Page 1 of 1

Neden tek pisti kullaniyoruz?

Posted: 13 Apr 2003, 04:32
by Alan Cosar
Merhaba arkadaslar,
bazen iki pistli havalimanlarinda , mesela LTBA'da
ruzgar diyelim 36008kts. 36R inis icin kullaninir.
Ayni anda kalkis olan ucaklar'dan 90% 36R kullaniyor
göruyorum. Bence bu durumda öbur pist kalkis icin
kullaninacaktir, yani 06.
Kalkan ucaklar gecikmeyip daha cabik kalkarlar,
36R kullaniyorsan bazen inen ucaklari beklemen gerek oluyor.

Gercek dunyada 2 pist olan havalimanlar benim bildigim kadar
bu proceduru kullaniyor.

Dusuncelerinizi beklerim, Tesekkurler



THY 783 | Alan Cosar

Posted: 13 Apr 2003, 12:04
by THY133
Bir açıdan haklı olabilirsiniz ama dediğiniz 36008 gibi bir rüzgarda rüzgar bizim deyimimizle calm(sakin) olmuyor bu da pilota zor bir iniş yaşatabilir mesela o rüzgarda siz farkında olmazsınız ama rüzgar ucagı güneye dogru atar ve 06 pistinin sağında kalabilirsiniz. Ama zaten TRVACC daki arkadaşlarda rüzgar <5 gibi sakin rüzgarlada kalkış ve iniş pistlerini ayrı tutuyorlar.

Saygılar;

TK133 - TRVACC
Deniz İrez
Istikbal Göklerdedir ...!
M.K Atatürk

Posted: 13 Apr 2003, 14:48
by hakan737

Sevgili Alan,
Deniz'in söylediklerine sunlari ilave edersek, saniyorum konuyu tam olarak aciklamis olacagiz.

LTBA'daki gibi capraz pistleri olan meydanlar yilin cesitli zamanlarinda farkli ruzgarlar almaktadirlar. Pistlerin olusturulmasi yillarca suran ruzgar akis(yon) izlemeleri ile belirlenen hakim (ana) ruzgar yonlerine gore yapilir. LTBA icin bu yonler hakim yon olarak 180-360 derece yonleri ile mevsimine gore takip edilen 060-240 derecelik yonlerdir.
Gercek yasamda LTBA'da kullanilan Ana Pist 36R/18L ve bunun bile icinde cogunlukla 36R yani marmara denizi yonunden gelistir. Son zamanlarda bu gercek yasamda pistlerin fiziki (ruzgar sartlari) seciminin yaninda yerlesim bolgelerinin rahatsizlik verecek sekilde Havalimaninin etrafinda cogalmasida gurultu kirliligi ve emniyet yonunden pist secimlerini bazen etkilemektedir.
Deniz'in bahsettigi gibi pistler, ruzgarin 5knt'lik Calm ve tailwind sinirlarini gectiginde, ruzgarin esme yonunun en yakin oldugu piste gore secilir. LTBA icin bu kural ucaklarin yan ruzgar bilesenleri icinde oldugu takdirde yine tercihen 36R pisti icin kullanilir. ancak eger ruzgar siddetli ve sadece 06 yonune ise o zaman 06 pisti kalkis icin secilir. 06 pistinin kalkis icin secilmemesinin genel nedeni kalkisin sehrin icine dogru yapilmasi ile pistin kisa olusudur. Kisa olan pist kalkis icin full agirlikta olan ucagin kosu mesafesi icin acil durumlarda durmasi gerektiginde risk yaratacaktir. Ancak dedigim gibi eger ruzgar ucagin yan ruzgar limitlerini asiyorsa mecburen bu pist secilmekte gerekirse pilot ucagin yuk hesabini pist uzunluguna gore yeniden yapmak zorundadir.
LTBA'da normal ruzgar sartlarinda inis 06 kalkis ise 36R olarak uygulanir. GElen trafiklere kolaylik saglamak icin bu pistler mix olarakda ATC'nin kontrolunde organize ediliebilir. yani dogudan gelen trafik 36R pistine inebilecegi gibi batidan gelen bir trafik gereksiz yere 36R icin paterne sokulmaz ve 06 pistine alinabilir. Bu tamamen ATC'nin o anki trafik akisini en kolay ve risk almadan nasil yapabilecegi ile ilgilidir. Ruzgar limitleri dahilinde ise eger inis pisti 06 ise ATC 36R pistini ucagin yan ruzgar limitleri icinde ise sadece kalkis icin kullanarak trafigi rahatlatir ancak "calm" olmayan bir ruzgarda inis icin 36R kolayligi sadece HEAVY ucaklar icin (DC10,A310,B74X, MD11,A340 vb) pistin uzunlugu nedeni ile ATC insiyatifinde saglanir.(bu ucaklarin 06 pistine inemeyecek durumlari yoktur sadece kolaylik icin)
Ayni konu pistlerin diger yonleri icinde gecerlidir.
İkiden fazla pisti olan havalimanlarinda bu pist gereksinimi biraz meydanin alan olarak buyuk ve yer trafiginin olabildigince duzenli olabilmesi gerek, bu pistleirn yonleri ile kalkis ve inis trafiklerinin en kisa surede birbirinden ayrilmalarini saglamak ve yogun ucak trafiginin mumkun oldugunca cabuk ve guvenli olarak hareketini saglamak icindir. Ornegin EHAM-Schiphol veya JFK- Kennedy gibi.

Hakan737Guven