Oral Kaptanım siz de sitem eden arkadaşı tanımıyor olabilirsiniz
Berk'te ATPL sahibi bir pilottur ve gerek ATC gerek pilotaj konusunda emin olun birçok insandan çok daha bilgilidir , kişileri sadece VATSIM'deki uçuş saatleri ile değerlendirmeye çalışırsanız yanılgıya düşersiniz . Keza benimde VATSIM'de çok az uçuşum vardır ancak bu benim birşey bilmediğimi , acemi olduğumu kanıtlamaz . Aynı şey siz IVAO'da uçtuğunuzda da geçerlidir , kimse "Aaa Oral Barkay arkadaşımız sadece 10 saat uçmuş , bu kişinin bizi eleştirme ya da öneri getirme lüksü yok" diyemez , dememelidir .
Velhasıl dün gece güzeldi , hataları ve sevapları ile güzel bir geceydi .
Ortamın alışılandan daha kalabalık oluşu , pilot dostların hiç sabır göstermeden birbirinin üstüne konuşması ve bence ATC'lerin gafil avlanması gecenin kalitesini biraz düşürdü . Uçulamayacak bir ortam yoktu ama profesyonel bir geceye imza attığımızı da söyleyemem maalesef .
Ben LTAI - LTAC , LTAC - LTAI planlamıştım ama dönüşü uçamadım karmaşadan dolayı , daha doğrusu uçmamaya karar verdim güç bela indikten sonra .
Kalkışı 36R'dan yapacaksınız bu ATIS'ten belli , ATC pushback veriyor , taksi yolunun ortasında duruyorsunuz arkanızda taksi kleransı almış uçaklar bekliyor , sizde ATC'yi bekliyorsunuz
5 numarak olarak taksiye başlıyorsunuz ama 3 ve 4 numara arkanızda , sonra klerans geliyor DAML1T ile . Bir an pilot olarak şoktasınız , "yahu ben 36R'den kalkacaktım , 1T Center ve Left'in SID'i si değil mi ?" ...
Bu küçük problemleri halledip kalkıyorsunuz bir şekilde , tırmanacaksınız ama ATC'ye ulaşmak mümkün değil
Ulaştığınızda ATC'yi anlamak mümkün değil çünkü hiçbir pilotların çoğu radyo muhaberat usullerine saygı göstermiyor .
Velhasıl bir şekilde Ankara yaklaşmaya ulaşıyorsunuz ama onu anlamak hiç mümkün değil , altınızda 757-200 gibi güçlü bir tayyare var . Verilen irtifaya çok çabuk ulaşabiliyorsunuz ama muhaberatı sağlayamayınca bununda bir anlamı kalmıyor , siz irtifayı alıyorsunuz ama devamı gelmediğinde ve ne yapacağınız belli olmadığından öyle kalıyorsunuz .
12000 Feet'te ANK NDB üzerine geliyorsunuz , güç bela ATC'nin size HAY üzeri HOLD verdiğini anlıyor , planınızı revize ediyorsunuz , sonra bir talimat daha geliyor HOLD OVER CUBUK .
Cubuk üzerinde HOLD'un ilk dönüşüne başlamışken ATC'nin onca trafiğin içinde size baş verdiğini duymaya çalışıyorsunuz , talimatı uygulamak için cebelleşiyorsunuz kokpitte çünkü gerçekten ATC'yi anlamak ve dediklerini yapabilmek çok güç oluyor muhaberat olmayınca
Velhasıl ben Berk gibi 120 mil açılmadım ama ANK NDB'ye 50 mili gördüm , güney doğulu bir baş ile uzaklaşıp geri geldim ve sağ sağlim indim 23:13 lokal zaman ile ki kalkışım 21:30 gibi idi .
Bir tespitinizde haklısınız , gerçek hayatta Ankara hiç bu kadar trafikle uğraşmaz , slot uygulaması vardır , geleni gideni bellidir ama böyle özel gecelerin de gerçek hayatla ilgisi yoktur .
ATC'ler arası koordinat sağlanır , pilotlar daha ANK NDB'ye gelmeden ayrımları yapılır ve bir düzen içinde terminal sahasına alınarak inişleri sağlanır . Bu zor değil ve dün gece görev alan değerli dostlarımızın bunu fazlası ile yapabileceğine ben inanıyorum .
Sözün özü , güzel bir gece oldu ancak çok güzel bir gece olamadı muhtelif nedenlerden dolayı ki bu görüşümü de uçmaktan ziyade ATCO hizmeti veren , iki gün önce LTBB_CTR olarak kontrolsüz ve düzensiz gelen birçok pilota hizmet etmiş bir sanal havacı olarak söylüyorum .
Umarım hep birlikte çok daha güzel ve imrendiren gecelere imza atar , sanal hava sahalarımızı profesyonelliğe yakın biçimde renklendiririz .
Sevgilerimle ,
EK BİLGİ : Ben yazmaya başladığımda son yazı Doğan Ağabey'in yazısı idi , o yazıdan sonra yazılanları kendi yazımı gönderdikten sonra okudum . Dolayısı ile lütfen yazım ile bir VATSIM-IVAO tartışması , kıyaslaması vs. bağdaştırılmasın ki zaten içeriğinde bir karşılaştırma yoktur.
İçten sevgiler
B. Fatih Koz
[ Tevellut 1978 , LTAI ]