliği böle bişii olsa gerek ..[}:)]:D[}:)]

Sevgiler.

TK 177 Ergenekon Kucuk
TRVACC Student

Posted: 07 Jun 2004, 18:53
by THY157
Sevgili Ergo, adamlar pilotsuz yolcu uçağı projeleri geliştiriyorlar sen hala VOR to VOR uçalım diyorsun. Peki uçalım ama o zaman arabanı sat ve güzel, janjanlı bir Anadol al gez gezebildiğin, git gidebildiğin kadar kardeşim.[8D]

Senin lafına uyup uçakların atalarına döneyim dedim, wright kardeşlerin flyer ile uçmaya çalıştım pisti enlemesine bile geçemedim. Bu mudur yani olay şimdi sevgili pilot kardeşim. Tamam çekinme söyle yeter ben sana ders vericem, sen sadece "kafam basmıyor, bir türlü uçamıyorum, uçsamda inemiyorum, 1 yerine 3 hafta anlat" de, onu da yaparım. Sen yeter ki üzme kendini. Kasap önündeki kedi gibisin valla :D

Selçuk Poyraz
Captain
Virtual A3xx Instrument Rating
TK157

Posted: 07 Jun 2004, 23:28
by Bozhan Özsoy
Delikanlı uçağı Boeing varken;
Image

Airbus'a ne gerek?
Image
[}:)][}:)][}:)]

Posted: 07 Jun 2004, 23:30
by THY7
[8D] Helal olsun be :)


Berhan Dönmez
TRVACC11-FLYTHY~7~
Image