Tamamen doğru ...
Hayali olarak YAA'dan 280 baş ile çıkalım , SADIK'a doğru ilerliyoruz ve alçalıyoruz .
Bu arada ILS yaklaşma için tüm ayarlarımızı yapıyoruz , Radyo panelden frekanslar , Minima , Yük + Yakıt kontrolü , Altimetre , Son Metar vs.
SADIK'a 3-4 mil kala ATC bize 330 başa dönmemizi ve ILS yaklaşmanın serbest olduğunu söylüyor .
A) HDG'e hiç dokunmayız , uçağımız FMC'den aldığı data ile zaten 330 gibi bir değere dönmeye başlayacaktır max. 1 dk. içinde
B) FMC'den ayrılıp MCP yardımı ile 330 Baş'a dönüşe başlarız
Bu aşamada gözümüz panelde , ILS sisteminden aldığımız sinyali takip ediyoruz ve beklenen an geliyor , LOCALIZER sinyali hafifçe yön değiştiriyor (çünkü biz dönüyoruz) .
Arzuya göre "Yeşilköy , LOCALIZER ALIVE , Turkair XXX" bilgisini verip MCP üzerinden APP butonuna dokunuyoruz .
Akabinde EHSI Display'i VOR yada APP konumuna getirip başlıyoruz takibe .
Uçağımız LOCALIZER sinyalini tam olarak yakaladığında yaklaşmadaki dostumuza "Yeşilköy , LOCALIZER ESTABLISHED RWY36R , Turkair XXX" bilgisini verip , yaklaşamaya devam edebileceğimize dair teyidimizi alıyoruz .
OK aldıktan sonra 2. Otopilot'u devreye dokuyoruz ve GS hattına kadar yaklaşma sürüyor , GS Sinyalini aldığımızda "FULL ESTABLISH" olduğumuzu bildirip duruma göre iniş yada yaklaşmaya devam teyidini alıyoruz .
Gerisi malum zaten , tekrar yazmayalım kalabalık olmasın [;)]
Burada bence dikkat edilmesi ve parmak basılması gereken bir husus var , yaklaşma anında birçok pilot dostumuz daha buradaki örneğe göre 330 başa döner iken "ILS FULL ESTABLISH" raporu veriyor ve ATC dostlarımızda pek üstelemeyip "Affirm" gönderiyor .
Teorik olarak ILS yaklaşmada üç durum olur bildiğim kadarı ile ;
LOC ALIVE
LOC ESTABLISH
GS ESTABLISH (ALIVE)
GS Establish olunduğunda zaten LOC Est. olacağı için FULL ESTABLISH deriz , tam terside mümkündür , çok kısa bir dönüşle alçak irtifadan direkt GS'yi yakalayıp önce GS EST. ardından LOC'da yakalanınca FULL denebilir ( denedik birkaç kere , isteyince oluyor )
Telsiz dinlerken pilotların çoğunlukla LOC ALIVE vermediğini , direkt LOC EST. konumunda rapor verdiklerine bolca şahit oldum . Fakat daha dönüşe başlarken FULL EST. veren pilot duymadım diyebilirim .
Özellikle online uçuşlarımda buna dikkat ederim , hepimiz bu küçük nüansa dikkat edersek ortamımız gerçeğine bir nebze daha yakın olacaktır .
Velhasıl ILS yaklaşma ile ilgili dikkat edilmesi gereken tüm noktalar yukarıda espriler eşliğinde açıklandı , buda tuzu biberi olsun laf iyice uzamasın ...
Caner Kaptan ilk yazındaki hatayı sende fark edip doğru yolu bulmuşsun ne güzel ... Bir iki pratik ile Atakan gibi sorunsuz ILS yaklaşmalarına başlarsın .
?imdiden kazasız ve stressiz inişler dilerim .
Bu konuda başka espri gelmeyecek ise arkadaşların dediği gibi bir StartUp öncesi OVERHEAD , birde VOR YAKLA?MA ekran görüntüleri ile neşeli sohbetimize devam edebiliriz sanıyorum .
Böylece yaz aylarının rehavetini bilgilerimizi tazeleyerek geçirebiliriz diye düşünmüyor değilim

.
"Sürçü Lisan Etti İsek Affoluna"
Sevgilerimle
B. Fatih Koz
"Do Not Hesitate ! No Court , No Jury , Show No Mercy ... Just EYE TO EYE"