Page 2 of 2
Posted: 14 Aug 2002, 15:46
by THY157
quote:
Burada ki sorum şu ; LNAV'ı sim ortamında 400 feet AGL de Arm etiğimizde Df nin standart SID 'i uygulanamıyor.Örneğin chartlarda 36R için YAA1K uygulanacak .FMC de girişimizi yaptık .Normal şartlarda chart YAA1K RNW Headingde 5 Milde başlaması gerek(yanlış hatırlıyor olabilirim) .
Ancak Sım ortamında LNAV Arm olduğunda direkt olarak SID Prosedürü uygulanmaya başlıyor.(örneğin pist başnda n 3 mil sonrasında enable ettiğimde direk olarak dönüş başlıyor )
Soruna cevap yazmayı unutmuşum. Dönüş noktası D7 IST'tir. Yani senin bahsettiğin pist sonundan 3nm. sonra dönmeye başlıyorsa doğru dönüyor. Bu da uçağın D5 IST noktasından dönüyor olması demek oluyor ki, gayet normal. Çünkü BKZ 256 radialine D7 IST noktasından dönmeye başlarsan çok fazla SID dışına çıkarsın -ki bu da istenen birşey değil-. Dikkat ettiysen rota üzerindeki tüm waypointlere 2-3nm. kala hatta bazen 4nm. kala dönüşler başlıyor hızına ve eski başınla yeni başın arasındaki farka bağlı olarak.
Selçuk Poyraz
TK157
Posted: 14 Aug 2002, 16:32
by THY177
Sevgili Selçuk ;
Anlattıkların acaip güzel bir deneyim ve uzuca hazırlık için "check list "niteliğinde oldu ..akşam eve döner dönmez deneyeceğim ..belki aynı sıkıntı herkesda var bir şeyi atlıyoruz.
Soruma cevabına katılyorum ..verdiğim örneği charta bakmadan atarak yazmıştım ..o zaman şöyle diyelim 36 R dan kalktık 1200 Feet AGL ,1.8 mil pis başı uzaklığı ,LNAV aktif...başlıyormu dönmeye yoksa d5 'e kadar gidip öylemi dönüyor..? Açıkçası ben LNAV 'ı active ettiğimde SID 'i Lnav 'ı aktif ettiğim anda (charta uygun olmadan) uyguladığı konusunda hafızamı zorluyorum ve sanıyorumkiş savımda haklıyım .
Dediğim gibi akşam döndüğümde (belki çaktırmadan iş yerimde) deneyip seninle paylaşacağım.
İlgine teşekkürler.
Ergenekon
Posted: 14 Aug 2002, 17:42
by Ahmet Bedir
Selçuk,
VNAV geçmeden önce N1 seçip denedinmi?
Aslında f/p programlayıp saklamak çok iyi bir yöntem değil. Özellikle çok yoğun trafikten dolayı Avrupa üzerinde hava yolları sürekle değişiyor, örnek
LTAI KUMRU KFK UL610 SUBES UL851 LNZ T161 PSA EDDF
rotasında bulunan UL610 havayolun waypoint lar değişebiliyor, ratonın ICAO yazılış formatına göre aynı ama ilerideki AIRAC de belki GOL VOR dan geçmiyebilir.
Keyifli uçuşlar.
Posted: 14 Aug 2002, 21:50
by THY157
Ergenekon Merhaba;
Bence en iyisi denemeyi şöyle yap. , NAV1'e de BKZ VOR frekansını NAV2'ye IST VOR frekansını gir önce. Kalkışını yaptıktan sonra zaten A/P 500f.t AGL'nin altında aktif olmuyor. Aktif ederetmez LNAV ve VNAV'ı aktif yap. FMC piste göre 3nm.de döndürmeye başlayacaktır. Sende NAV1'den de BKZ radialini yakalamasını NAV2'den dönmeye başladığın an mesafeyi kontrol et. Sonucu merakla bekliyorum...
Ahmet Hocam Selamlar;
Haklı olabilirsiniz, çünkü AIRAC0208 güncellemesini yüklediğimde istanbul SID/STAR'ları değiştiğinde benim daha önce yaptığım rotalarda LTBA çıkışlı ve varışlı rotalarda tüm iniş ve kalkış pistleri 06 pisti olarak değişti ve legs'de rota kesintileri oldu. Bir sonraki AIRAC'da belki dediğiniz olacak ama bunu siz farkedeceksiniz, rotanızda kesinti olacak. Bunuda artık elle tekrar düzeltmek sorun olmasa gerek diye düşünüyorum.
Selçuk Poyraz
TK157
Edited by - Selçuk on 14/08/2002 18:55:08
Posted: 14 Aug 2002, 23:49
by THY177
Selçuk merhaba ;
Ucağımızda (özellikle benim sorduğumla ilgili) hiç bir şey yok tıkr tıkır işliyor.sadece ariracları update etikten sonra örnekteki YAA1K d356g gibi bir noktadan başlıyorki 5 mil.LNAV 'ı on yapınca önce sağa 5-7 lik bir sağ yatış yapıyor ve estab. oluyır sıd planına göre.4,9 mildde BKZ 'a harika dönüyor ve established oluyor.
Senin sorunada cevap bulmak için ne yaptım biliyormusun .Bendeki örnek planı yükledim .pist 36 yaa1k yine .usulsüz bir kalkış:EGT falan hak getire. Fd on ATHR On 400 AGL geçildi Lnav on .N nav bir türlü enable olmadı burada kalkmadan önce MCP de 200 setti ve LNAV olunca 110 oldu bir anda.neyse yeniden düzenledim ...varyoyu dzüelttim limitler dahilinde ve NNAV enable oldu.
Yeniden deneyeceğim ama bu skıntıyı yeni aireclarla yapacağın ve istediğin zaman yükleyeceğin bir Flight planda olacağını sanmıyorum .(çelişki: benim yaptığım plan eski airacla yapılmış olsada

)
Tamamıyla deneysel görüşlerdir.
Umarım bir faydası olur .
Sevgiler.
T 177 Ergeneon
Posted: 15 Aug 2002, 00:41
by THY157
Selamlar;
Ergenekon sağol benim için uçağı parçalama

) Sorun çözüldü, çöp herşeyin ilacıdır, kurtuldum işe yaramaz şeylerden (kendimi kandırıyorum). Neyse yeniden yazmaya başladım rotaları. Yeni yaptığım bir tanede FS kapalıyken denedim yine aynı sorun oldu. Demek neymiş 40 küsür tane rotayı FS kapalıyken uyanıklık yapıp, hız kazanıcam diye yazmayacakmışsın

)) Akılsız başımın cezasını çekiyorum. FS açık yazdığım rotalarımı denedim saat gibi, hiçbir problem yok. Yanlız her uçuşta ağırlığı aklımda tutmam zor olacağı için Perf.init. sayfasına ve take-off sayfasına dokunmadan kaydediyorum. Her türlü ağırlık ve sıcaklık değişimine %100 uyum sağlıyor, tavsiye ederim. Bir de hangi rotayı yazacaksan o alanda olman tavsiye edilir, sebebini bilmesem de başka alanda ilgisiz rota yazıncada sorun oluyor, yemiyor alet

))
SID uygulamada sorun olmadığına sevindim senin adına, boşuna evhamlanmışsın. Yanlız fazla da güvenme ARC yapamıyor

))
Selçuk Poyraz
TK157
Posted: 06 Jan 2003, 14:57
by THY65
Selamlar,
DF737 FMC yi yeni kullanmaya başladım. ILS'e girinceye kadar herşey sorunsuz çalışıyor. ILS'e girerken, localizer geldiğinde NAVHOLD a, glide slope geldiğinde de APPROACH a basıyorum. Ancak kısa bir süre sonra APPROACH sönüyor ve bir daha ne LNAV nede NAVHOLD ve APPROACH aktif olmuyor. Otopilotu kapatıp açıyorum tekrar deniyorum yine olmuyor. Mecburen manuel iniş yapıyorum.
Bir pilot arkadaşla konuştum FMC den çıkarken Heading Hold'a basmak gerektiğini söyledi. Denedim yine aynı şeyler oldu.
Yardımlarınızı bekliyorum.
Saygılar,
Murat Toloğlu TK233
Istanbul
Posted: 06 Jan 2003, 20:34
by THY157
Approach'un sönmesi gayet normal, niye tekrar LNAV gibi şeyleri devreye almaya çalışıyorsunuz ki onu anlamadım. Bir de ufak bir öneri; örneğin 36R pisti YAA 1A arrival yapıyorsunuz. Öncelikle FL60 a kadar alçalmayı VNAV kullanarak yapmanızda bir sorun olmayacaktır ancak FL60 yüksekliğinde artık ALTHOLD düğmesine basarak VNAV'dan çıkmanız ve ya çıkmıyorsa önce VNAV sonra ALTHOLD düğmesine basmanız yararlı olacaktır. Ve artık Localizer'a dönmeye başlayacaksanız HDGHOLD düğmesine basarak LNAV'dan da çıkmanız çok yararlı olacaktır. Yani artık MCP'den heading, altitude, vertical speed ve speed girmeye başlamanız gerekli(En azından ben öyle uyguluyorum ve sorun yaşamıyorum) Daha sonra Localizer establish olunca doğrudan APP düğmesine basarak sorunsuz bir şekilde ILS yaklaşmaya başlarsınız. GS oturduğunda da APP ışığı söner ve sizi alçaltmaya başlar, bundan sonra sizin yapacağınız tek şey landing hızına kademeli olarak yavaşlamak ve flap sürmektir o kadar, hayırlı inişler

( Teker açmayı unutmayın yalnız [:p])
Selçuk Poyraz
TK157
Posted: 07 Jan 2003, 14:36
by THY65
Selçuk Bey Selam,
Cevabınız için teşekkür ederim.
Dün yeniden denedim, gerçekten de APPROACH sönmesine rağmen ESI da GS ışığı yanıyor ve Glide'ı tutuyor. GS modda iken sanırım (ki öyle görünüyor) Localizer de tutuluyor. FMC kullanmaya başlamadan önce APPROACH butonu sönmüyordu yada sönüyordu da ben fark etmedim.
Dün FMC kullanarak LTBA LTBJ uçuşu yaptım herşey sorunsuz çalıştı. Havadayken RTE de değişiklikler yaptım, yeni RTE girdim, VNAV değerleri ile oynadım hiçbir anormallik olmadı. Mükemmel.
Bugünkü ödevim Descent modlarını denemek :-))
Saygılar,
Murat Toloğlu, TK233
Posted: 18 Jan 2003, 00:30
by THY157
Murat Kaptan,
Yardımcı olabildiysem ne mutlu bana. FMC ile ilgili detaylı bilgilere site eğitim bölümünden ulaşabilirsiniz, orada Remzi ustamızın ve Akcal kaptanın yazdığı çok değerli bilgiler bulunmakta, sanırım FS2000 için yazılmış ancak çoğu kısımları birbirine çok yakın kullanım açısından. Training bölümü altındaki syllabus konu başlığından Ders 23'e bir göz atmanızda fayda var bence.
Sevgilerimle...
Selçuk Poyraz
TK157
Posted: 26 Feb 2003, 16:00
by THY65
Selam Arkadaşlar,
DF 737 FMC ile ilgili 2 sorum olacak:
1) FMC ye Arrival verilince Legs lerin sonuna Missed Approach da ekleniyor. Ama sadece tek bir heading ve bir irtifa olarak.. daha sonrasında takip edilecek prosedür yok. Ben tam prodedürü MA dan sonrasına eklemek istedim başaramadım. Örneğin LTBA 36R için CEK NDB üzerinde hold olun deniyor. Ben bunu MA dan sonra eklemek istedim, başaramadım. Aranızda yapan varmı??
2) FMC yi Runway Extension yada daha öncesinde disable etmişsek (VNAV LNAV off), FMC en son Fix de kalıyor. MA için tekrar LNAV on yapınca uçak tekrar son kalan fix e gidiyor. Acaba ben yanlış bişey mi yapıyorum. Bir pilot arkadaşım geçilen fix e olan heading 90 dereceden fazla saparsa LNAV off bile olsa FMC nin sonraki fix e ilerleyeceği vs. gibi bir yorum yaptı.
Saygılar, sevgiler..
Murat Toloğlu, TK233