Page 1 of 1

Havasahamızda yeni uygulama : PDC (Pre Departure Clearance)

PostPosted: 21 Apr 2015, 19:57
by THY3716
Sevgili Dostlar,

Havasahamızda klerans alımları ile ilgili gerçeğe yakın bir uygulama başlatılıyor. Hatırlıyor musunuz, en son LMML etkinliğimizde her zaman olduğu gibi yine klerans alımı esnasında bir yoğunluk oluşmuş, pilotlarımızın sabırsızlığı da üstüne eklenince ilk kleransımızı almakta epey zorlanmıştık. Zaten bu ilk defa olan bir durum da değildi. Hemen hemen her etkinliğimizde bu sorunu yaşıyorduk. Klerans talepleri çoğu zaman TWR pozisyonundaki arkadaşlarca karşılanmaya çalışılınca, aynı anda hem taxi yapanlara, hem iniş kalkış yapanlara, hem de klerans bekleyenlere yetişmek için Deniz Mordoğan kaptanımızın ne kadar zorlandığını anımsıyor olmalısınız. Geri okumalar uzun sürünce, üstüne bir de yanlış anlaşılan hususlar olup tekrarlanması gerekince frekans iyice sıkışmıştı. Şimdi bu sorunun çözümüne yönelik olarak havasahamızda güzel bir uygulama başlatılıyor.

PDC (Pre-Departure Clearance)

Belki daha iyi bilenler vardır. Gerçekte bir çok havayolu, dispatch ofislerinin koordinesi ile uçaklara uçacakları rotaları ve kleranslarını radyo sinyalleri vasıtasıyla ve ACARS sistemi üzerinden yollayabiliyorlar. Simüle ettiğimiz ortamda yazılım farklılıkları ve çeşitli başka tahditler nedeniyle ACARS sistemi tam olarak simüle edilemese de, bundan sonra özellikle event (etkinlik) akşamlarında ve bizim sıkça kullandığımız LTBA gibi yoğun olarak kullanılan meydanlarda PDC uygulamasının yapılacağını öğrenmiş bulunuyoruz. Pilotlarımızın aşağıdaki PDC prosedürünü dikkatle okuması ve uygulayabilmesi gerekmektedir. Zira hepimizin uygulaması durumunda özelikle event akşamlarında yaşadığımız klerans kargaşası son bulacak ve son derece pratik bir şekilde kleransımızı alıp taxi ye çıkıyor olacağız.

Uygulanması aslında çok basit olan PDC sisteminde yoğun trafiği olan meydanlarda DELIVERY yükünü ve DELIVERY-TO-TAKEOFF sürelerini azaltmak için ACARS üzerinden havayolu firmaları uçaklarına ATC Hizmeti ile önceden üzerinde anlaşılmış kleransı gönderirler.

Bu kleransı alan uçuş ekibi, frekans üzerinden klerans istemiyor ve geri okuma/readback yapmıyor. Kleransın mesaj şeklinde uçuş ekibine bildirilmesine müteakip iki uygulama ile işleme devam ediliyor :

1) ekip, GROUND ile ilk teması "READY FOR PUSH & START" şeklinde yapar.
2) eğer ACARS üzerinden gelen PDC içinde ön taxi ve hold talimatı var ise örn: TAXI TO TWY-H- HOLD AND REPORT READY FOR TAXI, bu talimat uygulanarak TAXIWAY H'da HOLD edildiğinde GND frekansı ile irtibat kurulur ve READY FOR TAXI raporu verilir.

Yukarıda anlatılan kısım tabii ki gerçekte uygulanan kısım, peki bizim ortamımızda bu nasıl uygulanacak?

VATSIM Uygulaması :

VATSIM'de PDC uygulaması hali hazırda kalabalık meydanların bazılarında local ACC ile VA'lar arasındaki iletişim ile kullanılmakta. Bu uygulamalar bazen özel ACARS yazılımları bazen ise Private Text Message ile yapılmakta.

TURvACC Uygulaması :

Sn.Burak DAĞDEVİREN ile yaptığımız toplantıda kendisi bize ;
1. Pilotlara ekstra bir yazılım yükü getirmemek.
2. Event'lerde oluşan klerans sıra yükünü uçuş ekibi ve ATC için azaltmak.
3. Event'lerde oluşan bekleme sürelerini uçuş ekipleri için kısaltmak.
4. Pilotlarımızı ve ATC'lerimizi PDC yönünde bilgilendirmek ve diğer kalabalık meydanlarda kullanmalarına imkan tanımak.

Maksadıyla PDC uygulamasını PRIVATE TEXT üzerinden yapacaklarını bildirmiştir. Çoğu zaman birbirimizle arka planda yaptığımız, FsInn ve SquawkBox üzerinde “.msg THY---- “ komutuyla başlattığımız, bildiğiniz özel mesajlaşma kullanılacak.

Uygulama şu sırayla ilerleyecektir.

1. Öncelikle şunu hatırlatmak istiyorum, bir meydanda tüm pozisyonlar açıksa biliyorsunuz ki, DEL-GND-TWR-APP/DEP-CTR hiyerarşik sırasıyla pozisyon açılıyor ve bu sıralamada ilk hangi pozisyon açıksa ondan klerans talep ediyorduk. PDC UYGULAMASINDA HİÇ BİR FREKANSA GEÇİP KLERANS İSTEMEYECEĞİZ.

2. PDC sürecinin başlaması için geçerli bir uçuş planı (FP) doldurup göndermeniz yeterli. Tekrar söylüyorum, hangi frekansta olursanız olsun, düzgün bir uçuş planı hazırlayın, REMARKS kısmına -PDC-ibaresi koyun, hepsi bu.

3. Sizin bu planınızı alan kontrolör –PDC- ibaresini görerek sizin prosedürden haberdar olduğunuzu bilecek ve size bir özel mesaj yollayacak.

4. GELEN MESAJA GERİ OKUNMA YAPILMAYACAKTIR. Sadece mesajda ne yazıyorsa onları yapın. Frekansa bağlanıp geri okuma YAPMAYIN. Mesajda yazan talimatları tamamladıktan sonra, yani FMC ye SID girilmesi, transpondera Squawk code girilmesi gibi işlemleri tamamladıktan sonra motor çalıştırma ve geri itmeye hazır olduğunuz zaman size geri itme ve çalıştırma müsaadesi verebilecek ilk kontrolör ile (GND, açık değilse TWR, açık değilse APP…) temas sağlayıp “Turkish - - - -, READY FOR PUSH & START” diyeceksiniz. Hepsi bu. Bundan sonrası normal muhabere şeklinde gelişecek.

5. En son aşamada piste giriş ve kalkış kleransının alınması ile birlikte kuleye RNAV SID söyleyip kalkışımızı yapacağız. Örn. aşağıdaki cleransa göre "cleared for takeoff runway 35R, VADEN 1Y departure"

ÖRNEK :

Pilotlar tarafından alınacak PDC örneği aşağıda sunulmuştur.

THY2345 / rota ve diğer bilgiler ÖRNEK olarak girilmiştir. Gerçek bir klerans olarak kullanılmamalıdır.

(Bu mesaj siz uçuş planınızı doldurup, REMARKS kısmına –PDC- yazdıktan sonra ve bu planı yolladıktan sonra size gelecek olan temsili bir private message (özel klerans) mesajıdır.

-PRE-DEPARTURE CLEARANCE START- CALL SIGN: THY2345 SQUAWK: 7431 - FLIGHT LEVEL: FL360 INITIAL CLIB: 9000ft DEPT: LTBA ARR: LOWI EQUIPMENT: B738 APPROVED ROUTE: FENER UL610 VADEN L615 DOLAP UL615 RAVAK UL863 VBA UP735 ZAG UL603 KFT UL173 RASTA via VADEN1Y RWY35R - ALTITUDE RESTRICTIONS: AS PUBLISHED ON THE SID. CONFIRM FIRST RNAV FIX WITH TOWER PRIOR TO DEPARTURE.

THIS MESSAGE SERVES AS YOUR PRE-DEPARTURE CLEARANCE. YOU DO NOT NEED TO REPY/READBACK TO THIS MESSAGE. CONTACT CLEARANCE DELIVERY ONLY IF YOU HAVE QUESTIONS REGARDING YOUR CLEARANCE. CALL CONTROLLER WHEN READY FOR PUSHBACK AND STARTUP -PRE-DEPARTURE CLEARANCE END-

Dikkatle incelenirse yukarıda bize ilk tırmanacağımız irtifa 9000 ft, squawk kodumuz 7431, VADEN1Y kalkışı, 35 sağ pistinin kullanılacağı bildirilmiş. Chartlarda yazan irtifalara uyun denmiş, Kalkıştan hemen önce kuleye rnav fix inizi teyid edin denmiş. Geri okuma yapmayın, geri itme ve motor çalıştırmaya hazır olduğunuzda kontrolöre çağrı yapın denmiş. Hepsi bu !

Zor değil, hatta çok kolay diyebiliriz. Uçağınızın ACARS ına gönderilmiş klerans gibi düşünebilirsiniz.

Bu akşam saat 22.00 (L) itibariyle (21 Nisan 2015) TurVacc TS kanalında Sn.Burak Dağdeviren tarafından bu konunun eğitiminin verileceği bildirilmiştir. Aynı eğitim 22 Nisan akşamı aynı saatte tekrarlanacaktır. Pilotlarımızın bu konuda TurVacc TS kanalına bağlanıp gerekli eğitimi almalarını tavsiye ediyoruz. Herkes tarafından tam olarak uygulandığında event akşamları işimizi oldukça kolaylaştıracak bir uygulama olduğunu düşünüyoruz.

Turkish Virtual Training Department Adına…

Re: Havasahamızda yeni uygulama : PDC (Pre Departure Clearan

PostPosted: 21 Apr 2015, 22:48
by Apollo
Bahadır Hocam çok güzel açıklamış.
Uygulama çok basit
Ben de bir özet ve bazı açıklamalarla şu adımları yazayım.

1-VATSIM bağlanın

2-Uçuş planınızı yollayın. (eski rota kullanmadığınızdan emin olun)

3-Özel mesajdan ilgili ATC kleransınızı versin (DEL-GND TWR APP CTR sırasıyla hangisi online ise) (klerans geldi diye acele etmenize gerek yok kapıda hazırlıklarınıza devam edin)

4- Verilen kleransa göre SID i FMC ye, initial irtifayı MCP ye ve SQUAWK kodunu transponderinize girin. pist vb Diğer talimatları da not alın,
(BURADA ÖNEMLİ NOKTA biz sizin doğru SQUAWK bağlayıp bağlamadığınızı ,radar yazılımında görüyoruz eğer bu eksikse ATC'de kleransı doğru uygulayamayacağınız şüphesi oluşur ve 6 numaralı adımda geri itme istediğinizde size ATC den squawk uyarısı gelir. O nedenle verilen squawk bağlayarak bize evet kleransı anladım mesajını verin ve geri itme aşamasında gereksiz muhabereye gerek kalmasın.)

5- GND TWR APP CTR sırasıyla bulunduğunuz meydanda hangisi varsa o frekansa bağlanın ve meydanda neler oluyor dinlerken uçağınızı hazırlayın,

6- Geri itme ve motor çalıştımaya hazır olunca varsa kanaldaki muhabereyi bölmeden bekleyip ATC ye "THY XXX gate YYY ready push and start" raporunu verin.

7- Bundan sonra sesli iletişime aynen devam edin.

Alkış alacağınız 2 husus :
:clap: Sesli iletişimde uzun konuşmaktansa kısa ve anlamlı konuşmanın daha şık ve gerçeğe yakınlaştırdığını unutmayın.

:clap: Bir de size push back verilince kısa sürede taksiye geçeceğinizin beklendiğini, taksi kleransı verildiğinde kısa sürede taksiye başlamanızın beklendiğini unutmayın. Bu beklemelerin diğer arkadaşlarımızın push back veya taksi yapmasına mani olacağını unutmayınjız.

Hepinize keyifli uçuşlar.

Re: Havasahamızda yeni uygulama : PDC (Pre Departure Clearan

PostPosted: 22 Apr 2015, 00:11
by THY4521
Benim merak ettiğim geri dönüş hızı konusunda birkaç soru var -beni çok da ilgilendirmiyor ama merak işte :D - Şimdi biz remarks kısmına PDC yazıp uçuş planını gönderdiğimizde ATC ye bir uyarı mı geliyor yani kule biz planı gönderir göndermez fark edip bize direk mesaj mı atacak ? Bir de Bahadır kaptanın yazdığı yazı çoğu kalıp olmasına rağmen uçuş planı olsun callsign olsun arrival deperture olsun bunlar herkeste farklı olabilecek bişey ATC bunları tek tek elle mi doldurup yollayacak bize yoksa otomatik bir sistem mi var ? Planı gönderdikten sonra ne kadar beklememiz gerektiğini de böylece anlayabiliriz diye sormak istedim.

Teşekkürler

Re: Havasahamızda yeni uygulama : PDC (Pre Departure Clearan

PostPosted: 22 Apr 2015, 00:20
by Apollo
THY4521 wrote:Benim merak ettiğim geri dönüş hızı konusunda birkaç soru var -beni çok da ilgilendirmiyor ama merak işte :D - Şimdi biz remarks kısmına PDC yazıp uçuş planını gönderdiğimizde ATC ye bir uyarı mı geliyor yani kule biz planı gönderir göndermez fark edip bize direk mesaj mı atacak ? Bir de Bahadır kaptanın yazdığı yazı çoğu kalıp olmasına rağmen uçuş planı olsun callsign olsun arrival deperture olsun bunlar herkeste farklı olabilecek bişey ATC bunları tek tek elle mi doldurup yollayacak bize yoksa otomatik bir sistem mi var ? Planı gönderdikten sonra ne kadar beklememiz gerektiğini de böylece anlayabiliriz diye sormak istedim.

Teşekkürler


Merhaba planınız doğru olup ATC ye ulaşınca size SID initial FL ve SQUAWK ataması için geçen süre 5 sn klerans için size chat penceresi açıp kleransı yollaması 5 sn toplam 10 sn.

Bu süre sırada kaç trafik olduğu hizmet veren ATC nin sadece o meydanla ilgilenen GND TWR mı yoksa birden fazla meydana ve havadaki trafiğe bakan APP CTR mı olduğu gibi hususlara göre uzar.

Ama etkinliklerde GND TWR olduğundan ve eğer siz COLD&DARK iken online olup ilk iş plan yollarsanız siz kleransı değil klerans sizi bekler olcaktır. :D :lol:
Her uçuşunuzda ilk önce plan yollayıp uçuşa hazırlanırsanız ATC ye planınızı in eleme hazırlık yapma zamanı tanırsınız.

iyi uçuşlar.

Re: Havasahamızda yeni uygulama : PDC (Pre Departure Clearan

PostPosted: 22 Apr 2015, 22:43
by THY4750
Bu akşam PDC ile hiç zorlanmadan kleransımı aldım. :) çok kolay bir uygulama bence

Image

Re: Havasahamızda yeni uygulama : PDC (Pre Departure Clearan

PostPosted: 22 Apr 2015, 23:52
by Apollo
Bu akşam İstanbul Radar olarak 3 trafiğe PDC olarak talimat verdim. Pek bir sıkıntı yoktu. Sadece kalkış talimatında SID tekrarı kaçtı arada onu da düzelttik.

Image