Page 1 of 1

ESENBO?A Paralel Pistleri

Posted: 23 Jul 2003, 15:48
by Onur Captain
Herkese Merhabalar,
Bugün bir akrabamı yolcu etmek için saat 05.30(Local)'da ESENBO?A'daydım. Tanık oldu?um bir olayı sizerle paylaşmak istedim.
Dış Hatlar terminaline geldi?imde saat 06.15'de uçuşlar başlamıştı ve ben oradayken 4 trafik varrdı.
Gelelim paralel pistlere, 4 uçuşun 3'ü (Departure) C1 A taxi yolunu izleyip runway 03R'e yöneldiler. Son uçuş ise (Arrived) 3. uçuş taxiye devam ederken rwy. 21R'e yöneldi ve inişini gerçekleştirdi.

Anlayamadı?ım tüm uçuşlar 03 başa yönelirken inişin neden 21'e verildi?i[?]
Dışarıya çıktı?ımda ise rüzgar 21 yönünde baya?ı sert esiyordu. (Tipik ESENBO?A havası)[8D]
Bir detayı daha vurgulayım; 21 pistine inen Boeing 737-800 uça?ı motorlarından gördü?üm kadarıyla Revers'den daha çıkmadan taxi için yüksek sayılabilecek bir hızla C1 taxi yoluna girdi.
Bu konuda sizlerden bir açıklama bekliyorum...

Thanx...

Onur VARDAL
TK559
"Turkish Double Five Niner"

Posted: 23 Jul 2003, 16:11
by TK550
Onur kaptan merhabalar,pist seçimiyle ilgili yazdıklarınız gerçekten ilginç,reverserları geç kapama ve hızlı taxi hakkında ben de kendi gozlemimi aktarayım.?u anda THY mudurlugunde staj yapmaktayım,bilenler bilir,bina meydanın hemen yanında.Boş kaldığım vakitlerde ben de inişleri takip ediyorum ve bu olay benim de dikkatimi çekti.Genelde uçaklar oldukça yüksek bir süratle taxiway'e giriyorlar ve neredeyse durana kadar reverserlar açık kalıyor.Benim bildiğim kadarıyla iniş sonrası yaklaşık 65-80 knot arası reverserlar kapanır motor ömrü için, ve 15-20 knot ile taxi yoluna girilir.Bilen bir arkadaş yanıtlarsa çok sevinirim...

Saygılarımla

Ural Köseoğlu
TK550

Posted: 23 Jul 2003, 17:08
by Bozhan Özsoy
Arkadaşlar bazı meydanlarda inen uçağın pisti çabucak boşaltabilmesi için high speed taxi yoları var, bu yollara dikkat ederseniz diğerlerinden daha geniş ve çok küçük bir açı ile pistten ayrılıyorlar. Böylece yoğun trafikte approach uçakların arasına daha kısa aralıklar koyabiliyor.

Reverse'ler ise uçağa göre belli bir hızda "idle" konuma getiriliyor. (B737 60kts) Fakat itiş gücünün yönünü değiştiren kapaklar hemen kapanmıyor. Bunun sebebi zaten hızlı olan uçağı jet motorunun forward idle gücü ile dahada hızlandırmamak. (Jet motoru uçağı idle güçte 15-20 kt taxi yaptırtacak güce sahiptir.)



Saygılarımla,

Bozhan Özsoy
TK01
FlyTHY Technic

Posted: 23 Jul 2003, 18:50
by hurricane
Onur kaptan bizde 20 temmuz günü Esenboğa'da idik.Cessna 172 ile uçuş yaptık rüzgar 75 dereceden 10-15 knot hızla esiyordu (telsizle dinliyorduk)kimi uçaklara kalkışta 21L pist başını inişlerde ise 03R.yi kullandırıyorlardı.Halbu ki rüzgar yönüne göre hele hele şiddetininde 5 knot.un üzerinde olduğunu düşünürseniz 03R iniş ve kalkış vermeleri lazımdı.Ama ögrendikki uçuşlar eger batıya ise 21L .den kalkış veriyorlarmış yakıt tasarrufu için bizede (cessna 172)21R.den kalkış ve 03L.ye iniş verdiler.

İsmail ÖZGÜVEN
TK399



6503

Posted: 23 Jul 2003, 19:06
by Onur Captain
Arkadaşlar, açıklamalarınız için çok teşekkürler:)
İsmail Kaptanım, böyle bir şey olduğunu ilk defa duyuyorum[8)]
Ama dediğim gibi dışarıya çıktığımda kuvvetli bir rüzgar hissediyordum. Belki yeterli flapt açılarak kalkış sağlanabilir; fakat iniş için arkadan rüzgar yemeyi doğrusu hala anlayabilmiş değilim[?]

ps: Bu arada aklıma gelmişken ANKARA'daki arkadaşlarla buluşmalar devam ediyor mu[?] Bir sonraki buluşmanızda aranıza katılmayı çok isterim...:D:D:D:D

Thanx...

Onur VARDAL
TK559
"Turkish Double Five Niner"

Posted: 24 Jul 2003, 00:09
by hurricane
Onur kaptan her cumartesi saat 16.00.da Emek 4.caddedeki Happy Days.de toplantılarımız kesintisiz olarak devam etmektedir.İlgilenen arkadaşların bilgilerine.
İsmail ÖZGÜVEN

Posted: 24 Jul 2003, 18:48
by Onur Captain
İsmail Kaptanım tekrar merhabalar,
Bu haftaki buluşmada mutlaka yanınızda olacağım. Diğer haftalarda bir terslik olmadığı sürece daim üyeniz olarak her buluşmaya katılmayı ümit ediyorum:)

Thanx...

Onur VARDAL
TK559
"Turkish Double Five Niner"

Posted: 05 Aug 2003, 17:27
by cocacolaman
Ismail Hocam,

Bende haftasonlari Esenbogada Cessna 172 ile uçus yapmaktayim. Ve uçuslara basladigimdan beri hep 21R den kalkis yaptik. Sanirim 5 nolu aprondaki uçaklara asiri bir rüzgar olmadikca( 15 knut üstü)hep 21R den kalkis veriyorlar.

Saygilarimla,

Posted: 06 Aug 2003, 02:04
by hakan737
Arkadaslar her meydanın bir "hakim" ruzgar rejimi vardır. Çok komik ama bu hakim ruzgar bazen belli bir periyoda bağlı kalabiliyor. Bu yüzden hafta sonları genellikle 21L/R'ye göre denk gelebilir. Yada aynı dediğiniz gibi genal havacılık apronuna yakın olduğu için eğer rüzgar müsait ise uzun süre taxi yaptırmamak için verebilirler. Ancak 15knt bir cessna'nın kalkıs süratini düşünürseniz biraz fazla gibi. Belki pist içi rüzgar ölçüm cihazı daha uygun bir veri verebilir.Buna rağmen yolcu uçakları için dediğiniz gibi 15kn tailwind bizim standart olarak kabul ettiğimiz 5knt'dan kuvvetli olsada eğer uçak ağır değil ise (tam dolu eğil, yakıt az vs) kalkış rulesini biraz uzatması ve tailwind'i absorbe etmesi mümkündür ve eğer sizi dolandırmayacak, yakıt tasarrufu yaptıracak ise "güvenlik" önkoşulu dikkate alınarak kalkış yaptırılabilir.

Hakan737Guven