Page 2 of 4

Posted: 18 Jun 2009, 05:42
by delimawi
Not:

SLI ile Çoklu ekran birbirinden çok farklı iki olay karıştırmayalım. SLI esasen, iki ekran kartının, ana PCI hattı haricinde (ana kartı yormadan) bir biri ile çok hızlı haberleşmesini sağlayan bir sistem. Ne işe yarar, örneğin iki ekran kartı tek ekran kartıymış gibi çalışarak teorik olarak tekinin yapabildiği işin iki mislini yapar, triple SLI bağlarsanız 3 katını vb... Modları vardır, ya ekranı paylaşırlar, bir kısmını biri çizer, bir kısmını öteki yada bir frame i biri çizer, bir sonrakini öteki ...

SLI NVIDIA nın tecilli teknolojisi. Aynı şekilde ATI'nin de CROSSFIRE teklonijisi var, çok benzer. SLI olsun, CROSSFIRE olsun, ana kartın da dsteklemesi gerekiyor.

Çoklu ekran desteği ise, güncel hemen hemen tüm kartlarda var. En az iki ekran bağlanabiliyor. Bunun da modları var. İki ekranı kocaman tek bir ekran gibi görme, birbirinin kopyası olarak kullanma, yada bir birinden bağımsız iki ayrı ekran olarak kullanma vb...

Şimdi, SLI yapmazsanız, iki ekran kartı takarak, 4 ekrana kadar çıkış olabiliyorsunuz. Denedim ve sorunsuz. Tek ekran kartı ile iki ekrana sorunsuz çıkış alınabiliyor.

Ancak benim yaşadığım sorun, tek ekran kartına iki ekran bağladığımda ve bir birinden başımsız iki ekran yaptığımda, XP de, sadece ilk ekranın 3D hızlandırma özellikliklerini kullanabiliyor olması idi. Bu sebeple iki ekran kartı bağlayarak SLI yaparım, ve her bir karttan bir ekrana hızlandırılmış çıkış alırım diye düşünüyordum ama olmadı. Gerçi yeni NVIDIA driverları bunu destekliyormuş ama sadece Vista ve Windows 7 de ... :(

Sonuç olarak, iyi bir iki ekran çıkışlı kartla, iki ekranı kaplayan kocaman bir desktop olarak konfigüre ettim. İki ekranda, (fiziksel olarak ayrı olmalarına rağmen sistem aynı ekran olarak görüyor, sadece yatay çözünürlüğü artmış durumda) 3D desteği sorunsuz çalıştı. 1. Ekrana cockpit view, 2. ekrana Throttle, FMC, Bir adet external view, taxi yaparken top down view, SB, Overhead paneli yerleştiriyorum ve VSynch kapattığımda 100FPS yi zorluyor. Bu arada AA ve benzeri kozmetik filtreler açık ve her bir ekran 1280x1024 çözünürlükte.

Sevgiler, Saygılar,


İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977

Posted: 18 Jun 2009, 11:39
by 1237
İlker kaptan, SLI yaptığınız sırada FS'de performans artışı olmuş muydu? Çünkü SLI/Crossfire için oyunun da bu yönde yazılması gerekiyor. Malum FS9 bayağı eski bir yazılım. Yine de acaba destek var mıdır dedim..

Alper Oğuz
THY1237
alperoguz at gmail nokta com

Posted: 19 Jun 2009, 03:30
by delimawi
SLI/Crossfire için programın destekler şekilde yazılması, alınacak performansın daha da yüksek olmasını sağlar, ancak, program uyumlu olmasa bile SLI performans artışı sağlıyor. Şöyleki; NVIDIA driverları, daha önceki yazılımlar için wrapper şeklinde destek sağlıyor. Yani siz programcı olarak SLI dan bi haber bile olsanız, SLI sistem programa karşı sanki tek bir normal ekran kartıymış gibi davranıyor. Ama bunu program desteklemediği için siz gidip control panelden modunu vs seçmeniz gerkiyor. Örneğin, kartın biri tek frameleri öteki çift framleri render etsin diyorsunuz. Teoride performans iki katına çıkıyor. Ha gerçek hayatta tabiki bunun biraz daha altında kalıyor. Yada ekranın yarısını biri render etsin, öteki kısmını öteki render etsin derseniz, resmen ekranın ortasında kıpraşan bir çizgi şeklinde yaptıkları iş paylaşımı görülüyor.

Ama sorun şu ki; zaten güncel bir ekran kartı full konfigürasyonda FS9 da rahat rahat 50-60 frame üzerine çıkıyor. SLI dan elde edilecek performans artışının bir anlamı da kalmıyor. Bazı arkadaşların düştükleri bir yanılgı var. Normalde oldukça akıcı olan sinema formatı bile saniyede 24 karedir. PAL televizyon standardı 25 kare (aslında interlaced olduğu için 50 ama, PC monitörü ile kıyaslarsanız prograsive karşılığı 25 tir.), 100Hz yeni TV lerde bile refresh rate, 100 HZ interlaced = 50 Hz progressive dir.
Şimdi bu ne demek oluyor, FS9 da frame rate'i unlimited moda getirmek kimseye bir yarar sağlamıyor demek oluyor. Aksine, eğer monitörün refresh rate'inden yüksek kullanırsanız, daha ekran kendini tazelemeden ekrana yeni görüntü göndermiş olursunuz ve o görüntü değişimin olduğu yerlerde rahatsız edici yatay (ingilizce tabiri tear) çizgiler oluşur. Kısaca, target frame rate'i sistem değişikliği yada yeni bir scenery vb yüklediğinizde, sisteminizin maksimumunu öğrenmek için kullanmak mantıklı. Ama devamlı kullanımda, ekranının refresh değerinden daha yüksek bir ayara getirmenin hiç bir anlamı yok. Unlimited yapıp, zaman zaman değişen bir FPS değeri almaktansa, daha düşük olsa bile stabil olan FPS değerini her zaman tercih ederim. Şahsen ben 40FPS lock kullanıyorum, gayet akıcı ve sıkıntısız. Ha sistemim, SLI bile olmadan zaten unlimited modda, 150 FPS leri görebiliyor.

Son olarak, bu refresh rate değeri ile ilgili olarak, NVIDIA driverları içerisinde (control panelde yada nhancer vb bir programla set edilebilen) 'Vertical Synch' registeri var. Bunun amacı, biraz önce bahsettiğim yatay kırılma çizgilerini yok etmek için, bir ekran render edildikten sonra, monitore yeni bir ekran gönderme zamanı gelene kadar render etmeden bekliyor. Bu sayede, monitorun gösterebildiği en iyi frame rate üzerine çıkmıyor. Ama bazı arkadaşlar bu seçeneği, FPS değerini düşürdüğü için kullanmıyor. Ama zaten o seçeneğin amacı o, daha yükseğinin kimseye bir faydası yok...

Sevgiler, Saygılar,



İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977

Posted: 19 Jun 2009, 12:14
by 1237
İlker kaptan bilgiler için teşekkürler. Vsync girmenin kare sayısını aşırı düşürdüğü durumlar da olabiliyor, ama yine de faydalı bir şey. [url="http://www.pclabs.com.tr/2008/09/19/lcdlerde-oyun-problemi-refresh-rate/"]Şurada[/url] bu konuda biraz açıklama var.


Alper Oğuz
THY1237
alperoguz at gmail nokta com

Posted: 19 Jun 2009, 18:06
by delimawi
Çok güzel bir makale, gayet açık ve netolarak anlatmışlar.

İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977

Posted: 20 Jun 2009, 00:27
by 1219
Bu arada nhancer programı görüntü kalitesini ciddi şekilde arttırıyor. Zamanında denemiştim. Bunla ilgili bilgisi olan anlatırsa iyi olurdu.

Emre ATAY
FlyTHY pid:1219
İstanbul,1974

Posted: 25 Jun 2009, 01:28
by silistreli
Ah bu bilgisayar kasaları; hem kuru gürültü çıkarırlar hemde yer kaplarlar.

İlker Kaptanım keşke kesip biçerken şu aşağıdaki sistem gibi yapsaydınız. Bende bir arkadadaşıma esnek fiber ve epoksi kullanarak uygulamıştım. Sanıyorum ilk gördüğümde yıl 1999 du. Hala da kullananlar var, birtane de ben kendime yapıyorum incelemenizi tavsiye ediyorum. Sistemde sadece güç sağlayıcının fan sesi var, onun dışında ne işlemci fanı var, ne kasa fanı, ne de ekran kartı fanı. Kasa tamamen yağ içerisinde. Yanlız bunu yaparken bazıları makina yapı koyuyor, bu iyi birşey değil; bunun açıklamasını şöyle yapabilirim, makina yağı içerisindeki kimyasallar düşünüldüğüde nötr'dür aslında yani iletken değildir lakin ben Castrol Magnetic yağından çarpıldığımı hatırlıyorum. O yüzden kasa içerisinde kullanılan yağın organik olması gerekiyor, mısırözü ve zeytin yapı gibi;

http://www.youtube.com/watch?v=XDYmo8OHBlA

N. Tekin Silistireli
FlyTHY, Pid 3841
LTFD - ArKent

Posted: 25 Jun 2009, 02:25
by delimawi
Enteresan bir fikir.
Gerçi benim amacım sadece FS için ve olabildiğince küçük bir kasa olmasıydı. Zaten 737 lerde cockpit içerisindeki recirculation fan gerçektede baya bi ses çıkartıyor. Onun için FS başındayken fan sesi rahatsız etmiyor. Gündelik kullanımda zaten dizüstü kullanıyorum, gayet sessiz.


İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977

Posted: 25 Jun 2009, 04:02
by THY066
Tekin Kaptanım,

Sayende bir yaşıma daha girdim. Hay allah, zeytinyagı içerisinde bilgisayar parçaları.

Yeni bilgisayar düzersem dizersem , seni arayacagım simdiden haberin olsun :)

Edit: Cok Degerli Dedemin uyarısı ile imla :D

Sevgiyle, Keyifli ve Bol Uçuşlar

Kemal Tolu
FlyTHY , PID66
Antakya 1967

Posted: 25 Jun 2009, 13:09
by silistreli
İlker Kaptanım bu kasa boyutundan bende şikayetçiyim zaman zaman; bir ara öyle bir hale geldim ki bilgisayarı dağıtıp parçaları masanın altına dağıtarak monte ettim. Şimdiki makinamada bunu yapmaya kıyamıyorum. Biraz daha eskisin diye bekliyorum :-)

Kemal Kaptanım ne zaman isterseniz arayabilirsiniz :-) Daha bu işte neler var anlatsam inanmazsınız. Moldovada bir arkadaşım vardı; bir gün onun bilgisayarına bakıyordum, sürekli kapanıp duruyor. Havada o gün çok çok sıcak, Temmuz ayıydı yanlış hatırlamıyorsam. Neyse açtım kasayı nasıl ısınmış parçalar anlatamam. Meğersem işlemcinin ısı soğurucusuna temas ettiği noktada olması gereken termal macun hiç kalmamış. Moldova gibi bir yerde de bu malzemeyi bulmak kolay değil. O sıra diş macunu kullandım :-) şimdi diş macunu içerisindeki florür esas olarak flor'dan oluşur. Flor'da endüstride en çok ampul ve teflon tava üretiminde kullanılıyor. Teflon tava biliyorsunuz ısının bir merkezde toplanıp tava yüzeyine eşit miktarda iletilmesini sağlıyor temelde.
İşte bu yüzden diş macunu işlemci'deki ısının direkt olarak soğurucuya iletilmesinde en ez termal macun kadar etkili :-) tek problem bunu işlemi zaman içerisinde tekrarlamak gerekiyor.
Bu florür neymiş diye gülmeyin, roketlerde itici güç için bile kullanılıyor. Hem dişimizi koruyor hem işlemcimizi :-))

N. Tekin Silistireli
FlyTHY, Pid 3841
LTFD - ArKent

Posted: 25 Jun 2009, 16:03
by Apollo
Kemal hocam bilginin dibi yok baksana.

Tekin kaptan senen dediklerine bakarsak Bio Bilgisayara gidiş var gibi :D



Happy Landings, Be Safe.

Erdal ELMACI
FlyTHY PID 3195
Ankara,1975

Posted: 25 Jun 2009, 16:38
by silistreli
Erdal Kaptanım ben güldüm allahda sizi güldürsün :D aslında haklısınız. Bio bilgisayara gidiş var; nasıl JAL uçaklarında önemli miktarda bio yakıt kullanıyorsa yakında bazı organik malzemelerden de elektrik üretimi sağlanacaktır. Yani saksıda anakart çalıştırsak yeridir :)

N. Tekin Silistireli
FlyTHY, Pid 3841
LTFD - ArKent

Posted: 26 Jun 2009, 04:51
by THY3393
Ben FS icin monitör cogaltmak isteyenlere http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/ bunu siddetle tavsiye ediyorum..

Muzellef Aydogdu
FLYTHY , THY3393
Stockholm / 1979

Posted: 26 Jun 2009, 18:33
by Apollo
quote:Originally posted by THY3393

Ben FS icin monitör cogaltmak isteyenlere http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/ bunu siddetle tavsiye ediyorum..

Muzellef Aydogdu
FLYTHY , THY3393
Stockholm / 1979


Muzallef kaptanım TR deki satıcısı http://www.turanli.com.tr/matroxdetay.asp?id=11
Yalnız benim gördüğüm bu cihaza analog giriş ve çıkış var yukerıdaki tavsiyelere göre görüntü kalitesi nasıl olur?

Happy Landings, Be Safe.

Erdal ELMACI
FlyTHY PID 3195
Ankara,1975

Posted: 26 Jun 2009, 19:07
by delimawi
Bunların TripleHeadToGo adlı bir modeli var. O işe yarayabilir. Ancak sadece iki ekran bağlayacaklar için, bunun yerine iki ekran çıkışlı bir ekran kartını tavsiye ederim.

Ayrıca Analog ve Dijital versiyonu var. Dijitali daha pahalı.

İlker Değirmencioğlu
FlyTHY, PID 2445
İstanbul, 1977