Sevgili Arkadaşlar,
Uzun bir değerlendirmeden sonra en azından ilk iki soruya doğru cevaplar verildi. Dikkatimi çeken genelde ADF kullanım bilgisinin eksik olduğu.[:(] Bunu daha detaylı ayrı bir başlık altında inceleyeceğiz.
?imdiki hedefim bu soruyu kapamak amacı ile cevapları tamamlayarak özetlemek.
1- Resim 2 de uçağımızın mevkii neresidir. ?
Bütün olay RMI göstergesinde. Küçük okun arkası 075 dereceyi gösteriyor. Uçağımız ANK NDB 075 Radiali üzerinde. Yaklaşma hattı 085 Radiali (265 derece inbound) olduğuna göre, uçağımız yaklaşma hattının kuzeyinde, diğer bir deyişle uçağımız, uçuş başımıza göre, yaklaşma hattın sağında.
DME 4.7 gösterdiğine göre ALPER geçilmiş. Özet olarak ALPER noktası geçilmiş, FAF olan ANK ya yaklaşıyoruz, ama yaklaşma hattının Kuzeyinde kalmışız.
2- Yaklaşma hattındamıyız ? değilsek yaklaşma hattına girebilmek için nasıl uçmamız lazım ?
Yaklaşma hattında değiliz, hattın kuzeyindeyiz. Yaklaşma başı olan 265 dereceye göre NDB solumuzda kalıyor. Hattı yakalayabilmek ADF ibresinin gösterdiği başın 10-15 derece soluna yan, 240 245 baş gibi uçmamız gerekir.
NDB önümüzdeyken hatta oturmak için her zaman, ADF ibresinin ok ucunu sağa çekmek istiyorsak, uçağımızın başını okun başının sol tarafına çevireceğiz, ve o istikamete doğru uçacağız. Bir süre sonra okun ucu istediğimiz dereceyi gösterecektir.
3- NDB yi geçtikten sonra yaklaşma hattında kalabilmek için düzeltmeleri nasıl yapmamız gerekir ?
Yaklaşma hattını geçtikten sonra mesele yine ADF Tracking, ama bu sefer ADF arkamızda kalıyor.
NDB arkamızdaykaen hatta oturmak için okun arkasının aksi istikametine başımızı 10-15 derece çevirerek uçacağız. Bir süre sonra okun arkası uçmamız gerekn radiali gösterecektir.
4- NDB yaklaşmaları ile ilgili tavsiye edeceğiniz en iyi uygulamalar nelerdir ?
Mecbur kalmadıkça NDB yaklaşmaları uçmayın.

Eyer uçmak mecburiyetinde kalırsanız ve hattın dışına çıkarsanız, her zaman ilk önce uçağın başını NDB ye çevirin, bu her zaman çok kolaydır. Bu şekilde hattın kaç derece dışında olduğunuzu görürüsünüz ve en azından yaklaşma hattından uzaklaşmazsınız. Eyer hattın çok aşırı bir şekilde dışında iseniz hemen Missed Approach uygulayın.
Yaklaşmayı daha iyi takip etmeniz için istikamet gyro su üzerinde uçuş başını ve OBSi yaklaşma hattı istikametine ayarlayın.
Yaklaşma ile ilgisi olmasada civarda VOR varsa konumunuzu görmek veya acil durumda uçmak için bu istasyona NAV 2 yi ayarlayın.
Uçağınızın süratini iyi kontrol edin.
Cevaplarda beklentim soru ile direkt ilgili cevapların verilmesi idi. Örneğin bu soruda olduğu gibi beklenen istikimet ile ilgili cevaplar idi, halbuki birçok arkadaş irtifa ile ilgili cevaplar verdi. Sorularda genelde vurgulamak istediğim özel bir husus oluyor, amaca ulaşabilmek için tam soruya kanalize olmak daha iyi olur.
Ayrıca bazen de sizleri yanıltmak için bazı aletlere gereksiz veya hatalı ayarlar yapıyorum. Bunları anlamak ve bulmak da tecrübe kazanmak açısından oldukça önemli.
Bu serideki tavsiyeler esasında hakikaten üst seviye hakiki pilotlara, hatta hava yolları pilotlarına uygun tavsiyeler. Belki bizler için biraz ağır oldu. Ama hedefim sizlere bunu bir miktar olsun tattırmaktı.
Bundan sonra bir süreliğine yeni bir seri ye geçeceğiz. Bu serideki hedefimiz temel uçuş bilgilerimizi tazelemek ve pekiştirmek olacak.
Hepinizi sevgiyle kucaklıyorum.
Ali Camat
Eğitim Direktörü
FlyTHY