by THY410 » 03 Dec 2015, 21:54
Murat hocam selamlar,
Sebahattin kaptan değinmiş zaten konunun ne olduğuna, ben de İstanbulda ki olayı açıklayayım dilim döndüğünce. İstanbulda Y yaklaşması ILS 23 pisti için mevcuttur. Sebebi ise Aktif pist kullanımı 17 kalkış, 23 iniş olarak kullanıldığı zamanlarda daha fazla trafiği indirip kaldırmak için, pas geçiş prosedürünü 17 pistinin uzantısı ile kesişmeyecek şekilde soldan dönüşle IST 90 radyale oturulacak biçimde değiştirilmesidir. Bu sebepten Minimumlarda yükseltilmiştir. Böylece bir uçak iniş yaptığı anda ondan bağımsız bir şekilde başka uçağa kalkış izni verilebilmektedir. Tabi ki bu pas geçiş prosedürünün 17 pist uzantısını geçmeyecek şekilde olması biraz durumu zorlaştırıyor. Çünkü en kötü senaryoda uçak tam teker koyarken pas geçmek istediğinde aynı anda kalkış yapan uçakla kesişmemesi gerekiyor.
İşte bu yüzden bu yaklaşma için pilotlara gerekli eğitimin verilmesi gerekiyor. Eskiden her iki kokpit üyesinin bu eğitimi almış olması gerekirken son notamlarda 2 kişiden birinin almış olması ve yaklaşmayı o kişinin yapıyor olması yeterli deniliyordu. Tabi şirketler kendi içlerinde daha emniyetli sahada kalmak adına bu kuralı daha da daraltabiliyor ve her iki kokpit üyesinin eğitim alıp yaklaşmanın da mutlak suretle Kaptan tarafından yapılmasını isteyebiliyorlar. İşte bu durumlarda eğer bu gibi şartlar sağlanamaz ise pilotlar en geç son yaklaşma anına kadar bu durumu kuleye unable ILS Y diye aktarıyor. Bu durumda da kule kalkış trafiğini bekletiyor ve uçak iniş yaptıktan sonra kalkış müsadesi veriyor.
LTBA chartlarda En ön kısımda, jeppesen için bilmiyorum, Airport operational information kısmında bu konu hakkındaki bilgiler yer almaktadır.
Emniyetli uçuşlar..
Batu Demir
ATPL(Frozen)-B737