by kozgur » 01 Dec 2011, 12:46
Son dönemde Wilco 330'da epey tecrübe kazandım. O nedenle kendi fikrimi paylaşmak istiyorum.
Herşeyden önce, biraz şahsi uğraşı da eklenince, Wilco 330, kötü bir addon değil. Bir kere en iyi Airbus o kesin. Ama kötü de değil. FPS'ye de daha duyarlı.
Wilco'da en büyük sorun bence FMC, yani MCDU'daki problemler. Opt Alt doğru olmuyor, en ufak değişiklikte tüm hesaplar şaşıyor vb. Bir de düzgün alçalamıyor.
Öncelikle MCDU'ya FP girerken, düzgün sırada girmeniz gerek. TO/FROM girişinden sonra INIT bitti diyelim. Ardından departure, sonra route ve en son arrival'ı o anki metara göre girin. DISC leri kaldırın. ADIRS hizalandığında F-PLAN'da en altta gideceğiniz meydanın uzaklığı görülmelidir.
PERF sayfalarında, hızlara değer girerseniz MCDU düzgün hesap yapamıyor. Hızınızı CI ile ayarlamalısınız. Alçalış manual olacağından hiç gimeyin.
Alçalış:
Hesap şu şekilde... Pistten 10 mil geride ve AAL (Above Airport Level) 3000 feet'te bir noktayı hedefliyoruz. Burada süratimizin 200 knot olmasını istiyoruz. Buradan sonrası final approach zaten. Bu durumda:
(Kaybedilecek İrtifa / 1000) * 3 + (Alçalış Sürati - 200) / 10 + 10 formülünü uyguluyoruz.
Bu şu anlama geliyor, normal 3 derecelik alçalış hesabına, yavaşlanacak her 10 knot için 1 mil ekliyoruz, 10 mil de pistten uzaklık için.
Örnek:
Seyir ve Alçalış Sürati: 0.82 / 300 knot
İrtimfamız: 36.000
Pist irtifası (rakım): 3.000 feet
Bu durumda son yaklaşma giriş noktası Barometrik 6.000 feet, 10 mil olur.
Dolayısı ile yaklaşma giriş noktası için kaybedilecek irtifa = 36.000 - 6000 = 30.000
Formül: 30 * 3 + (300-200) / 10 + 10 = 90 + 10 + 10 = 110 mil önce alçalışa başlanır.
Burada 90 mil irtifa kaybı, 10 mil sürat kaybı için hesapladık. 10 mil de hedeflediğimiz noktanın pistten uzaklığı için ekledik.
Alçalışın Uygulanması:
Uçak managed modda düzgün alçalamadığı için, kendimiz alçalacağız. Maksadımız tüm alçalışı IDLE'da yapmak. Hesaplanan noktaya geldiğimizde, VS switchini çekerek alçalışı başlatıyoruz. Yumuşak bir başlangıç oluyor. Devir de yavaş yavaş düşecektir (Yolcu konforu). VS'yi hemen 3000 lere getirmeyin. Yavaş yavaş 3500 civarına getiriyoruz. Airbus'ta alçalış, seyir süratinde yapılıyor. Ben .82 / 300 kullanıyorum. Devir IDLE'a yaklaştığında, FMC süratini 250'ye getiriyoruz ama alçalışımızı 300 knot ile yapmaya devam ediyoruz. Bu sayede uçak IDLE'da oluyor ve VS ile pitch'i ve dolayısı ile sürati ayarlıyoruz (Sürati .82'de, 300 knot a geldiğinde ise 300'de tutun).
12.500 feet geçilirken VS'yi 1.000 FPM ye alın. 10.000'e gelirken 250 civarına düşmüş olur sürat. İniş ışıklarını açıyoruz, QNH set ediyoruz. Alçalışa devam ediyoruz. Sürat 250'ye yaklaşırken bu defa FMC'de 200 set ediyor ve yine aynı şekilde IDLE'da VS ile uçağı 250'de tutuyoruz (Burada düşük hız ayarlamamızın sebebi, uçağın IDLE da devam etmesi için. Manual IDLE yapmışsanız zaten gerek yok. Ama tavsiye edilen elbette A/THR ile devam etmek).
Airbus'lar alçak irtifalarda gerçekten çok iyi performans gösteriyor. Sürati eritmeniz ve aynı anda alçalmanız neredeyse imkansız. 250 knotta 6.000 feet'e gelip FMC 200 knot ayarlı iken level olup, süratimiz 200 knot'a indiğinde, yaklaşık hedeflediğimiz noktada olmamız beklenir.
Elbette bu söylediklerim, ATC'nin olmadığı ve rüzgar vb hesapların yapılmadığı bir örnek.
Bu arada Wilco Evo2 330 için kendi oluşturduğum daha iyi bir ses paketim var. GPWS dahil hemen tüm branşlarda daha iyi sesler mevcut içinde. Rüzgar sesi de çalışıyor. Ayrıca air dosyası ile oynayarak da yakıt akışını düzenledim. Benim kullandığım TC-JNH normalde RR motorlu, sesleri de öyle FSX'te. Elimde GE FCOM olduğundan, yakıt akışını, GE motorlu uçağın FCOM'undakine göre ayarladım, aynısını yakıyor (700-2000-4000 gibi rotalarda denedim hiç şaşmadı. Hata payı 300 libre max). Bir de yakıt plan excel'im var. Bu excelde rastgele yük vb belirleyebiliyorsunuz. Yakıtı çıkartıyor. ISA değişikliklerini, yoldaki rüzagarları ve iniş ağırlığını vb dikkate alarak aynı FCOM'dan yapacağınız hesabı veriyor. Paketimde, step climb için gerekli grafik ve tablolar da mevcut. Normalde TUG çalışmayan uçak, pushback yapabilmesi için gerekli ayarlar da var ve alt beacon ışığı doğru yerde çakıyor vb birçok düzenleme yaptım zaman içinde.
İsteyenler için kısa süre sonra bu paketi yayınlayacağım. EVO v2 varsa elinizde kullanabilirsiniz. Maksat otobüsçüler çoğalsın.
İyi uçuşlar.