Page 1 of 1

Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 17 Mar 2011, 13:52
by THY4780
http://www.break.com/index/dumb-jet-pil ... -soon.html

Aman arkadaşlar sakın ha landing gearleri erken kaldırmayalım. Ben hep düşünürdüm erken kaldırsak tekerlekler katlanırmı diye, demekki katlanıyormuş :lol:

Re: Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 17 Mar 2011, 17:57
by misire
İlginç bir video biz bikeresinde yanlışlıkla hidrolik takat varken iniş takımlarını yukarı almıştık her hangibirşey olmamıştı tabi sonra resetledik ama bunu ilk defa görüyorum:)

Re: Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 17 Mar 2011, 21:10
by THY2100
allahtan pist uzunmuş v1 vr v2 gidiyor neredeyse alet yolcu uçağı gibi maşallah :D

Re: Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 17 Mar 2011, 22:00
by THY4780
Ben acikcasi bekledim belki kalkabilir diye ama maalesef husran olmus...

Re: Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 17 Mar 2011, 22:08
by hakan737
Bildiğim kadarıyla iniş takımlarının yerde yanlışlıkla kapanmaması için ağırlık ile devreye giren (veya çıkan) bir sistem (önlem) var. Bu önlem hidorolik kumandasını kesiyor durduk yere içeri almasın diye tekerlekleri ama birde mekanik kilit veya kilit benzeri dirsekli akslı ilave "katlanmayı önleyici" iniş takımlarının yapısal tasarımı var. Uçak yerdeyken ancak bu mekanik kilit veya benzeri dirseklerin darbe alması veya yerine tam oturmaması yüzünden tekerleklerini katlayabilir. (eğer hidrolik sistemde beklenmeyen bir bir arıza olmazsa). Uçak yerdeyken iniş takımının katlandığı birkaç olay hatırlıyorum. En yakını geçtiğimiz sene Malaysia Airlines'ın 737-400'üne olmuştu.

Videodaki Mig aslında yerden kesiliyor ve iniş takımlarını topluyor ancak çektiği anda uçak çöküyor. Bu bana kalırsa tekerleklerden değil pilotajdan. E uçakta yere bu kadar yakınken nozullarını vuruyor anında.Zira en ufak bir kumanda uçağı temas ettirmeye yeter. (kuyruğun burnu kaldırmak istemesi ile yere yaklaşıp vurması)

Açıkçası çok şanslıymış! kalkıştaki bir savaş uçağı ağzına kadar yakıtla doludur,patlamaması mucize!

Re: Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 17 Mar 2011, 22:09
by THY2100
o sürtünmeyle ancak helikopter falan olması lazım :)

Re: Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 18 Mar 2011, 21:13
by THY3615
Yeri gelmişken, bir FlyThy Officer olarak, iniş takımı mekanizması ile ilgili kısaca bilgi vermenin uygun olacağını düşünerek, aşağıdaki bilgileri aktarıyorum, herkese emniyetli uçuşlar...

Ana İniş Takımı
Bu asamblenin başlıca parçaları amortisör kısmı (shock strut), lastik, hidrolik boruları, tekerlek (jantlı), fren asamblesi, iniş takımlarını yukarı alma (toplama) ve aşağı indirme mekanizması ve yan dikmeler (side struts) ile desteklerdir. Lastikler, hidrolik boruları ve tekerlekler ayrı bir konudur.

Amortisör kısmı, darbeleri emici bir rol üstlenmiştir. Böyle olmasaydı, bu darbeler kalkış, taksi ve iniş sırasında gövde yapısal elemanları tarafından karşılanmak zorunda kalırdı.
İniş takımlarında havalı-yağlı tip amortisörler de kullanılmaktadır. Bu tip amortisörler temel olarak hidrolik yağı ve sıkıştırılmış hava ya da nitrojen doldurulmuş iki adet teleskopik silindirden oluşur. Silindir ve piston olarak bilinen teleskopik bölmeler, hidrolik sıvısının hareket edebilmesi için gerekli üst ve alt bölümleri oluştururlar. Üst bölümde (silindir) sıkıştırılmış hava ya da nitrojen bulunurken, alt bölüm (piston) her zaman sıvı ile doludur. İki bölüm arasında bulunan bir delik; sıkışma sırasında sıvının üst bölmeye geçişini ve uzama sırasında da yeniden alt bölmeye dolmasını sağlar. Bu delik, sıvı geçişini sınırlayacak şekilde yukarı-aşağı hareket eden konik bir pim ile kontrol edilir.
Uçağın inişi ve taxi sırasında amortisörlere yük bindiğinde, iki bölmenin ortak sıkışma hareketi başlar. Tekerlek ve dingil’in takılı olduğu piston delik içerisinden silindire doğru sıvıyı ittirerek üstündeki hava ya da nitrojeni sıkıştırır.
Amortisör, darbenin etkisini karşılamak için vuruş yaptığında, yukardaki hava ya da nitrojen genişler ve sıvıyı alt bölüme doğru geri iter. Sıvının yavaş hareket etmesini sağlama durumu ise, sıçrama ve sekmeyi önleyecek şekilde bir kauçuk etkisi yaratır. Uçak tipine bağlı olarak; amortisörlere hidrolik sıvısı ve sıkıştırılmış hava ya da nitrojen servisinin nasıl yapılacağı, hem iniş takımı üzerinde uygun bir plakada, hem de bakım el kitaplarında belirtilmiştir. Bir amortisörün darbe emiciliği, sıkıştırılmış hava ya da nitrojen ve uygun miktardaki hidrolik sıvı servisi ile doğru orantılıdır.

TOPLAMA MEKANİZMALARI
Bazı uçaklarda elektrik ile çalışan iniş takımı bulunmakla birlikte, uçakların çoğunluğu hidrolik sisteme sahiptir. Kokpitteki iniş takım kolu, basınç altında bulunan hidrolik sıvısını çalıştırma silindirine yönlendirerek iniş takımının yukarı alınmasını (toplanmasını) ya da açılmasını sağlar. Kilitler ise, iniş takımını istenen pozisyonda tutmaya yarar. Ayrıca, emniyet anahtarı (safety switch - ki buna çoğu yerde WOW (Weight on Wheel) Switch adı verilmektedir), uçak yerde iniş takımları üzerinde iken yanlışlıkla iniş takımlarının yukarı alınmasını engeller.
Kokpitte bir durum göstergesi, pilota iniş takımının pozisyonu hakkında bilgi verir. Bu gösterge, her iniş takımı üzerinde bulunan "UP" ve "DOWN" kilitlerine monte edilmiş pozisyon gösterici anahtarlar tarafından çalıştırılır.

ACİL AÇMA
Normal sistem arızalarında iniş takımını açma metodları farklı uçak tiplerine gore değişkenlik gösterir. Birçok uçakta bu işlem için “acil hidrolik sistemi” bulunmaktadır. Bazı uçaklarda ise pnömatik adı verilen sıkıştırılmış hava ya da nitrojen sistemi, mekanik ya da kendi ağırlığı ile inen (yerçekimi metodu) ya da tüm bu sistemlerin bir kombinasyonu bulunur.

Burun İniş Takımı
Asamblenin ana parçalarını amortisör, toplama mekanizması, tekerlekler ve salınım önleyici (shimmy damper) oluşturur.
Burun iniş takımı amortisörleri ve toplama mekanizması ana iniş takımında belirtildiği gibidir. Salınım önleyici, yer işlemleri sırasında burun tekerleğine binen ani döndürme yüklerine karşı direnen ancak, tekerleğin yavaşça sağa-sola dönmesine olanak veren bir hidrolik üniteyi bünyesinde bulundurur. Salınım önleyicinin ana amacı kalkış ve iniş sırasında burun tekerleğinin sağa-sola aşırı şekilde salınım yapmasını önlemektir. Bu işlem, yine iki silindir arasında hidrolik sıvısının geçişini kontrol altında tutan küçük bir delik sayesinde gerçekleştirilir.
Uçakların çoğunluğu, dönebilen burun tekerleklerine sahiptir ve ayrı bir salınım önleyiciye ihtiyaçları yoktur. Böyle durumlarda, direksiyon mekanizması hidrolik olarak kontrol edilir ve sistemde bu mekanizmaya yardımcı olmasının yanında, otomatik salınım önleme görevi yaparak burun tekerleğinin ortalanmasını (merkezleme) sağlayan iki adet yay-yüklü hidrolik silindir bulunur.

Re: Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 18 Mar 2011, 22:26
by THY4780
Gursel hocam elinize emeginize saglik. Cok guzel yarali bilgiler, bu konularda da bilgi sahibi olmamiz guzel, bu da FLYTHY farkimiz olsun artik...

Re: Erken landing gear kaldırma...

PostPosted: 21 Mar 2011, 09:53
by THY3615
Teşekkür ederim.
Emniyetli uçuşlar...