Flight Planning & Flight Safety
Posted: 13 Jan 2003, 04:32
Sevgili Arkadaslar,
Bu gun 12:00z ile 14:00z arasinda LTBA-LTAN ucusunu yaparken gordugum bazi hususlari size aktarmak ve cozum uretebilmek amaciyla yaziyorum.
Istanbulda hava 230/15 9999 SCT030 SCT100 Q1012 NOSIG idive ATC bulunmamaktaydi.
Bu hava durumunda inislerin 24 veya ucak HEAVY ise ve inis agirligi fazla dolayisiyla frenleme mesafesi uzunsa 18 kalkislarin'da 18L veya kalkis agirligi musait ise 24 olmasi gerekirken 1 ucak 06 pistine diger bir ucak 24 pistine yaklasma yapmaktaydi, ayrica diger bir ucak 18L pistine yaklasma icin BKZ'yu terk ettiginde diger bir ucak da LTBA da 36R pistinden kalkis yapti. Ayni zaman dilimi icerisinde Ankara LTAC de 1 ucak 03R pistine taxideyken diger bir ucak 21L inis yapti Ankara da ruzgar 060/8 idi.
Bu ucaklarin pilotlarina baktigimda malesef gordugum husus hic de azimsanacak bir ucus saatine sahip olmadiklaridir.
Bu olay gostermektedirki ucus oncesi gerekli ucus hazirligi"Flight Planning" tam olarak yapilmadigidir.
Egitimlerde bu hususun uzerinde hassasiyet ile duruldugunu bilmekteyim ve Ali Camat hocamizdan gercek hayatta ucusda cok sey ogrenmis bir kisi olarak bu hususun ne kadar uzerinde durdugunu da yakinen bilirim.Ayrica bu husus Ders notlari 003'de ve diger derslerde de gecmektedir.
Bu konularda arkadaslardan ucus emniyeti acisindan talep edilen Sb baglandiktan sonra mutlak ATIS'i almalari sadece okumalari degil kalkacaklari meydani, gidecekleri meydani ve "divert" durumunda planladiklari meydan ile ilgili hava durumunu yazmalaridir ve bu meydanlarin yaklasma chartlarini incelemeleri (Kalkacaklari meydan dahil zira kalkisi muteakip bir emergency oldugunda tekrar donebilmeleri icin ve bu chartlar onlerinde gerektiginde vakit kaybetmemek icin hazir olmalidir)
Yukaridaki olay bazi arkadaslarimizin bu hususu goz ardi ettiklerini ve boylece ucus emniyetini ihlal ettiklerini gostermektedir. Bu arkadaslarin profillerini ve log booklarini inceledigimde cesitli avrupa meydanlarina da assignment ve/veya scheduled olarak uctuklarini gordum. Bu arkadaslar ayni dikkatsizlikleri veya benzerlerini oralarda yaparlarsa istenmeyen durumlarla karsilasabilirler. Bu acidan tum pilot arkadaslari bir kere daha uyarmayi gorev bildim.
Ayrica VTHY pilotlarinin senede 2 defa check ride girmeleri bunun birinin haberli digerinin habersiz yapilmasi. Haberli yapilan check ride'de gerek planlama gerekse de ucus prosedurleri ve RW daki kominikasyon acisindan tayin edilecek check pilot'lar veya instructor'lar tarafindan denetlenmesi, raporlanmasi ve sicil dosyasına konmasi olaya belirli bir disiplin getirebilir.
Habersiz yapilan checklerde ucus takip edilerek RW dinlenerek yapilabilir.Bu konuyu FlyThy'nin management'inin gorusune sunuyorum.
UCUS EMNIYETI IHLALI TELAFISI OLMAYAN OLAYLARA YOL ACAR.
Hepinize Sevgi ve Saygilar
Hasan Unsac CPL MEL
TK212 C1
Bu gun 12:00z ile 14:00z arasinda LTBA-LTAN ucusunu yaparken gordugum bazi hususlari size aktarmak ve cozum uretebilmek amaciyla yaziyorum.
Istanbulda hava 230/15 9999 SCT030 SCT100 Q1012 NOSIG idive ATC bulunmamaktaydi.
Bu hava durumunda inislerin 24 veya ucak HEAVY ise ve inis agirligi fazla dolayisiyla frenleme mesafesi uzunsa 18 kalkislarin'da 18L veya kalkis agirligi musait ise 24 olmasi gerekirken 1 ucak 06 pistine diger bir ucak 24 pistine yaklasma yapmaktaydi, ayrica diger bir ucak 18L pistine yaklasma icin BKZ'yu terk ettiginde diger bir ucak da LTBA da 36R pistinden kalkis yapti. Ayni zaman dilimi icerisinde Ankara LTAC de 1 ucak 03R pistine taxideyken diger bir ucak 21L inis yapti Ankara da ruzgar 060/8 idi.
Bu ucaklarin pilotlarina baktigimda malesef gordugum husus hic de azimsanacak bir ucus saatine sahip olmadiklaridir.
Bu olay gostermektedirki ucus oncesi gerekli ucus hazirligi"Flight Planning" tam olarak yapilmadigidir.
Egitimlerde bu hususun uzerinde hassasiyet ile duruldugunu bilmekteyim ve Ali Camat hocamizdan gercek hayatta ucusda cok sey ogrenmis bir kisi olarak bu hususun ne kadar uzerinde durdugunu da yakinen bilirim.Ayrica bu husus Ders notlari 003'de ve diger derslerde de gecmektedir.
Bu konularda arkadaslardan ucus emniyeti acisindan talep edilen Sb baglandiktan sonra mutlak ATIS'i almalari sadece okumalari degil kalkacaklari meydani, gidecekleri meydani ve "divert" durumunda planladiklari meydan ile ilgili hava durumunu yazmalaridir ve bu meydanlarin yaklasma chartlarini incelemeleri (Kalkacaklari meydan dahil zira kalkisi muteakip bir emergency oldugunda tekrar donebilmeleri icin ve bu chartlar onlerinde gerektiginde vakit kaybetmemek icin hazir olmalidir)
Yukaridaki olay bazi arkadaslarimizin bu hususu goz ardi ettiklerini ve boylece ucus emniyetini ihlal ettiklerini gostermektedir. Bu arkadaslarin profillerini ve log booklarini inceledigimde cesitli avrupa meydanlarina da assignment ve/veya scheduled olarak uctuklarini gordum. Bu arkadaslar ayni dikkatsizlikleri veya benzerlerini oralarda yaparlarsa istenmeyen durumlarla karsilasabilirler. Bu acidan tum pilot arkadaslari bir kere daha uyarmayi gorev bildim.
Ayrica VTHY pilotlarinin senede 2 defa check ride girmeleri bunun birinin haberli digerinin habersiz yapilmasi. Haberli yapilan check ride'de gerek planlama gerekse de ucus prosedurleri ve RW daki kominikasyon acisindan tayin edilecek check pilot'lar veya instructor'lar tarafindan denetlenmesi, raporlanmasi ve sicil dosyasına konmasi olaya belirli bir disiplin getirebilir.
Habersiz yapilan checklerde ucus takip edilerek RW dinlenerek yapilabilir.Bu konuyu FlyThy'nin management'inin gorusune sunuyorum.
UCUS EMNIYETI IHLALI TELAFISI OLMAYAN OLAYLARA YOL ACAR.
Hepinize Sevgi ve Saygilar
Hasan Unsac CPL MEL
TK212 C1