10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.

10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY3716 » 08 Nov 2010, 21:22

Merhaba Sevgili Dostlar;
FlyTHY eğitim departmanı olarak Ulu Önderimiz, Atatürk’ümüzün ebediyete intikal edişinin 72. yıldönümü münasebetiyle TrVacc tarafından hazırlanmış olan LGTS – LTAC uçuşuna katılacak olan arkadaşlara birkaç konuda destekte bulunmakta fayda var sanırım.

Öncelikle; geçen yıl yaşanan trafik yoğunluğu nedeniyle ana yurdumuz hava sahasına adım attığınız andan itibaren varış noktanıza kadar her nokta, yardımcı navigasyon istasyonu (navaid) vs. üzerinde HOLD icra etmek durumunda kalabilirsiniz. İlk olarak standart bir HOLD paternine kaç çeşit giriş usulü var, ve müteakiben bu HOLD dan nasıl çıkılır onu inceleyelim.

HOLD yapılacağı zaman, HOLD’a hem giriş hem de çıkış o FIX üzerinden yapılacağı için yaklaştığımız istikamet çok önemlidir. 3 çeşit HOLD girişi vardır. Bunlar..: Direkt giriş, paralel giriş ve yağmur damlası girişi dir.
Image
Örneğin siyah çizgi ile çizili olan HOLD paternine yaklaşan bir uçağın kırmızı ile çizdiğim şekilde HOLD a girmesi mümkün değildir. Peki şu şekilde girebilir mi?
Image
Evet bu şekilde girebilir. Bu giriş şekline yağmur damlası girişi diyoruz. Direkt giriş ve paralel girişler ise aşağıdaki şekilde yapılıyor…:

Image

Image

HOLD icra ederken dikkat edeceğimiz bazı hususlar…:

1. Muhabereyi iyi dinleyin. Neden HOLD yapıyorsunuz farkında olun. Civarda neler oluyor, sizin önünüzde kim arkanızda kim var, ne zaman HOLD dan çıkaracaklar, sürekli kestirmeye çalışın.
2. HOLD verildiğine göre bir süre bekleyeceksiniz demektir. HOLD paterni içinde en hızlı dönen kazanır diye bir kural yok. Madem bekleyeceksiniz o halde yavaşlayın. Hızlı dönüş büyük tur demektir unutmayın. Boşuna fazladan yakıt yakmayın. Gerekirse minimum clean (flap açmadan düşebileceğiniz en düşük hız) hızına düşün. (Tabii bunu yaparken Vman –manevra hızını- da hesaba katın, stall olmayın.
3. HOLD icra ederken alçalmanız istenebilir. Eğer 3-4 uçak üst üste dönüyor ve siz en üstte iseniz yüksek varyo ile alçalmayın. Nasıl olsa bir kat aşağıda beklemeye devam edeceksiniz, hiç olmazsa alçalma enerjinizi yakıt tasarrufuna yönelik kullanmış olursunuz. Böyle üst üste dönüş durumlarında en alttaki uçağın hangi irtifada HOLD dan çıkarıldığını takip edin, böylece ne zaman çıkış yapacağınızı erken kestirmiş olursunuz.
4. Etkinlik başlamadan evvel kısa notlar şeklinde rotanız üzerindeki HOLD paternlerini açıları ile beraber not ediniz. Son anda HOLD a girme yönünde talimat alır ve FMC yi programlayamazsanız panik yapmayın, daha önceden anlattığımız şekilde manuel olarak VOR navigasyonu icra edin ve öyle HOLD yapın.
5. HOLD çıkışında hala düşük süratte iseniz hızlanın. Diğer HOLD da tekrar yavaşlarsınız.
6. FL140 üzeri HOLD larda düz uçuş süresi 1,5 dk., altında ise 1 dk. olacak şekilde uçuyoruz. Dönüş tamamlanıp da düz uçuşa geçince kronometreye basıyoruz.

Şimdi gelin bizim Events Departmanının belirlemiş olduğu 2 rotayı (kuzey ve güney diyelim) inceleyelim…:



KUZEY ROTASI : ARNAS UM603 EKI UW702 BKZ UL615 SALGO

Bu rotada nerelerde HOLD verilebilir? EKI VOR, IST VOR, BKZ VOR, ERSEN, YAVRU ve BUK VOR üzerinde verilebilir.

Image

Yukarıda görüldüğü gibi GOLDO sonrası ilk muhtemel bekleme noktası olan EKI VOR (Tekirdağ VOR) için direkt giriş metodu uygulanıyor. Soldan dönüşlü, inbound course 102 olan bir HOLD. FMC kullananlar için zaten sorun yok. Inbound Course için 102/L yazmaları yeterli olur. Manuel olarak HOLD yapanlar ise EKI VOR üzerine gelir gelmez soldan dönüşle 282 dereceye dönecek, dönüş tamamlanır tamamlanmaz kronometreye basarak eğer FL140 üzerinde iseler 1,5 dk.lık, altında iseler 1 dk.lık düz uçuşu müteakip yine soldan tam geriye 102 dereceye dönüp Course 102 olarak set edecekler ve VOR LOC tuşuna basacaklar. Tabii ki bu işlemleri defalarca devam ettirecekler. (HOLD dan çıkana kadar).

İkinci muhtemel hold noktası olan IST VOR üzerinde ise bu kez teardrop (yağmur damlası) giriş metodu ile (mavi çizgi ile çizildiği şekilde) inbound course 234 olacak şekilde giriyoruz, sağdan dönüşlü bir HOLD. Burasının yoğun bir meydan üzerinde olması sebebiyle HOLD noktası olarak kullanılacağına ihtimal vermiyorum ama yine de kullanılırsa “HOLD dan ayrılıp planlandığı şekilde devam edin” komutu alınırsa çıkışın IST VOR üzerinden geçtikten sonra yapılıp sağa dönmeyi müteakip direkt olarak BKZ VOR una devam edilmesi gerektiğini hatırlatırım.

Üçüncü muhtemel HOLD noktamız BKZ VOR üzeri, aynı IST VOR üzerinde olduğu gibi sağdan dönüşlü, inbound course 234 ve bu kez uygulamamız gereken yine yağmur damlası girişi (mavi ile çizildiği şekilde). HOLD dan çıkarken BKZ VOR dan çıkar çıkmaz keskin bir sağ dönüşle BKZ VOR 100 derece radyalini VOR LOC ile yakalamamız gerekecek.

Bundan sonraki muhtemel HOLD noktaları için belirlenmiş bir patern olmadığından standart olarak o noktanın üzerine giriş yaptığımız baş açısını (heading) inbound course olarak alıp sağdan dönüşlü HOLD lar yapacağız. (Aşağıdaki gibi)


Image

ERSEN için inbound Course 100, sağdan dönüşlü, YAVRU için inbound course 106, sağdan dönüşlü, TOKER için inbound course 097 sağdan dönüşlü HOLD lar icra etmek durumundayız. (TOKER normalde güney rotamız üzerinde bulunuyor)

Son olarak BUK üzerinde HOLD icra edilebilir. Bunu özellikle çizmiyorum, giriş metodunu siz bulun !!!

GÜNEY ROTASI : ARNAS UM603 EKI UG12 YAA UL614 PETAR

Bu rotamız üzerinde ise EKI VOR, YAA VOR, TOKER ve ANK NDB üzerinde HOLD verilebilir.

Image
Bu rotayı YAA VOR dan sonra inceleyeceğiz. YAA VOR için yağmur damlası metodu ile inbound course 352 sağdan dönüşlü bir HOLD yapacağız. Az önce yukarıda anlattığım şekilde TOKER üzerinde direkt girişli ve mevcut heading imizin inbound course olacağı ve sağ dönüşlü HOLD yapıp devam edeceğiz. Diğer HOLD büyük ihtimalle ANK NDB üzerinde olacaktır. Burası da 033 inbound course a sahip, sol dönüşlü bir HOLD, burası için paralel giriş yapmak durumundayız.

Sevgili dostlar, vakit darlığım ve yoğun mesaim nedeniyle fazla vakit ayırıp ayrıntılı bir çizim yapamadım mazur görün. Umarım 10 Kasım gecesi mesaiden fırsat bulup uçabilirim. Hepinize keyifli uçuşlar olsun, Ata’mızın ruhu şad olsun.

Eğitim departmanı adına

Bahadır ALKES
Training Officer
Lead me, follow me or get out of my way !
User avatar
THY3716
Administrator
 
Posts: 1366
Joined: 25 Apr 2009, 22:33
Location: Turkey
Name: Bahadir ALKES
City: Istanbul
PID: 3716
Vatsim ID: 1097118

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY157 » 08 Nov 2010, 22:26

Süpersin Bahadır kaptanım, ellerine sağlık. Sayende bilgilerimizi tazeledik.
User avatar
THY157
VIP Member
 
Posts: 825
Joined: 11 Jan 2002, 21:00
Location: Kocaeli
Name: Selçuk POYRAZ
PID: 157
Skype: selcuk.poyraz

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY2294 » 08 Nov 2010, 23:39

cerceveleyip duvara asılacak cinsten bir belge, ellerine saglık kaptanım :clap: :clap: :clap: :clap:
User avatar
THY2294
Junior Member
 
Posts: 55
Joined: 28 Aug 2010, 16:50
Location: İzmir
Name: ÖMER FARUK GENÇKAL
City: İzmir
PID: 2294
Vatsim ID: 994887
Skype: omer.genckal

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY3993 » 09 Nov 2010, 01:00

Teşekkürler kaptanım, ellerine sağlık..
THY3993
Newbie
 
Posts: 22
Joined: 30 Jul 2009, 09:55
Location: Istanbul
Name: Mehmet Kiritici
City: Istanbul
PID: 3993
Vatsim ID: 1118914

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY3615 » 09 Nov 2010, 10:42

Bahadır Kaptanım, ellerine emeğine sağlık...da bizde de mesai acayip yoğun, bakalım yarınki durum ne gösterecek?...
User avatar
THY3615
Average User
 
Posts: 241
Joined: 06 Jul 2009, 17:28
Location: Ankara
Name: K.Gürsel HAZAR
City: Ankara
PID: 3615
Vatsim ID: 1090129
Skype: THY8615

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY4147 » 09 Nov 2016, 22:02

Bahadir Bey, ve diger kaptanlar
aklim tamamen karisti.
google bileni bilmeyenden ayiramadigi icin herkesin fikrini savunuyor
googledan cikan bilrecre resimlerden asagida hangisi dogru?
Image
veya
Image
ben birincsinden yanayim, yani holding sag donuslu ise parallel entry sagda kalacak (acisi 110 derece), sol donuslu ise parallel antry solda kalacak ( 110 derece). kalan entryleri bulmak basit - yani asagisi direct, kalani - yagmur damlasi.
Buna gore ornekte verdiginiz EKI den sonra IST VOR uzerindeki holdinge giris parallel olmamali mi? yagmur damlasi kullanilir dediniz.
Icimden bir his hata bende diyor, parmakla isaret ederseniz minnettar olurum
tesekkur ederim
Last edited by artuncs on 09 Nov 2016, 23:48, edited 1 time in total.
Reason: Img links has been corrected!
User avatar
THY4147
Rookie
 
Posts: 40
Joined: 01 Oct 2016, 08:02
Location: Ukraine
Name: Ridvan Celil
City: ukoh
PID: 4147
Vatsim ID: 1362672

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY4147 » 09 Nov 2016, 22:21

Ikinci sorum su, mumkunse
Image

ILS uzerinde olan elips, holding mi? appr esnasinda KUBER veya YUCEL den yaklasan ucak belirttigim gibi parallel entry yaptiktan sorna ancak ILS yakalayarak inise gececek? Karma karisik gorunuyor. Eger bu bir holding degilse, o zaman nedir?
Tesekkur ederim
P.S> Yukarida kullandigim (parmakla isaret etmek) turk dilinde yanlis anlasiliyorsa cok ozur dilerim. hatami gosterin demek istedim. yaziyi duzeltemiyorum. cok ozur dilerim
Last edited by artuncs on 09 Nov 2016, 23:08, edited 1 time in total.
Reason: Img link has been corrected!
User avatar
THY4147
Rookie
 
Posts: 40
Joined: 01 Oct 2016, 08:02
Location: Ukraine
Name: Ridvan Celil
City: ukoh
PID: 4147
Vatsim ID: 1362672

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY3716 » 10 Nov 2016, 11:09

Rıdvan kaptanım, öncelikle merhaba ve bu yazıyı derinlerden bulup getirdiğiniz için çok teşekkürler. Şimdi, öncelikle ilk sorunuzu cevaplayalım. Birinci diyagram doğru. Aynı zamanda daha kolay anlaşılır. Fakat ikinci diyagram da yanlış değil. İkincide dikkat ederseniz outbound hattını baz alın demiş. Kendince pratik bir yol oluşturmuş. Hatta unutmaman için referans noktası da tanımlamış. Bana sorarsanız kafa karıştırıcı. İlk diyagram daha kolay anlaşılır. Siz yine de en üstte anlattığım yazıyı ve çizdiğim şekilleri bir defa daha okuyun. Bu hold olayı hep çok büyütülür ama aslında tamamen uçağın dönüş imkan kabiliyeti ile alakalıdır. Çok keskin şekilde uçak dönmeyecek. Bu kadar basit ;)
Lead me, follow me or get out of my way !
User avatar
THY3716
Administrator
 
Posts: 1366
Joined: 25 Apr 2009, 22:33
Location: Turkey
Name: Bahadir ALKES
City: Istanbul
PID: 3716
Vatsim ID: 1097118

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY3716 » 10 Nov 2016, 11:16

IST VOR sorunuz için de şunu söylemeliyiz. 100% haklısınız. Paralel olmalıymış.
Lead me, follow me or get out of my way !
User avatar
THY3716
Administrator
 
Posts: 1366
Joined: 25 Apr 2009, 22:33
Location: Turkey
Name: Bahadir ALKES
City: Istanbul
PID: 3716
Vatsim ID: 1097118

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY3716 » 10 Nov 2016, 11:44

Eski defterlerin açılması güzel olmuş ;)
Lead me, follow me or get out of my way !
User avatar
THY3716
Administrator
 
Posts: 1366
Joined: 25 Apr 2009, 22:33
Location: Turkey
Name: Bahadir ALKES
City: Istanbul
PID: 3716
Vatsim ID: 1097118

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY3716 » 10 Nov 2016, 12:04

İkinci sorunuza gelirsek, evet o bir hold pattern. Ama dediğiniz yerlerden gelen bir uçağın ILS paternine girmesi için o holda girmesine gerek yok. Hold'a girmek için paralel giriş yapılacak ama hold verildiyse yapılacak. Maksat sadece yaklaşmaysa atc sizi, vektörler veya atc yoksa siz de o zaman resimde mavi ile gösterdiğim şekilde bir patern atar ve yaklaşırsınız. Tabii şu an chartın tamamı olmadığı için bir şey diyemiyorum minimalara ve tahditlere de bakmak lazım, ayrıca yer görüşü tatbik edilmeli.

Image
Lead me, follow me or get out of my way !
User avatar
THY3716
Administrator
 
Posts: 1366
Joined: 25 Apr 2009, 22:33
Location: Turkey
Name: Bahadir ALKES
City: Istanbul
PID: 3716
Vatsim ID: 1097118

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY3716 » 10 Nov 2016, 12:11

Eğer görüşte sıkıntı varsa ve etrafta yükseltiler filan varsa o zaman aynı holda girer gibi paralel girişi yapar fakat hold başlamadan ils yakalar devam edebilirsiniz. Ama burada sizi ils paternine biraz geç sokacağı için irtifaya dikkat etmelisiniz.
Lead me, follow me or get out of my way !
User avatar
THY3716
Administrator
 
Posts: 1366
Joined: 25 Apr 2009, 22:33
Location: Turkey
Name: Bahadir ALKES
City: Istanbul
PID: 3716
Vatsim ID: 1097118

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby artuncs » 10 Nov 2016, 12:39

Bahadir hocam en guzel ve en anlasilir sekilde aciklamis zaten. Sitemizin egitim dokumanlari arasinda da gene Hold konusunda kisa ama oz bilgiler mevcut. Bir tanesini sizin icin link veriyorum, incelersiniz.
http://turkishvirtual.com/flightprocedures.asp?page=3
Erhan M. Artuc
User avatar
artuncs
Administrator
 
Posts: 1927
Joined: 07 Jul 2009, 10:47
Location: England
Name: Erhan M. ARTUC
City: London
PID: 3578
Vatsim ID: 1087117
Skype: erhan.m.artuc

Re: 10 Kasım Etkinliği'ne yönelik, HOLD prosedürleri

Postby THY4147 » 10 Nov 2016, 13:37

Hepinize tesekkur ederim,
Erhan Bey, verdiginiz liktkeki bilgileri ve digerleri inceledim, Tesekkur ederim. kafamda karisiklik icinde kalan son puf noktalar var, belki aciklik getiren olur

Image

burada gorundugu gibi, parallel giris yaparken isabet edemedim. pattern disina ciktim. Bu ne kadar onemli? Eger hatali bir giris ise, donulecek noktadan ne kadar onceki mesafede yalpalamayi baslatiriz? bunun bir teknigi var mi?
Last edited by artuncs on 10 Nov 2016, 13:42, edited 1 time in total.
Reason: Img link has been corrected !
User avatar
THY4147
Rookie
 
Posts: 40
Joined: 01 Oct 2016, 08:02
Location: Ukraine
Name: Ridvan Celil
City: ukoh
PID: 4147
Vatsim ID: 1362672


Return to Training Lounge

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests

cron