Page 1 of 1
iki sorum var.
Posted: 20 Feb 2002, 00:26
by allbout
ben internetten uçaklarla ilgili görüntü ve ses dosyaları çektim. bir kısmı airdisaster.com dan..
uçak kazalarından bazılarında "vuup vuup O HA...vuup vuup O HA..."
şeklinde bir ses duyuluyor. ayrıca fs 2000 de bir arkadaş panel ve ses dosyalarını çekmiş ve panelde de eğer uçak düşme-çakılma-dağa yaklaşma tehlikesi olursa buna benzer bir ses oluyor ve pull up şeklinde bir ışık yanıyor...tüm bunlar ne anlama geliyor? bu ikaz sesinin gerçek yazılışı nasıl..?
ikincisi :
www.airsidetv.com dan bir görüntü dosyasında kokpitten uçağın inişini izliyoruz. ve şrust un (sanırım )(gaz kolu diyeyim) sağında flap ayar yeri var..onunda sağında şıkır şıkır sesler çıkararak ara ara çalışan ve çalışırken hızla dönen bir şey var. bu nedir ne işe yarar ? (dosya adı b727 cockpitlanding veya ansb727cl..)
ilgilenenlere şimdiden teşekkürler...
***
Posted: 20 Feb 2002, 00:39
by allbout
bu arada forumda yer işgal etmesin .. çünkü havacılıkla ilgili olmayabilir.... phoenix kelimesinin anlamı nedir. amerikda yer adı falan olabilir ama onu sormuyorum ..mitolojik bir anlamını bilen var mı..? teşekkürler
***
Posted: 20 Feb 2002, 01:39
by allbout
sanırım anka kuşu.. kendi küllerinden doğan kuş...
***
Posted: 20 Feb 2002, 03:44
by hakan737
tek tek cevap verelim kısaca
1- uçaktan gelen ses aslında "Terrain Terrain whoop whoop PULL UP! PULL UP!!!" ikazidir. (tam Türkçesi "arazi arazi (burada toprak seviyesi yada dag , tepe'den bahsediyor- ikaz sesi whoop- ÇEK! ÇEK! yani lövyenin çekilerek irtifa kazanılması) Daha genis anlamı ise şudur. Uçaklarda, hepsinde değil ama Airline jet olarak kabul edeceğimiz yolcu uçakları yada benzeri büyüklükteki hava taşıtlarında GPWS adı verilen bir cihaz vardır. GPWS Ground Proximity Warning System yada Turkçesi ile Yer yakınlık uyarı sistemi anlamına gelir. Cihaz, uçak belirli bir irtifanın altına indiğinde Radar ALtimetre'den okunan AGL (Above Ground Level-yere göre yukseklik seviyesi) değerine göre, belirlenen bir değerin altına inildiğinde görsel, işitsel uyarıcılarla pilotları ikaz eder. GPWS bir kaç farklı kombinasyonda çalışabilir, böylece pilota derin dalış yada derin yatış ikazlarınıda verebilir.Ayrıca o en sevilen son 500ft'deki yukseklik sayma seslerinide GPWS sağlar.
2- ?ıkır şıkır dönen tamburlar TRIM'lerdir. Yolcu uçaklarında trimler bu şekilde olup çoğu zaman uçağın uçuş bilgisayarı tarafından A/P devrede iken otomatik olarak ayaralanır. Siyah-beyaz olması ve ses çıkararak dönmesi , pilotun TRimlerin çalıştığına dikkati çekmesi içindir.
3-Phoenix doğru
Hakan Guven
Posted: 21 Feb 2002, 01:07
by remzi
Allout,
---ucaktaki uyari ikazi veren sesleri toplayip bunlari bir ara Turksim files a upload etmeyi düsünüyorum. (stall uyarilari, marker sesli ikazlari, overspeed uyarilari ve daha bircoklari..)
GPWS ler ve benzeri bir cok terimler konusunda fly şy sitesindeki sözlükten yararlanabilirisin. Her ne kadar mousu harflerin üzerine getirince parmak isareti olusmuyorsa da tiklayinca calisiyorlar merak etme.
--Phoenix efsanesini anlatan güzel bir film var, ayrintilar havacilik konulu filmler antolojisi adli basliga sahip topikde.
Selamlar
Remzi Öztürk
Posted: 21 Feb 2002, 01:13
by emil
Eğer o sesleri toparlayıp upload ederseniz bence çok iyi yapmış olursunuz.
İyi çalışmalar.
EMİL
Posted: 21 Feb 2002, 01:58
by hakan737
e toplanınca ne olcak peki onu anlayamadım ben!? yani bir yerde toplanması ne işe yarayacak? bu sesler flightsim'de zaten var. GPWS olarak search ettiğinizde indirdiginiz dosyanın zaten esası bu sesler
Hakan Guven
Posted: 21 Feb 2002, 02:38
by THY066
Hey Jetgil!!!!
LOL
Posted: 21 Feb 2002, 03:46
by remzi
Hakan,
seslerin bir araya toplanmasi elbetteki yalniz basina bi ise yaramaz.
Ama aciklamalari ile beraber bir arada bulunmasi bir kolaylik saglamaz mi?
mesela cessna RG ile ucarken cok kisi tekerlekleri acmayi unutuyor, oysa tekerlekler acilmadi mi sinir bozucu bir sesli uyari eslik eder.
eminim cok kisi bu ses de ne demistir.
Ama dersen ki ben cevap yazmaya üsenmem herzaman her yerde ayni soru karsima ciksa da severek cevaplarim o zaman baska tabii ::))))
Posted: 21 Feb 2002, 11:41
by hakan737

) yahu Cessna RG'de iniş takımlarını açmayı unutuyorsa Boeing737'de de uçağı kırcak tabii bunda gocunacakh bişi yok

:) (CY'a mizah dağarcığımıza kattığı yeni mazlemelrden dolayı teşekkür ederiz

ok eğer soru olursa sıkılmadan herzaman cevaplarım arkadaşlar benim için sorun değil yeterki cevaplayacak zamanım olsun. Herkse için geçerlidir sanırım bu vaktimiz olduğu sürece bilgilerimiz zannediyorumki paylaşmaktan keyif alıyoruz.
CessnaRG gibi basic hava araçlarında iniş takımı açmayı untma hadisesi gerçektede mevcuttur bildiğiniz gibi (aynı uçağın sabit iniş takımlı modeli olduğundan baze konstantrasyon eksikliklerinde iniş takımı açmak unutulabiliyor). Simulasyon'da ise bana kalırsa iniş takımlarını açmayı untturmamak için sesli ikaz yerine cheklist kullanma alışkanlığı pilotahj açısından bana göre çok daha gerçekçi ve tecrübe kasandırıcıdır. Yarın öbür gün hakikaten gerçek bir uçuş eğitimi aldığınızdada checklist'e yapılması gereken bir mecburiyet ve alışkanlık olması yönünde kimbilir beklide faydası olacaktır.
Ses dosylarının illede toplamak isterseniz FPDA'nın ses dosyaları oldukça iyidir. Ben FS98 zamanında Goerge Dorkofikis'in GPWS98 versiyonu kullanırdım. Yinede eğer iyi bir search yapılırsa bu seslerin orjinal kayıtlarıda ele geçirilebilir.
Hakan Guven