CDFA : (Continous Descend Final Approach) : Sabit bir Varyo ile Son yaklaşma anlamına geliyor. Yapılan bir araştırmada 1980-1996 yılları arasında meydana gelen 287 ölümlü kazanın %60 nın ILS olmayan yaklaşma esnasında ve büyük bir bölümünün ise gece veya aletli uçuş gerektiren meteorolojik şartlarda (IMC) olduğu tespit edilmiş. (Flight Safety Foundation "Flight Safety Digest" yayını, Mart 1996)
Yukarıdaki resimde sabit olmayan bir varyo ile alçalan bir MD83 ün MDA (minimum descend altitude) altına inerek ağaçlara takılmasıyla sonuçlanan kazanın radar kaydına göre çizdiği profil yer alıyor. CDFA uygulamış olsaydı azalan artan varyo yerine 3.5 derecelik süzülme eğrisini yakalamış olsa ve sapmadan süzülse, ayrıca minimaların altına inmese muhtemelen bu kaza yaşanmamış olacaktı.
CDFA uygulayabilmek için yapmamız gerekenler...:
1. Minimum Alçalma irtifası (MDA) üzerine düz bir uçuş ile değil, sabit bir varyo ile devam eden alçalma ile yaklaşmak ilk hedefimiz olacak.
2. Süzülme eğrisini yakaladığımız anda yaklaşma haritası üzerinde eğer belirtilmişse irtifa ve mesafelere çok dikkat ederek yaklaşıyoruz. Her safhada bunları sağlayıp sağlayamadığımızı kontrol etmeliyiz.
3. Eğer irtifa/mesafe belirtilmemişse o halde 3 derecelik bir süzülme eğrisi tatbik etmemiz gerekiyor. Her iki durumda da çok küçük ayarlar gerekebilir. 3 derecelik bir süzülme uygulayıp uygulamadığımızı anlamanın bir yolu da şudur…: Her 1 milde 300 ft alçalınır. Bunu da altimetre ve DME yi kontrol altında tutarak anlayabiliriz. Daha az veya daha fazla alçalıyorsanız 3 derecelik açınız yok demektir.
4. Elbette yaklaşma haritamızda o anki Ground Speed imize uygun V/S (varyo) belirtilmişse bunu uygulamamız, çok küçük düzeltmelerle de sürekli CDFA yı devam ettirmemiz gerekiyor.
Bir de bu şemayı incelemenizi öneririm.
Keyifli uçuşlar…