Page 1 of 1
Procedure turn
Posted: 08 Apr 2003, 17:25
by TK550
Sevgili kaptanlar bu procedure turn ile ilgili kafama bir iki soru takıldı.
Bildi?im kadarıyla fixe outbound gelip inbound oturmamızı sa?layan dönüş şekli.Örne?in Atatürk 36 pistine ILS'e oturmamız lazım ama biz kuzeyden geliyoruz,burada sorun yok dönüşü gerekti?i gibi uygularız.
1.Kuzeyden gelirken,irtifamız ILS için verilmiş olan mı olmalı yoksa bir kural var mı?
2.Bazen fixe tam ters istikamette gelinmiyor,örne?in yine 36 pistine ILS'e oturaca?ız diyelim,fakat bu sefer kuzeyden de?il de do?udan ya da güneydo?udan yaklaşıyoruz,yine procedure turn mü yoksa meydan üstünde holda bir kez girip mi inbound olmalıyız?
3.45 ve 80 dönüşleri arasında bir fark var mı yoksa bu tercih pilota ve uça?ın tipine göre midir?
Umarım derdimi anlatabilmişimdir,yanıtlarınızı bekliyorum...
Ural Köseo?lu
TK550
Posted: 08 Apr 2003, 19:56
by mavi
quote:Originally posted by TK550
Sevgili kaptanlar bu procedure turn ile ilgili kafama bir iki soru takıldı.
Bildiğim kadarıyla fixe outbound gelip inbound oturmamızı sağlayan dönüş şekli.Örneğin Atatürk 36 pistine ILS'e oturmamız lazım ama biz kuzeyden geliyoruz,burada sorun yok dönüşü gerektiği gibi uygularız.
1.Kuzeyden gelirken,irtifamız ILS için verilmiş olan mı olmalı yoksa bir kural var mı? Kuzeyden geliyoruz dediginize gore ve 36R pistini ornek verdiginize gore evet uygulayacaginiz 3 adet STAR (ATC baska bir uygulama bildirmediği surece) proseduru var; ADELI 1A, ADELI 1B, ADELI 1C ve ucundede min irtifa FL70
2.Bazen fixe tam ters istikamette gelinmiyor,örneğin yine 36 pistine ILS'e oturacağız diyelim,fakat bu sefer kuzeyden değil de doğudan ya da güneydoğudan yaklaşıyoruz,yine procedure turn mü yoksa meydan üstünde holda bir kez girip mi inbound olmalıyız? Bu durumda da YAA 1A veya ADELI 1A, BIG 1A, EKI 1A, STAR uygulamalarindan birini yapiyor olmalisiniz ve SADIK int. uzerinden uygun hiz ve irtifada donusu yaparak son yaklasmaya oturacaksiniz ancak, hold yapmanizi gerektiren bir durum soz konusu ise hold'a gireceginiz ve hold yapacaginiz yerler ve irtifa bilgileri yine ayni STAR chartlarinda mevcut. ATC varsa zaten problem yok onlar sizi dogru sekilde yonlendireceklerdir.
3.45 ve 80 dönüşleri arasında bir fark var mı yoksa bu tercih pilota ve uçağın tipine göre midir? Oncelik ilgili yaklasma chart'inda hangi donus proseduru belirtilmisse o dur diye biliyorum ama cok da emin degilim. Umarım derdimi anlatabilmişimdir,yanıtlarınızı bekliyorum...
Ural Köseoğlu
TK550
Yazdiklarinizdan anladigim kadariyla aciklamaya calistim umarim isinize yarar.
Serhan Önür
TK396
Posted: 08 Apr 2003, 20:48
by TK550
Serhan Hocam selamlar,
Sanırım ben örneği yanlış vermişim o yüzden düzeltme yapıyorum:
Yine Atatürk havaalanını ele alalım,bu sefer 18 pistine inmek istiyoruz ve doğudan geldik.Doğudan gelirken diyelim GAYEM 1F arrival'ı kullanacağız yani Gayemden sonra BKZ VOR'una(FL070),daha sonra Fatih int'e dönüyoruz FL(060) peki Fatih int üstünde ne yapacağız,bir de burda irtifa verilmemiş irtifamız Hold için verilen MHA 5000 ft mi olmalı?
Aynı şeyler BIG 1C ve BIG 1F içinde geçerli...
Tabi bu söylediklerim ATC olmadığı zamanlar,yoksa işimiz oldukça kolaylaşıyor pilot olarak
Ural Köseoğlu
TK550
Posted: 09 Apr 2003, 04:52
by hakan737
merhaba,
şimdi önünüze LTBA RWY18L GAYEM1F'in olduğu chart'i alin. Sırası ile yapalım. Burada GAYEM'e geldikten sonra R100(GAYEM outbound HDG280) ile BKZ 117.30 VOR'una minimum FL70'ile gelmeniz gerektiği ve eğer HOLD yapılacaksa bununda MHA4000ft'de resimdeki gibi yapılacağı anlatılıyor.Eğer burada bir hold yapılmayacaksa yine BKZ'den R289 ile minimum FL60 ile FATIH intersection'a gitmeniz ve yapılacaksa MHA FL50 ile MAX FL90 arasında HOLD yapmanız gerekiyor.GEnellike eğer bir Arrival chart'a göre uygulanacaksa buradaki holding'de ATC ucağı yaklaşma chart'inda belirtilen irtifaya son dönüşte gelecek şekilde alçaltır ve straight in landing olarak LOC'a veya ILS'e serbest bırakır. Ancak elinize 18 pistinin yaklaşma chart'ını aldığınızda artık ARRIVAL procedure yerine bu pist için belirlenmiş FIX'lerden yaklaşma usulleri göreceksiniz. Örneğin siz doğudan geldiğinize göre BKZ'den sonra minimum 3000ft'e alçalıp 277 baş ile devam edeceksiniz ve IST 112.50 VOR'unu R010'da gördüğünüzde IST VOR D10.7'de full establish olacak şekilde bir dönüş yapacaksınız. GEnelde ATC size bu denli yatış ayarlamalı bir geniş dönüş vermektense uygun bir noktadan 30 derecelik veya daha az standart kesme açılı bir baş vererek LOCALIZER'den takiple establish olmanıza kolaylık sağlayacaktır. Ama diyelimki ATC yok ve usul chart'dan bu şekilde okunabilir. Burada dikkat etmeniz gereken tüm unsurlar Chart'da verilmiştir. D10.7 IST profil'de G/S'unda 3000ft'e göre başladığı yer olduğu için eğer dönüşünüz 10.7nm'yi geçerse yüksek kalacaksınız demektir. Ayrıca posizyon takibi için 396 IS NDB'yide ADF'e bağlamak faydalı olacaktır.
gelelim diğer sorularınıza; Mavi'ninde belirttiği gibi procedure turn adı verilen dönüşlerin dereceleri genelde chart'da belirtilmiştir. ancak siz chart olmayan bir yerde bunu yapacaksanız 30 ile 45 derecelik turnleri deneyebilirsiniz. Procedure turn'de uçak tipi yoktur ancak speed restriction var ise chart'da belirtilmiştir. Uçak kategorileri daha çok TEAR DROPS dönüş usullerinde uçaklarin cins ve buna bağlı clean speed limitlerine göre ayarlanmıştır.
Procedure turn'de dikkat edilmesi gereken şey, ilk 30/45derecelik başlangıcı ve bitişinde süratin/ dönüş açısının sabit tutulmasıdır. aksi halde sürat ve dönüş açısı değiştiğinde uçağın dönerken tarayacağı alanda değiştiği için dönüşler tamamlandığında olmanız gereken yerden farklı bir noktaya gelebilirsiniz.Bu yüzden procedure turn'e hangi sürat ile başladıysanız o süratle devam ediniz-ki 200knt'dan fazla olmaması iyi olur. (bunu eğer zaman tutarak uçacaksanız söyledim eğer pist hattına bir VOR inbound ile oturacaksanız sorun değil)
Hakan737Guven
Posted: 11 Apr 2003, 01:50
by guclu
Merhabalar,
star lar standart yaklaşmalardır ve gelen ve giden hava trafiğini yönlendirmek ve uçak akışını daha iyi koordine etmek için uygulanırlar.
Ancak havada hiçbir uçak yok ise yolu uzatıp daha fazla yakıt yakmaya gerek yoktur. Gerçekte ATC sizi radar vector ile ILS e intercept edecek bir başta uygun noktaya zaten götürecektir.
Eger sanal alemde iseniz ve havada başka bir trafik yok ise (zannediyorum sorunuz bu) sizin de dediğiniz üzere IAF (initial approach fix) e direk uçarak gerekli entry prosedürünü uygulayarak ILS yaklaşmasını yapabilirsiniz.
Örneğinizden yola çıkarak ILS DME Rwy 36R yaklaşmasına bakarsanız chartın sag üstünde MSA IST VOR yazılı yeri göreceksiniz. Burada meydana 25NM mesafedeki emniyet irtifaları verilmiştir. Bu irtifalar en az 1000ft obstruction clearance sağlarlar. Dolayısıyla siz kuzeyden geliyorsanız (360 radyal) 3500 feette minimum doğudan yaklaşıyorsanız (90 radyal) 5000 feette minimum batıdan yaklaşıyorsanız (270 radyal) 3000 feette minimum yaklaşmanızı yapabilirsiniz.
Chartta göreceginiz üzere IAF ERMAN noktasıdır. Bu noktaya geldiğinizde uçtuğunuz baş 177 ile 247 arasında ise tear drop entry uygularsınız, başınız 177 ile 67 arasında ise paralel entry diğer başlarda ise direk giriş tekniği ile bir holdunuzu yapıp (hold esnasında 2700 feete alçalarak) ILS yaklasmanızı yapabilirsiniz. Ancak IAF ta gördüğünüz üzere bir hold prosedürü ile girişinizi yaparsınız procedure turn değildir bu.
Procedure turn ile yapılacak yaklaşmalarda da :
45/180 ve 80/260 derece dönüşleri charta uygun yapılmasında fayda vardır. Burada dikkat edilecek husus 80 derece dönüşde dönüşü tamamlar tamamlamaz inbound başa dönmeye başlamalısınız. 45 derece dönüşde ise CAT A & B uçaklarda dönüşe başlamadan kronometreyi çalıştırıp 45 derece dönüp kronometrenin 1 dk olmasını bekledikten (CAT C & D & E için 1:15) sonra uçtuğunuz başın reciprocalina (+180) dönüp inbound radyale girersiniz.
Umarım yardımı omuştur.
Güçlü Ülgenalp
Posted: 11 Apr 2003, 02:13
by TK550
Herkesin cevapları için çok teşekkür ederim ve herkese emniyetli yaklaşmalar...
Ural Köseoğlu
TK550