ATC VE GATE

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.
Post Reply
EmirhanKöksalTHY

Arkadaşlar bence ATCler inen uça?a kapı numarası vermaliler böylece daha gerçekçi olur ama bu sadece LTBA için de?il tüm hava limanları için geçerli olmalıdır mesela LTBA da Gerçekte bir ATC nasil taxi veriyo işte örne?in TAXY TO A S T örnektabi diye veriyo bu ne anlama gelir bunu herhalde hepimiz biliyotuzdur yani gerçekte oldu?u gibi GATE numarası ve taxi adlarını vererek bizi yönlendirseler daha gerçekçi olur saygı ve sevgiler

TK192
FLYTHY Captain
Emirhan Köksal
User avatar
THY177
VIP Member
VIP Member
Posts: 606
Joined: 10 Feb 2002, 12:16
Name: Ergenekon Kucuk
PID: 177
Location: Turkey

Emirhan söylediklerinde haklısın gerçekten ..

Ancak bunları yapabilmek için arkadaşlarımızın o limana ait layout chartlarına ihtiyacları var ve tahmin ettiğim kadarı ile bir çok arkadaşımız bırak layout 'u sıd starları bulmakta gucluk cekebiliyor.(Bir yandanda belki de coğumuz taxiway verildiğinde nasıl izleyeceğimizi bilmiyoruzdur.)

Bir diğer sorun ATC hizmetlerinde en az iki segment faal olsa ATC arkadaşlarımızın (ki bende dahilim ) iş yükü azalacak ve örneğin TWR hatta GROUND bu bahsetmiş olduğun detaylandırmayı yapacaktır.(bununla ilgili teknik aliaslar yada komutlar belirli ,sadece her zaman kullanımyor.)

Kaldıki üstteki paragrafa atfen bence en önemli nokta hava sahamızda yeterli trafik olsa o zaman mümkün olabilen tüm segmentler açılır ve dediğin gibi daha gerçekçi bir hale getrebilirz ortamımızı ..

Sevgiler



TK 177 Ergenekon Kucuk
EmirhanKöksalTHY

Ergenekon saol cevabın için ama yani hadi taxi işlemini geçelim ama uçan bütün arkadaşlarımız kapı numaralarını biliyodur herhalde zaten körüklerin üzerinde yazıyo kapı numaraları yani çok rhat bulabilir yani bari indikten sonra bir kapı numarası werse baya bir güzel olur ve birazda olsa gerçekçilik katar teşekkürler

TK192
FLYTHY CAPTAIN
Emirhan Köksal
cdurduc
Average User
Average User
Posts: 101
Joined: 06 Jan 2002, 00:44
Location: Turkey
Contact:

Bence de en uygunu Taxi yollarını ve Gate numaralarını pilotlarımıza kullandırmaktır. Çünkü iş bir okadar daha da zevkli oluyo. Daha da gerçek oluyo. Zaten onlarıda yaptıkmı zannediyorumki bizi artık birisi takip ederse elimize " Gerçek Pilot " olarak bir sertifika verirler [:I] Ergenekon hocam bu taxiway kullanımı bence kolay. Çünkü tabelaları hep taxi yollarında var. Biz sadece onları gördükten sonra problem yok tabi birde Ground charti olmak zorunda gate'ler için. Bence bu uygulamayı yavaştan başlatalım.[8)]

Sevgilerimle
Uğur Cansın DURDU
TK148--TRVACC
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey

Sevgili Arkadaslar,
bahsettiginiz konunun uygulamada bazı engelleri mevcuttur.
1- oncelikle Ergenekon'un bahsettigi gibi her pilotta airport layout -parking position chart'i bulunmamaktadir
2- kullanicilar arasinda senaryo farklılıkları-default veya diger hazır senaryolar- ground position takibini, bu sekilde calısmaya operative olan TOWER posizyonu icin guclestirebilmektedir.
3- chart olsa bile senaryolarda taxiway lerin sign box'lari olmayabilir.
4- en onemli sorun olarak yeterli ATC olmadigini goz onune aldigimizda bu hizmeti verebilmek icin bir meydana TOWER acmak veya FIR hattını acık tutmaki için CENTER pozisyonunda hizmet vermek arasinda secim yapmak zorunda kalmak.
5- her pilotun bilgi seviyesinin bu tip komutlari algila ve uygulamada farklılık gostermesinin standart operasyonu zora sokma riski.

bunlari genel olarak ele aldıgımızda soyle toparlamak mumkun. Yeterli sayıda ATC olmadığı için açılan ATC üniteleri öncelikli olarak aktif hava sahasi ve hyerarsik siraya gore APP-TWR ve GND olmaktadır. Flt-in zamanı haricinde takdir etmek gerekirki ATC olarak her ana aynı anda online olamak bizler icin zor, zaten bu is tamamen fedakarlık isteyen bir çalışma. Dolayısı ile hizmet'i en iyi durumda tutmak için öncelikli olarak CENTER ve daha sonra APP bizim için en uygun hizmet yöntemi. Bunun yanında bu ATC ünitelerinin radar ekranımızda göruntulediği grafik alan tek tek havaalanları için ground map'i TOWER haric desteklememekte. Kaldıki bunun içinde elimzde hali hazırda sadece birkac meydan mevut. Çünkü böyle bir çalışma için ground sector map'in hazırlanması söz konusu.
Bugün sizlere hizmet verirken birçok operasyon Hava Trafik kontrolorlerine has bir ozellik olarak hafızdan ve notlarımızdan sizleri radar ekranızmda görmeden verilen komutlar ile gerçekleşmektedir. Bu da yoğun trafik esnasında aşırı bir dikkat, konsantrasyon demektir. LTBB ve LTAA CTR pozisonunda ana meydanlar haric her operasyon için chartlarin açılarak check edilmesi zaten ilave bir iş yüküdür. Türkiyenin her iki havasahasını kontrol etmeye ve ekranda koskoca bir alanı takip etmeye çalışırken gate number ve txwy vermek son derece tehlikeli bi durumdur. APP pozisyonunda dahi bu tip bir çalışma tamamen görmeden, verilen komutun uygulanacağını umarak yapılan bir operasyon olacaktır.
Tüm bunların yanında yeterli senaryo veya bilgiye sahip olmayan pilotların soru-cevap olarka devam edebilecek diyalogları yine kontrolör'e ek yük anlamını taşıyacaktır. Aynı zamanda kullanılan senaryolarda yer alan statik ucaklar bazı gate'leri kapatmaktadır.Bunları elimzdeki chatlara işlesek bile statik ucakları senaryodan kaldıranlar için uzun bir taxi veya defaul senaryo kullananlar için gereksiz parking pozisyonlar olabilecek bu da kişisel memnuniyetsizlik olarak hizmet anlayışımıza ters düşebilecektir.
?unu son kez ilave etmek isterimki taxiwayleri FS2002'de takibi sonderece sorunlu ve kontolörlerin her meydani kontrol edemeyecek kadar kısıtlı bir görüş ekranında çalışmaları sorunyaratacaktır.

saygılarımla

Hakan737Guven
User avatar
THY4743
Senior Member
Senior Member
Posts: 303
Joined: 23 Oct 2001, 22:08
Name: Targan UNUTMAZ
PID: 4743
Vatsim ID: 1130878
City: Istanbul
Location: Istanbul

Sevgili Hakan kaptana katılmamak anlattıklarından sonra mümkün değil,
Fakat bende yurtdışı Avrupa uçuşlarımda dikkat ettiğim kadarıyla (Avusturya,Almanya,Finlandiya,Danimarka,Macaristan vs....)sadece Center bile online olsa piste kadarki taxi yollarını veriyor [;)] Zaten bunu yurtdışına giden tüm pilot arkadaşlar biliyor.Demekki bu ülkelere giden arkadaşlarda ground chartlarıda mevcutki uygulanıyor. E niye kendi ülkemizde olmasınki? Bulunamıyan chartlar için forumda herkes elinden geldiğince birbirine yardımcıda oluyor [;)]Okunmasının çok zor olduğunuda sanmıyorum ki, bizim ülkemizdeki sanal pilotlar ve ATC'ler inanın birçok ülkedekilerden daha İYİ!!!!!!Gerekli olduğu anlaşılırsa ground chartıda temin edilir.En azından bu uygulama büyük havalimanlarında (LTBA ve LTAC de) yapılsa bile bence yeterli olur
Scenery konusunda söylenecek birşey yok, bencede hakan kaptan bu konuda haklı çünki farklı scenerylerde tabiki farklı yollar var :D
Tek çare belli bir scenery yi kullandırmak (Buda her ülkenin kendi sanal havayolu sitesinde olduğu gibi bizdede TRVACC'de yayınlanan scenery yi kullanmak)
Fazla konuştum :) Bunlar tabiki benim fikirlerim [;)]
Herkese sevgiler,
Targan...


tago...
User avatar
THY656
VIP Member
VIP Member
Posts: 258
Joined: 06 Jan 2003, 02:28
Name: Selim BILGIN
PID: 656
Vatsim ID: 853361
City: Aydin
Location: Turkey

Sn.Hakan kaptanın dediklerine katılıyorum.Gerçekten ATC hizmeti çok zahmetli ve sadece fedekarlıkla yapılan bir iş.Zaten onlarsız bu hobimizin zevki olmuyor.
Fakat yukarıda da bahsedildiği gibi yurtdışında bu işlemi istiyorlar.Ben İlk Viyena uçuşumda yaşadım bunu. Ben iniş sonrası istediğim bir kapıda park etmiştim.ATC doğu yönünden gelen uçakların park yerine gitmemi ikaz etti. Bereket gideceğim meydanın mutlaka park yeri chartını basarım.Ona bakarak söylediği park kapısını buldum.
Yunanistan ATC leride taksi yolunun ismini verip mutlaka readback ile bu ismin tekrarını pilottan istiyorlar.Ben verdiği ismi söylemeden taxi to rw..şeklinde readback yapmıştım.ATC bunu kabul etmemişti.
Henüz yurtdışı uçuşu yapmayan arkadaşlara bilgi vermek amacıyla yazdım bunları.Yine de her iki görüşün doğru yanları olduğunu kabul ediyorum.
Pid656
Vitual Captain
Axx Instrument Rating


selim bilgin
User avatar
hakan737
VIP Member
VIP Member
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 04:11
Name: hakan guven
PID: 003
Vatsim ID: 811602
City: istanbul
Location: Turkey


sevgili arkadaslar, once TRVACC ve Turk ATC'leri hakkinda soylediginiz nazik sozler icin tum sanal hava trafik kontroloru arkadaslarim adina tesekkur ederim.

Yurtdisinda bir cok meydanda bu uygulama oldugu dogrudur ancak bazi meydanlarda sadece 4 ucak varken bile ATC'nin "heavy" durumunda oldugunu, FIR'lari acik olsa bile bu FIR icinde sadece bir yada en fazla iki ana meydani -oda aralarinda 100-200nm olan- kontrol ettigine dikkat etmissinizdir. Ornegin EDDF_FIR acikken size sadece Frankfurt icin hizmet verirler ama Koln, Stuttgart, Hahn gibi meydanlarin ayni yogunlukta kullanilmasi halinde saniirm onlarda biraz zorluk yasayacaklardir.
Turkiye'deki FIR hatlarinin cografik yapisi ve bu FIR hatlari icindeki ana meydanlarin konumu , trafik bu meydanlara yogun iken diger meydanlari goruntulemeye musaade etmiyor. Soyle bir ornek vereyim; eger ayni anda Istanbul , Izmir ve Dalaman trafigimiz var ise Istanbul disindaki tum trafikler son ana kadar elimzdeki chartlara uygun olarak, radar takibi yapilmadan kontrol ediliyor. Burada ATC ve Pilot koordinasyonunun, IFR ucus bilgisi ile pilotajin ATC icin ne kadar onemli oldugunun dikkatini cekmek isterim. Radar ekranimizin gorus alanini arttirdigimizda detaylarida beraberinde kaybedebiliyoruz, ornegin mesafe tahmini, donus capi, vector acisi gibi. Her trafik icin ekranda yer belirleyerek orayi detaylandirmak ise bizim icin tam bir zorluk. Bu yuzden trafik akisina gore zamanda bir dilimleme yaparak mesela LTBA alcalmasi varken STAR verip LTBJ'de son yaklasma yaptirip daha sonra tekrar LTBA alanina donup final vector vermek gibi ardisik bir calisma duzeni icerisindeyiz. Bu sadece CENTER oldugu zaman gecerli ancak yinede APP veya TOWER her meydanda olamayacagi icin sorun sadece hafifleerek devam ediyor.
LTAA ANKARA FIR'in bu anlamdaki sorunu tam iki misli, cunku LTBB'ye oranla tam iki kati bir alani kapliyor.

Zaman zaman bu sekilde kalkisa giden meydanlarda eger tafik musait ise taxiwayler veriliyor, ama cok s*k degil. Inen trafikler icin daha oncede bahsettigim gibi herkesde farkli bir ground yapisi olabileceginden bir gate no'su vermek cok acikcasi cok praitk degil. Bunu daha once bazi fly-in'lerde denedik ama statik ucaklar , ayni anda ayni gate'de online durumu sorun yaratti. KEza TOWER olmadigi zaman ekranda pist cizgisinin yakininda bizim icin bir simge olan ucaklarin hangisi onde hangisi arkada, kimin burunu ne tarafa bakiyor, dedigimiz anca taxi'ye basladimi yada en kotusu 18ftden fazla birbirine yaklasan ucaklarin crash olarak gerisin geriye park alanina donmeleri hakikaten tarifi zor bir calisma ortami.
Sayica az oldugumuz icin CENTER ile koordineli calisacak bir APP'un operasyon aninda GROUND veya TOWER'dan cok daha verimli olacagida bizim icin bir gercektir. ama ilave bir TOWER olunca is degisiyor tabiiki :)

Bu talebi muhtemelen TRVACC icinde tartisacagiz ve sonuca baglayacagiz saniyorum ancak yinede hatirlatmak isterim, elektronik ortamin getirdigi bazi aksakliklar ornegin RW baglantisinin kopmasi, sistemdeki LAG'ler, komut tekrari gerektirdiginde taxiway komutlari bizim icin ciddi anlamda bir zaman kaybi anlamina gelecek, dolayisi ile o anda uygulamadan vazgecilebilecektir.ihtimal olarak soyluyorum. nihayetinde bizlerde bir klavye basinda calisiyoruz ve sizler tek bir pilot oalrak kendi ucaginiz ile ilgilenirken ATC o anda herkesi izlemek zorunda :)
Yanlis anlasilma olmaisn diye ilave edeyim, bu bahsettikleirm talebinizi yapilmamasi icin baheneler olarak algilanmasin sadece uygulama esnasindaki zorluklari dile getiriyorum. Bu uygulamayi hayata gecirdigimizde eger her 10 pilottan sadece 2 kisi yararlanacaksa biraz bosa giden bir zahmet olur :)
Dedigim gibi ulkemizin hava sahasini ve ucus noktalarini yabanci meydanlar ile kiyaslamayin.





Hakan737Guven
User avatar
THY4743
Senior Member
Senior Member
Posts: 303
Joined: 23 Oct 2001, 22:08
Name: Targan UNUTMAZ
PID: 4743
Vatsim ID: 1130878
City: Istanbul
Location: Istanbul

Hakan kaptan öyle güzel yazmışsınki bence konu burda bitmiş zaten :D
Sevgiler,
Targan...

tago...
Post Reply

Return to “Training Lounge”