Yo?un sis altında Ankara'dan kalkış yaptım. Ancak birşey görmek mümkün de?il. Işıkları yakmak yararlı mı zararlı mı o da belli de?il. Gerçekte de böyle mi? Parking position'dan en azından pist ışıklarını görmem gerekmiyor muydu?
Altu?
== AAY ==
Yoğun Sis
-
- Junior Member
- Posts: 68
- Joined: 26 May 2002, 19:47
- Name: Hasan UNSAC
- PID: 0000
- Location: Ankara
Hakan Hocam,
Altug arkadasimiz RVR'i ogrenmek istiyor herhalde
Sevgiler
Hasan Unsac
IFR CPL MEL
TRVACC Sen.Controller
FlyThy212
hunsac@tnn.net
Altug arkadasimiz RVR'i ogrenmek istiyor herhalde
Sevgiler
Hasan Unsac
IFR CPL MEL
TRVACC Sen.Controller
FlyThy212
hunsac@tnn.net
-
- Junior Member
- Posts: 59
- Joined: 16 Oct 2006, 15:16
- Name: Oral Barkay
- PID: 2121
- Location: Turkey
Sevgili Altuğ kardeşim,
Hasan ve Hakan hocalarım size bunu çok daha uzun ve anlaşılır şekilde anlatacaklardır ama ben çok kısa bir özet geçeyim. Hasan hocamın bahsettiği RVR yani Runway Visual Range meydan şemalarında bulunan ve yoğun sisin olduğu havada iniş ve kalkış minimalarını gösteren bir ibaredir. Belli tip uçaklarda düşük görüşte kalkmak için pilotlara ayrı bir sertifika verilir. Bu sayede daha düşük görüş şartlarına kalkış yapılmasına izin verilir. Dolayısıyla kural olarak o meydana ait RVR değeri ne ise o değerden aşağıda bir görüş aldığınızda kalkışınıza izin verilmez. Tabi Simulator de can tehlikesi taşımadığmızdan bu kalkışı yapmaya çalışabilirsiniz ancak konu kural ise o meydanın kapanması söz konusu olacaktır. Bu anlamda görüşün düşük olduğu hallerde esas uygulama bahsedilen limitler olduğundan ışıkların yaması ya da sönmesinin konuyla direk bir bağlantısı yoktur. Zaten her durumda yerde taxi durumunda iken taxi ve runway turn off ışıklarının yakılması piste girerken 15.000 feet irtifaya kadar da take off ışıklarının açık kalması bu konudaki başka bir kuraldır.
Umarım yardımı dokunur,
Selamlar,

Hasan ve Hakan hocalarım size bunu çok daha uzun ve anlaşılır şekilde anlatacaklardır ama ben çok kısa bir özet geçeyim. Hasan hocamın bahsettiği RVR yani Runway Visual Range meydan şemalarında bulunan ve yoğun sisin olduğu havada iniş ve kalkış minimalarını gösteren bir ibaredir. Belli tip uçaklarda düşük görüşte kalkmak için pilotlara ayrı bir sertifika verilir. Bu sayede daha düşük görüş şartlarına kalkış yapılmasına izin verilir. Dolayısıyla kural olarak o meydana ait RVR değeri ne ise o değerden aşağıda bir görüş aldığınızda kalkışınıza izin verilmez. Tabi Simulator de can tehlikesi taşımadığmızdan bu kalkışı yapmaya çalışabilirsiniz ancak konu kural ise o meydanın kapanması söz konusu olacaktır. Bu anlamda görüşün düşük olduğu hallerde esas uygulama bahsedilen limitler olduğundan ışıkların yaması ya da sönmesinin konuyla direk bir bağlantısı yoktur. Zaten her durumda yerde taxi durumunda iken taxi ve runway turn off ışıklarının yakılması piste girerken 15.000 feet irtifaya kadar da take off ışıklarının açık kalması bu konudaki başka bir kuraldır.
Umarım yardımı dokunur,
Selamlar,

-
- Junior Member
- Posts: 57
- Joined: 12 Nov 2007, 10:29
- Name: Altuğ Yavaş
- PID: 2470
- Location: Turkey
- Contact:
Değerli cevaplarınız için teşekkürler.
Ben öncelerde ışıkları göremememin, simülatördeki meydan senaryolarındaki bir hata sanmıştım. Demekki gerçekten şiddetli bir sis olduğunda görünmeyebiliyormuş.
Görüş alanı ile ilgili bir tahminim var yanlış ise düzeltin... İnen ve kalkan uçaklar radar ekranında görüldüğünden bir problem yok sanırım. Ancak kule, tüm meydanı görsel olarak göremediği için mi meydan kapanır?
Bunun üzerine ikinci sorum kulenin sadece meydanı görmesine yarayan bir görüntüleme sistemi yok mudur?
----------------------
- Altug Yavas - 2470 -
----------------------
Ben öncelerde ışıkları göremememin, simülatördeki meydan senaryolarındaki bir hata sanmıştım. Demekki gerçekten şiddetli bir sis olduğunda görünmeyebiliyormuş.
Görüş alanı ile ilgili bir tahminim var yanlış ise düzeltin... İnen ve kalkan uçaklar radar ekranında görüldüğünden bir problem yok sanırım. Ancak kule, tüm meydanı görsel olarak göremediği için mi meydan kapanır?
Bunun üzerine ikinci sorum kulenin sadece meydanı görmesine yarayan bir görüntüleme sistemi yok mudur?
----------------------
- Altug Yavas - 2470 -
----------------------
-
- Junior Member
- Posts: 59
- Joined: 16 Oct 2006, 15:16
- Name: Oral Barkay
- PID: 2121
- Location: Turkey
Altuğ kaptan,
Bir önceki mesajımda da belirttiğim gibi her meydanın pistlerinde bulunan iniş sistemi ve bu sistemin özellikleri doğrultusunda (NDB, VOR, ILS ve ILS'in değişik kategorileri gibi) şemalarda yayınlanan minimum görüş mesafeleri vardır. Bu mesafeler o anda aktif yaklaşma kuralına göre aşılmışsa, başka bir deyişle RVR 500 ft olan bir meydanda görüş 499 ft'e düşmüşse kural olarak o meydan inişe kapatılmalıdır. Burada kulenin değil pilotun yeri ya da pisti görmesi önemli olduğundan kule ne görürse görsün pilot görmediği sürece bir önemi kalmaz. Elbette hassas yaklaşma sistemleri bu minimaları oldukça aşağı çeker ama esas olan pilotun görmesidir.
Selamlar,

Bir önceki mesajımda da belirttiğim gibi her meydanın pistlerinde bulunan iniş sistemi ve bu sistemin özellikleri doğrultusunda (NDB, VOR, ILS ve ILS'in değişik kategorileri gibi) şemalarda yayınlanan minimum görüş mesafeleri vardır. Bu mesafeler o anda aktif yaklaşma kuralına göre aşılmışsa, başka bir deyişle RVR 500 ft olan bir meydanda görüş 499 ft'e düşmüşse kural olarak o meydan inişe kapatılmalıdır. Burada kulenin değil pilotun yeri ya da pisti görmesi önemli olduğundan kule ne görürse görsün pilot görmediği sürece bir önemi kalmaz. Elbette hassas yaklaşma sistemleri bu minimaları oldukça aşağı çeker ama esas olan pilotun görmesidir.
Selamlar,
