Havacılık hakkında olan siteler

Share your freeware scenery, add-on, etc links here ...
WARNING : The airport scenarios, which are available to download from our website, are "free of charge for individual users, for hobby purposes only." In order to earn an income, scenario owners are able to request a usage fee from those who use these scenarios for commercial and educational purposes.

Havacılık hakkında olan siteler

Postby 1219 » 08 Jun 2008, 23:44

Merhaba arkadaşlar,

Bildiğiniz güzel ve faydalı havacılık siteleri varsa paylaşmanızı rica ediyorum. Benim yazacağım iki site var. Tahmin ediyorum çoğunuz biliyordur ama bilmeyenler mutlaka vardır. Herkes takip ettiği ve güzel olduğunu düşündüğü siteleri yazarsa iyi bir paylaşım olur.

http://www.sanalpilot.com
http://www.ucuyorum.com
1219
Average User
 
Posts: 147
Joined: 18 Jan 2006, 07:58
Location: Turkey
Name: Emre ATAY
PID: 0000

Postby THY1125 » 08 Jun 2008, 23:51

Eminim bu fotoğraf sitelerini hepimiz biliyoruzdur,ama içimizden bir bilmeyen kişiyi tanıştırabilsek bile kardır :)

http://www.airliners.net
http://www.jetphotos.net
http://www.planepictures.net

------------------------
Buğra Oğuzülgen - FlyTHY Boeing Fleet Chief & Check Captain - PID 1125
EX-VirtualPlanePictures.net Administrator
Image
THY1125
Senior Member
 
Posts: 477
Joined: 11 Apr 2004, 21:23
Location: Turkey
Name: Buğra Oğuzülgen
PID: 1125

Postby 1219 » 08 Jun 2008, 23:54

Uçuyorum sitesinin forumunda bir pilotun kontrolörlere bir sorusunu ve gelen cevabı okumuştum. Yazılan cevap eğlenceli ve saygı seviyesini bozmadan devam ediyordu. Zaten sitede karşılıklı atışmalara girenleri veya birbirleri ile dalga geçenleri vs. hemen banlıyorlar. Tabi bu konu çok uzuyor devamına siteden bakabilirsiniz.


Pilot:
soru başka bir soruyu doguracaktır zaten... Umarım keyifli bir sohbet havası içinde muhabbet ederiz, amacım kimseyi kırmak yada üzmek degil çünkü...

soru 1:
Yurtdışından gelirken ADORU noktasından girdiğimizde (istanbula geliyoruz) bizler alçalış istemezsek sizlerden hiçbirşey gelmiyor. Biz alçalış istemezsek IST vor'a kadar düz uçuracaksınız nerdeyse. Hiç 1e 3 kuralı uygulamıyorsunuz. Neden? yada istanbula kuzeydogu yönünden gelirkende rotayı bazen kısaltıyorsunuz (06 pisti için konuşuyorum)ama hiç düşünüyor musunuz bu uçak yüksek kalır mı? bu irtifayı bu mesafeden yedirir mi diye...

Sanırım pilotlar sizden birşey talep etmedikce sizler birşey vermiyorsunuz. (biliyorum mevzuatlar sizin insiyatif kullanmanızı engelliyor ama...)

lütfen yanlış anlaşılma olmasın, sizi kırmak degil amacım, sizlerin düşünce tarzlarınızı ögrenebilirsem bende havada planlama yaparken daha rahat olucam. Bazen çok zor durumda kalıyoruz uçak içinde...

sevgiler

kontrolör;
öncelikle unutmamanız gereken ama hepinizin unuttuğu bir husus var....o da havadaki tek trafiğin siz olmadığınız....

devam ediyorum
- alçalmanız halinde diğer trafik ya da trafiklerle aranızdaki ayırma minimumları otoritenin tespit ettiği minimumların altına inecekse alçaltılmazsınız...

-buna cevabınız "ama bizim hiç trafiğimiz yoktu ki" olabilir...etrafınızda trafik olmadığını düşünebilirsiniz... ama TCAS her şeyi göremez ya da bilemez...sizin bilmediğiniz (göremediğiniz) ama bizim gördüğümüz trafik ya da trafikler olabilir. (mesela transponder kapalı uçan bir askeri trafik)
-buna da cevabınız ama biz VMC idik ve etrafımıza bakıyorduk olabilir...ama unutmayınız ki uçakların dikiz aynası yoktur)) arkanızı veya hemen altınızı göremezsiniz. (bu arada hala transponder kapalı uçak olması ihtimali üzerine düşünüyoruz
-buna da cevabınız peki transponder kapalı uçağı siz nasıl görüyorsunuz olabilir...çok basit.... en temel radar sistemi olan PSR ( primary surveliance radar) transponder kapalı uçakları da hatta ve hatta bazı yüklü bulutlar ve hatta denizdeki gemileri bile görmemizi sağlar.. hatta o kadar çok şeyi görmemizi sağlar ki bu yüzden terminal sahalarımızdaki PSR radarların (teorik) menzilleri en fazla 60 NM dir...

-bu da sizi tatmin etmedi ...çünkü siz o sırada meydana 60 NM den daha uzaktınız.....evet bu durumda biz de o trafiği göremeyiz...ama ya kalkmadan önce yapılan koordineden dolayı trafiğin hangi koordonatı hangi seviyede hangi zaman aralığında geçeceğiniz biliriz....ya da pilotla direk muhabere halinde isek pozisyon raporundan dolayı biliriz....yani biz her şeyi biliriz...)
-inanmadınız .... çünkü o anda epeydir frekansı dinliyordunuz ve sizden başka hiç konuşma olmamıştı.....
-evet çünkü siz FIR'a FL330 da girdiniz ve upper sektör frekansındasınız....diğer trafik ise FL 320 da ve lower sektör frekansında idi....
-tamam şimdi biraz anlar gibi oldunuz ... ama hala şüpheleriniz var... çünkü o sırada diğer pilot lower sektör frekansını monitör ediyordu ve o da hiç bir şey duymadı değil mi???
-HAKLISINIZ.... askeri trafik (hala çoğunda olduğu gibi) sadece UHF kanallar üzerinden bizimle konuşabiliyordu...ama sizin UHF iniz yok ki ))

tamam bunların hepsi çok uçuk senaryolar ......siz de kontrolör de diğer trafiği biliyorsunuz... ne mutlu size ki alçalma talimatı almadınız ... çünkü hala bizde STCA (short term conflict allert) yok....(ama endişelenmeyin kurulum aşamasında ) "iyi de kardeşim çevir bizi vektör et sonra da alçalt" dediğinizi duyar gibiyim... evet haklısınız....amaaaaa.......

işte bu ama çok önemli....İstanbul sahasında yol dışı da dahil olmak üzere her türlü vektör ve direk uçuşlar defalarca karşılaştığınız rutin uygulamalar...hem sizin hem de bizim işimize gelir.....kabul...ama biraz konunun dışına da çıksak hemen belirteyim ki Ankara sahasında ADNC biriminden yani askerlerden İZİN almadan direk rota ya da yol dışına vektör veremezsiniz:::((( peki verirseniz neler olur.....ben Ankara ya yeni tayin oldum.... bilmiyorum...aslında biliyorum ama bu konuda söz söyleme hakkım olmadığını düşünüyorum çünkü yeniyim henüz....bunun için ayrı bir topik açıp Ankara nın yerlilerine sorun onu da....ayrıca Ankara ve İstanbul iki ayrı şehir mi iki ayrı gezegen mi? Ne gezegeni .yine çok fazla ogame oynadım.neyse konumuzdan uzaklaşmayalım....

iki vektör ihtimali var... ya sağa doğru sizin yolunuzu uzatacak..... ya da sola doğru sizi trafiğin göbeğine kilitleyecek......sağa dönemezsiniz.... çünküüüüüü..... orada notam var ... top atışı yapılıyor ... irtifa 40 000 feet.... dönmeseniz daha iyi olur değil mi....peki sola neden dönmüyorsunuz....muhtemelen yaklaşma sizi sıralama da 10 numara olarak planladı..... sola doğru bir vektör bu planlamayı alt üst eder...ama siz alçalırsınız.....siz olsaydınız hangisini tercih ederdiniz...."yok böyle bir şey, sen bir tarafa vektör verirsin, yaklaşmacı da tekrar diğer tarafa olur biter" diye düşünüyorsanız eğer hemen vazgeçin...neden mi?......
1- sektörler mümkün olduğunca bir diğerinin işine karışmaz.. sıralamasına müdahale etmez ...diğerini zor durumda bırakmaz....sakın "ama niyeeğee" demeyin yukarıda saydıklarımı bir daha saydırmayın bana artık ben bile sıkıldım yazmaktan...
2-biz isteriz ki mümkün olduğunda standart rotalarınızda uçun...çünküüüüü....yıldırım düşerse biz tutarız ama radar giderse... onu biz bile tutamayız... bazen oluyor onun için biliyorum..hatta radar değil bazen elektrikler bile gidiyor)) (sonra da başmüdür- sanki elektrikleri adamcağız kesti de)
3-open constraints- closed constraints ya da delay sharing modellemelerinden bahsetmek zorundayım şimdi size .....sıkıldıysanız bir sigara yakın ... hadi gidin bir de çay koyun kendinize mutfaktan...tamam devam edelim artık....şimdi ....eğer bir trafiğe vektör veriyorsanız ve bu vektörün kaç mil kaç dakika devam edeceğini ve yani rotasının ve pist başına olan mesafesini"track miles" olarak pilota söylemezseniz ... ya pilot size sorar, söylersiniz... ama içinizden de daha neler neler söylersiniz, bu kadar işin gücün arasında diye..ya da sizde bilmiyorsanız söyleYEmezsiniz... eee noolmuş yani demeyin.....bu ve benzeri biçimde verdiğimiz talimatların hem uçağın navigasyon sistemlerine hem de yerde kurulu hava trafik yönetim sistemlerine girilmesi "trajectory calculation" açısından önemli...uçak için neden önemli onu bilmiyorum...ama önemli olduğunu öğrettiler bize Eurocontrol de... elin gavuru öyle diyorsa doğrudur ... biz daha mı iyi bileceğiz yani......pekii trajectory calculation neden önemli? sistem sizin nereye gittiğinizi nasıl bir davranışta bulunduğunuzu bilmezse sizin için ayırma minimumlarının düştüğü/düşeceği---seviye ihlali olduğu----rotadan (uzunlamasına/yanlamasına) sapma olduğunu nasıl hesaplayıp ikaz üretecek.....ayrıca bu tür ucu açık bir talimat hem sizin hem bizim planlama yapmamızı engeller.....mesela 20 dakikalık yakıtınız var ama bu vektörler sizi 30 dakika geciktirecek.... noolacak o zaman 20nci dakikada hadi beni divert ettir derseniz... noolcak şimdi...ne mi olacak... hep birlikte trafiğin içine resim yaptık şimdi siliyoruz olucak... o zaman en mantıklısı da sizi holdinge alarak bekletmek( ya da alçaltmak) muhtemel yaklaşma ya da EFC zamanını da söylersek ne güzel olur değil mi....hem biz hem de siz planlamalarımızı rahat rahat yaparız...ayrıca radar kaybı v.b beklenmedik bir durumda da siz neredeydiniz--nereye gidiyordunuz kaosu yaşanmaz...ama ne olur.... çalışan kontrolör, iyi ihtimalle kötü kontrolör kötü ihtimalle vatan haini olur.... çünkü yanan yakıt bu milletin parasıdır....ama düşen ya da çarpışan uçak kimin malıdır....onlar bir amekikan şirketinden leasingle alınmıştır değil mi... içindekileri de boş ver biz de onlarda daha 71 milyon 999 bin 800 tane daha var....
-şimdi gelelim delay sharing ya da işbirlikçi hava trafik yönetimi usüllerine...kurulan ve kurulacak olan sistemler...hava trafik idaresini daha yerdeyken planlama aşamasında ele alacak (alıyor da zaten )siz taksiye başlama talimatı alınca sistem bunu bir mesajla sizin rotanızdaki ilgili ünitelere ve merkezi akış kontrol ünitesine bir standart mesaj formatı ile bildirecek... hesaplamalar daha da kesinlik kazanacak.... siz uçtukça güncellenen tahmini varış zamanlarınız ileri sektörlere bir öngörü sağlayacak....en az 30 dakikalık bir zaman dilimi ilerisini gösteren projeksiyonlar eğer yeşilköy yaklaşma sorumluluk sahasında emniyet ya da konfor düzeyinin üzerinde bir yoğunluk saptamışsa siz bu gecikmenizin bir kısmını İstanbul kontrol sahasında o da olmazsa Sofya ya da ilerisi sahalarda karşılayacaksınız...ama o zaman soramayacaksınız " trafiğim yokken neden hız kıstım"... ya da "neden yolumu uzatan vektör/re-routing talimatı aldım" diye ))) itiraf edin yurt dışında bu kadar konuşkan ve sevimli değilsinizdeğil mi?
diyelim ki bunu da anlayışla karşıladınız.... Sofya sizi Adoru üzerinde FL290 da İstanbul'a devretti.....İstanbul kontrol de sizi hemen alçaltıp yaklaşmaya devretti..... yaklaşma kontrol de size tahditsiz alçalma talimatınızla birlikte EKI yoluyla CEK daha sonra da 240 başta 20 NM uçup bilahare sola 90 başa dönüşle ILS yaklaşmasına serbest olduğunuz talimatını verdi .... ne güzel oldu değil mi??? öyle değil işte kazın ayağı....ilk tepki. bizi meydana önce yaklaştırdınız sonra da uzaklaştırıyorsunuz ...bu ne biçim yaklaşma....olacak evet bunu söyleyen yine siz olacaksınız.....veya benim meydana 35 NM mesafem var ama beni neden 3000 feet irtifaya alçalttınız.... ya motorum arızalanırsa ) diyen de siz olacaksınız ... ama biz ben sana 3000 feet irtifayı CEK den önce almanı söylemedim demeyeceğiz....çünkü gülerken konuşunca frekansta sesimiz çok garip çıkıyor......
şimdi siz diyeceksiniz ki madem böyle bir uygulamanız var pratikte.... neden bunu yazılı hale getirmiyorsunuz.....işte onu biz bilmeyiz.... hani şu meşhur hikaye vardır ya tavuk mu yumurtadan yumurta mı tavuktan diye sormuşlar horoza da horoz ben polemik yapmam... işimi yapar bırakırım demiş...biz de işimizi yapar gerisine karışmayız. Her şey gönlünüzce olsunumarım sizin için keyifli bir sohbet havası sağlayabilmişizdir...
1219
Average User
 
Posts: 147
Joined: 18 Jan 2006, 07:58
Location: Turkey
Name: Emre ATAY
PID: 0000

Postby Deha BOZKAYA » 09 Jun 2008, 02:35

Teşekkürler Emre Bey,çok güzel bir konu yakalamışsınız,sayenizde ben de fikir sahibi oldum.Görülen o ki sanal da yaşadığımız alçal(t)ma sorunu gerçekte de olabiliyor.
Haa bu arada ben de bir link vereyim.Burada havacılıkla ilgili güzel videolar bulabilirsiniz;http://www.flightlevel350.com

Deha BOZKAYA PID:2719[img=left]http://www.euro-book.net/indicator/2/deha.png[/img=left]
Deha BOZKAYA
Junior Member
 
Posts: 53
Joined: 16 Dec 2007, 16:18
Location: Turkey
Name: Deha BOZKAYA
PID: 2719

Postby THY066 » 09 Jun 2008, 07:18

kafamdaki birçok soru işareti sayenizde giderildi Emre Bey :p

Kemal TOLU
1967/LTDA
User avatar
THY066
VIP Member
 
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 16:49
Location: USA
Name: Kemal Tolu
PID: 66

Postby 1219 » 09 Jun 2008, 19:11

rica ederim kemal bey ne demek.
sizinde paylaşımınız olursa memnun olurum.

Emre ATAY
1219
Average User
 
Posts: 147
Joined: 18 Jan 2006, 07:58
Location: Turkey
Name: Emre ATAY
PID: 0000


Return to Scenarios|Links

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests