Sayin Berk Bingol kardesim,
Serzenisinde kendi acindan hakli oldugun kesin, ancak malesef performansi etkileyen elimizde olan ve olmayan faktorlerde var.
Biz genelde isimizi ciddiye alarak ucan arkadaslarimiza azami ucus keyfini gercege mumkun oldugu kadar yakin vermeye calisan kisileriz. Netekim dun aksam event'in baslama saatine 45 dakika kala online oldum 17:15z civarinda bu arada ayni sekilde LTAC_APP da online olmustu. CTR ve APP olarak briefingimizi yaptik ve calismaya basladik.
Performansi etkileyen faktorlere gelince:
1)Online trafiklerin yogunlugu ve server yukunun artmasi ile veya bilemedigim baska nedenlerden kaynaklanan server problemleri yasadik zaman zaman. Ben 3 defa server degistirmek zorunda kaldim zira LTAI_APP ve LTAC_APP belirli sureler LTAA_W_CTR'i goremedigini ve ucaklari h/o edemedigi bildirdi.Butun bu ozelden yapilan gorusmeler ve bazi pilot arkadaslarimizin yine ozelden "16,000lt yakitim var acaba yetermi ne dersiniz", "onumdeki trafik nereye gidiyor","ben galiba kayboldum nerede oldugumu soylermisiniz" gibi enteresan yazismalarinda bir miktar konsantrasyonumuzu bozdugu bir gercektir. Bildiginiz gibi siz trafiklerle konusurken "CHAT" diye bir voice anonsu geliyor.
2)90 civarinda trafik,(10-11 tanesi LTAA_W_CTR dan transit gecenler) Batidan, Guneyden, Dogudan ve Kuzey Dogudan belirli bir kisa sayilacak zaman araliginda geldiler tabii takdir edersinizki ve belki de sahit olmusunuzdur her sanal pilot kardesimiz standart bir pharesology malesef kullanmiyordu, bazilarinin konusmalari ve readbackleri genelde luzumsuz derecede uzun ve gereksizdi, bazilarinda ise voice server problemleri ve/veya ses ayarlarinin iyi yapilmamis olmasi nedeniyle sorunlar yasadik.
3)Yine tum sanal pilot arkadaslarimiz standart ucus bilgi ve kalitesinde olmadiklarindan talimatlari tam olarak uygulayamadilar, buda basta koydugumuz 5nm seperasyon araligini acmamiza neden oldu, bunun bir nedeni de flythy recorderi kullanan arkadaslarin recorderin sinirlamalarina ATC talimatlarindan daha fazla uymak istemelerinden kaynaklandi, bazi trafikleri yuksek surat talimati ile araya sokamadik zira FR sinirlamasi nediyle suratlerini 10,000ft altinda 245-250 KIAS uzerine bazen talimat vermemize ragmen inatla cikarmadilar.
4)Genelde ucan trafikler ATC sadece kendilerine hizmet verdigi gibi bir vehme kapilirlar, onlar sadece kendilerine verilen talimatlari uygularken ATC hem talimat vermekte, hemde diger 30-40 ucagin planlamasini yapmaktadir.
5)Profesyonellige gelince, ben ucucu olarak profesyoneldim ancak ATC olarak degilim, ama Canada da CPL'in bir parcasi olarak "Air Traffic Control" dersleri (32 saat teorik 11 saat pratik) zamaninda almistim. Diger taraftan LTAC_APP da gorev yapan Mehmet Yarbasan arkadsimiz ise halen profesyonel olarak ATC gorevi yapmakta olan bir arkadsimizdir.
6)Boyle kalabalik organizasyonlarda "SLOT TIME on FIX" uygulamasi yapilmasi buyuk fayda saglar ancak bu event'de bu pratik olarak mumkun degildi.
7)Yogunluk nedeniyle LTAC_APP trafiklerin, TMA'ya yaklastirilmayarak Dogudan ve Kuzey Dogudan gelenlerin TUZKOY civarindan irtifa seperasyonu ile HAY'a vektorlenmesi Batidan gelenlerinde HAY uzerinden direkt yaklasmaya alinmayarak Dogudan siraya sokulmasi talep edildi.
Bu arada sizlerin (yaklasmakta olan trafiklerin) duyamadiklari bilemedikleri planlamalari etkileyen LTAC'den yogun kalkislarda olmaktaydi.
Bunlar Genel hususlardi,
Benimle ilgili olan hususlar ise;
1)Dun aksam yaklasik 5 saat 38 dakika gorev yapmisim, gunun yogun is temposundan ve stresinden sonra.
Belki onceden bir 2'ser saatlik SHIFT uygulamasi dusunseydik daha dogru olurdu.
2)Qatar'da yasamam nedeniyle buradaki internet baglantilari Turkiye ve diger Bati ulkelerinde oldugu seviyede henuz degil,
Genelde yukaridaki nedenler ve pilotlarin ATC ile ucus performanslarinin onceden bilemedigimiz farklari, baglanti problemleri, konusmalarda araya girmeler ve bizlerin artan yorgunluk ve stresi trafikler arasindaki seperasyonlari acmamizi dogurdu. gercekde de defalarca gittigim ve her defasinda uzun saatler kaldigim Yesilkoy yaklasma da da bunu gormustum nobete basladiklarinda seperasyon 4-5nm, 6 saat gorevden sonra aksam yogun gelislerin oldugu saatlerde eger ayni kontrolor devam ediyorsa seperasyonlar 10-12 nm'e cikmakta. Diger faktorler dikkate alinmaksizin bir trafigin arkasinda Aeroflot, Iberia, Khazakair varsa seperasyonlar 15nm'a cikiyor uygulamada.
Netice olarak, dun aksamki guzel event'i birde bizim gozumuzden gormenizi istedim.
Sizin serzenisleriniz ve ogretme isteginiz karsinda soyledigim
"O zaman siz gelirsiniz buraya bu kosullarda oturursunuz ve dediginiz gibi uygulama yaparsiniz" cevabini da sahsiniza almayin kim oyle bir davranisada bulunsa alacagi cevap o olurdu. Bu soylenen soz sadece sizin sanal pilot kisiliginize soylenmistir.
Buyuk bir cogunlugun bazi aksakliklara, yaklasmadaki gecikmeler, komunikasyon problemlerine ragmen keyif aldigini dusunuyorum.
Sizin olayiniz artik yorgunlugun, stresin, acligin en ust seviyeye geldigi zamana denk geldi, offline olmaniza uzuldum, kusura bakmayin gecikme icin ancak yasinizi bilmiyorum ama herhalde benim oglum olabilecek yaslara yakinsiniz (benim buyuk cocugum 35 yasinda)bende 61 yasindayim, anlayisla karsilayacaginizi umarim.
Iyi ve keyifli ucuslar dilerim.
Hasan Unsac
IFR CPL MEL
TRVACC Sen.Controller
FlyThy212
hunsac@trvacc.org