SON HALİ
UFAK HATIRLATMA:
Arkadaşlar, ATC iken en çok LTBA RNAV yaklaşmalarda karşılaşılan bir hususu sizlerle paylaşmak istiyorum.
LTBA Yaklaşmada FMC'lerde örneğin 05 pisti için ERKAL1A girdiğinizde son yaklaşma aşamasında BA588 ile CI son yaklaşma noktası arasında bir boşluk olur ve (VECTOR) ikazı bulunur. Bu ATC nin sizi hatta vektör ile alacağını ifade eder.
Her ne kadar son yaklaşmada örnek aldığımız ERKAL1A için BA584 de 4000ft irtifa tahdidi olsa da (Bkz. Can Becerik kaptanın aşağıdaki resimli yorumu) , ya AIRAC eksikliği ya da diğer nedenlerden bazı arkadaşlarımızda Top of Descend (T/D) hesabı tam tutmuyor ve geç alçalma oluyor. Bu nedenle çok arkadaşımız bu aradaki boşluğu silerek BA588 ile CIXXX noktasını birleştirmek yoluyla doğru bir alçalma yakalamaya çalışıyor. (Bazı arkadaşlar daha önceki noktaları birleştiriyor bu da olabilir ama alçalmada sıkıntı olduğunda yüksek kalınabilir)
Eğer bu birleştirme yöntemini kullanırsanız bir başka sıkıntı çıkıyor :LNAV modunda devam edince ATC varsa ve sizi henüz hatta almayacaksa bile FMC sizi hatta döndürüyor bu da hem ATC nin planlamasını bozuyor hem de diğer trafiklere tehdit oluşturuyor.
Bu nedenle ;
- Öncelikle 4000ft tahdidinin FMC/FMS lerde çıkıp çıkmadığını ve uçağın bu paterne uygun alçalabileceğini kontrol edip sorun yoksa rotada bir birleştirme yapmadan devam etmek Bkz. Aytugan kaptanın aşağıdaki yorumu )
-FMC de yukarıda yazdığım birleştirmeyi yaparsanız ise : lütfen rüzgaraltı dediğimiz son yaklaşma hattında (BAXXX leri uçarken) ATC size uçuş başını koruma talimatı verdiğinde ya da hala talimat almayarak son fikse geldiğinizde LNAV dan çıkıp o andaki uçuş başınızda HDG moduna alınız. Bu sayede ATC size talimat verene kadar düz uçuşa devam edersiniz.
Bu uygulamayı LTBA LTFJ ve LTAI de alışkanlık haline getiriniz. ATC olmadığında da uygulayınız.

[/quote]
EKLEME: Burada yazılanlar VATSIM ortamı içindi. Aytugan KAptanın gerçek operasyonla ilgili eklemelerini de buraya taşıyorum ki kullandığınız uçak modelinin performansı ile gerçek uygulamayı birleştirip daha iyi sonuç alabiliriz belki. Teşekkürler Aytugan.
* Aytugan Utku Akdoğan
- HDG modda da rüzgar düzeltmesi olmadığından yine hatta uçamaz zaten base lege dönüş yapılabilecek ilk noktada 4000ft tahditi var buna göre alçalma çıkarıyor o da hayli hayli yeter . (** BAzen paylaşımlardan hap bilgi alınıp sabit bir fikre gidiyor : burada unutulmaması gereken FMC 4000ft çıkarsa da operasyona göre ATC sizi 6000 de tutumak isteyebilir o durumda ATC talimatlarına göre devam ederiz FMC alçaltıyor diyerek talimat dışında alçalmamalıyız)
- Gerçek uçuşta VNAV ve LNAV Dan ne zaman çıkıyoruz? : "Yaklaşma vektör verdiğinde. Öncesinde HDG modda uçmak kural dışı. Yan rüzgar 50KT olsa bir dakika HDG modda uçulduğunda yaklaşık 4-5 mil hattın içine ya da dışına çıkılır çünkü. Orda 4000ft tahditi durunca FMS ona göre alçalma planı yapıyor zaten."
Can Becerik Kaptanımız da Chart ile bilgilendiriyor
LTBA RWY 05 RNAV STAR'larda, chartta bulunan ve kırmızı çember içerisinde gösterdiğim irtifa tahditleri, FMC'lerde prosedür seçilince otomatik olarak girili gelmiyor. Yüksek kalmamak için bu sınırları FMC'ye elle girerseniz, uçak daha uygun bir zamanda alçalmaya başlayacaktır. Dolayısıyla Erdal kaptanın belirttiği sıkıntıyı da yaşamamış olursunuz.
