sevgili arkadaslar, once TRVACC ve Turk ATC'leri hakkinda soylediginiz nazik sozler icin tum sanal hava trafik kontroloru arkadaslarim adina tesekkur ederim.
Yurtdisinda bir cok meydanda bu uygulama oldugu dogrudur ancak bazi meydanlarda sadece 4 ucak varken bile ATC'nin "heavy" durumunda oldugunu, FIR'lari acik olsa bile bu FIR icinde sadece bir yada en fazla iki ana meydani -oda aralarinda 100-200nm olan- kontrol ettigine dikkat etmissinizdir. Ornegin EDDF_FIR acikken size sadece Frankfurt icin hizmet verirler ama Koln, Stuttgart, Hahn gibi meydanlarin ayni yogunlukta kullanilmasi halinde saniirm onlarda biraz zorluk yasayacaklardir.
Turkiye'deki FIR hatlarinin cografik yapisi ve bu FIR hatlari icindeki ana meydanlarin konumu , trafik bu meydanlara yogun iken diger meydanlari goruntulemeye musaade etmiyor. Soyle bir ornek vereyim; eger ayni anda Istanbul , Izmir ve Dalaman trafigimiz var ise Istanbul disindaki tum trafikler son ana kadar elimzdeki chartlara uygun olarak, radar takibi yapilmadan kontrol ediliyor. Burada ATC ve Pilot koordinasyonunun, IFR ucus bilgisi ile pilotajin ATC icin ne kadar onemli oldugunun dikkatini cekmek isterim. Radar ekranimizin gorus alanini arttirdigimizda detaylarida beraberinde kaybedebiliyoruz, ornegin mesafe tahmini, donus capi, vector acisi gibi. Her trafik icin ekranda yer belirleyerek orayi detaylandirmak ise bizim icin tam bir zorluk. Bu yuzden trafik akisina gore zamanda bir dilimleme yaparak mesela LTBA alcalmasi varken STAR verip LTBJ'de son yaklasma yaptirip daha sonra tekrar LTBA alanina donup final vector vermek gibi ardisik bir calisma duzeni icerisindeyiz. Bu sadece CENTER oldugu zaman gecerli ancak yinede APP veya TOWER her meydanda olamayacagi icin sorun sadece hafifleerek devam ediyor.
LTAA ANKARA FIR'in bu anlamdaki sorunu tam iki misli, cunku LTBB'ye oranla tam iki kati bir alani kapliyor.
Zaman zaman bu sekilde kalkisa giden meydanlarda eger tafik musait ise taxiwayler veriliyor, ama cok s*k degil. Inen trafikler icin daha oncede bahsettigim gibi herkesde farkli bir ground yapisi olabileceginden bir gate no'su vermek cok acikcasi cok praitk degil. Bunu daha once bazi fly-in'lerde denedik ama statik ucaklar , ayni anda ayni gate'de online durumu sorun yaratti. KEza TOWER olmadigi zaman ekranda pist cizgisinin yakininda bizim icin bir simge olan ucaklarin hangisi onde hangisi arkada, kimin burunu ne tarafa bakiyor, dedigimiz anca taxi'ye basladimi yada en kotusu 18ftden fazla birbirine yaklasan ucaklarin crash olarak gerisin geriye park alanina donmeleri hakikaten tarifi zor bir calisma ortami.
Sayica az oldugumuz icin CENTER ile koordineli calisacak bir APP'un operasyon aninda GROUND veya TOWER'dan cok daha verimli olacagida bizim icin bir gercektir. ama ilave bir TOWER olunca is degisiyor tabiiki
Bu talebi muhtemelen TRVACC icinde tartisacagiz ve sonuca baglayacagiz saniyorum ancak yinede hatirlatmak isterim, elektronik ortamin getirdigi bazi aksakliklar ornegin RW baglantisinin kopmasi, sistemdeki LAG'ler, komut tekrari gerektirdiginde taxiway komutlari bizim icin ciddi anlamda bir zaman kaybi anlamina gelecek, dolayisi ile o anda uygulamadan vazgecilebilecektir.ihtimal olarak soyluyorum. nihayetinde bizlerde bir klavye basinda calisiyoruz ve sizler tek bir pilot oalrak kendi ucaginiz ile ilgilenirken ATC o anda herkesi izlemek zorunda

Yanlis anlasilma olmaisn diye ilave edeyim, bu bahsettikleirm talebinizi yapilmamasi icin baheneler olarak algilanmasin sadece uygulama esnasindaki zorluklari dile getiriyorum. Bu uygulamayi hayata gecirdigimizde eger her 10 pilottan sadece 2 kisi yararlanacaksa biraz bosa giden bir zahmet olur

Dedigim gibi ulkemizin hava sahasini ve ucus noktalarini yabanci meydanlar ile kiyaslamayin.
Hakan737Guven