Page 1 of 1

Haftanın Sorusu 2 ?

PostPosted: 01 Nov 2001, 17:58
by alicamat
Tekrar Selamlar Arkadaşlar,

Bu hafta yolumuz uzaklara. THY bizi A340 uça?ında görevlendirdi. Ystanbul'dan New York JFK hava limanına uçaca?ız. Uçuş planı yapmamız lazım. Hava yollarını biliyoruz, haritalarımız var, Jet High Altitude Airways vasıtası ile Yngiltere'ya kadar iş kolay. Ama sonra ne yapaca?ız ? Büyük göl denen Atlantik'i nasıl ve hangi yoldan aşaca?ız ?

Bir evvelki işi o kadar iyi yaptıkki, KLM bizi bir süre için ekibine aldı. Bu sefer yolumuz Amsterdam'dan Anchroage Alaska'ya. Oradanda Tokyo'ya uçaca?ız. Yyide kutup üzerinden gitmemiz gerekecek. Kutup üzeri nasıl seyrüsefer yapaca?ız ?

Yardımlarınızı bekliyorum.

Sevgilerimle,

Ali Camat

PostPosted: 03 Nov 2001, 20:08
by guclu
Bildiğim kadarıyla,

Atlantik üzerinde nokta koordinatları (Nxx Exx)ile uçuş yapılır. Clearans bu noktalar üzerinden alınır.(tabii uçağın yolcu taşıması için ER sertifikası olması lazım). Ayrıca okyanus üzerinde uçan bütün uçaklar bulunduğu bölgenin frekans kanalında pozisyonlarını rapor ederlerki herkes o bölgede kimin nerede olduğunu bilsin. (Bizim TRVACC'nin dediği gibi o an ATC olmasa bile bağlanmamız gereken kanal Ankara (LTAA) FIR region: 213.171.160.40 ve LTAA_UNI Istanbul (LTBB) FIR region: 213.171.160.40/LTBB_UNI kanallarına bağlanarak pozisyon raporu ile o an havadaki uçaklar birbirlerini takip etmeli)

Pozisyon raporunu hangi sıklıkla yaptıklarını bilmiyorum ama oldukça sık olduğunu duymuştum.

İyi Uçuşlar,

Güçlü Ülgenalp
Sanal Pilot

PostPosted: 11 Nov 2001, 12:41
by emil
bu soruların cevaplarını ne zaman vereceksiniz? merak ediyorum soruları.

e m i l @ k o g l u

PostPosted: 12 Nov 2001, 04:03
by hakan737
Yanlış bilmiyorsam bu tip yolculuklar için radyo navigasyon pek yemiyor çünkü geçilecek mesafe içinde uzun mesafe navigasyon cihazları sinyal gönderemiyor. Eskiden yapılan sürat/zaman hesaplarına göre tespit edilen noktalara chekpoint esası ile yapılan seyrüseferlerdi. Bilinenin aksine okyanus geçişleri kuzeyden bir yay şeklinde olduğundan bu hassas hesaplar için mutkala bir uçuş subayı(seyir subayı) bulunurdu. DAha sonra INS denilen koordinat sistemi keşfedildi. Buna göre tespit edilen koordinatlara otomatik uçuşla gitmek mümkün oladu ama uçaklarda hala uçuş mğhendisi yer alıyordu. Bu irtifa rüzgarları vs gibi etkenler nedeniyle rotalardaki sapmaları tespit edebilmek için gerkliydi. Bugün ise oceanic haritalar ile belirlenmiş yollar ve waypointler var. Uydu bağlantılı GPS uçuş kumandaları ile geliştirilmiş uçuş bilgisayarları ile artık uçuş çok kolay. ancak yinede usul olarak harita üzerindeki koordinat sistemi ve sürat/zaman hesaplamaları temeli teşkil edecek diye düşnüyorum. Kutup üzerinden geçmek sanırım kolay olur en azından yanılma payı yok :)))


Hakan Guven

PostPosted: 14 Nov 2001, 14:10
by alicamat
Sevgili Arkadaşlar,

Bu sorulara cevabın biraz uzamasından dolayı özür dilerim. Hedefim her hafta bir soru sorup bir önceki haftanın sorusunuda cevaplamak.

Sistemimi tam oturtamadım, fakat inşallah kısa sürede halledeceğim.

Cevapların gecikmesindeki bir sebepte, biraz merakın artmasını istememdi. Kişilerin kendi araştırmalarını yapmaları için biraz zaman tanımaktı.

Bu haftanın sorularını sorarken esasında epeyi terddüt ettim. Çünkü bu soruları sormak kolayda yanıtlaması oldukça uzun. Bundan dolayı cevapları iki etapta vereceğim.

Bu gün birincisi olan Atlantik üzeri uçuşu açıklayacağım. Cevapta sadece hakikatte ne olduğunu değilde, biz simülatörcüler olarak bu okuduğumuzu nasıl uygularızın cevabınıda vermeye çalışacağım.

Cevap oldukça uzun olduğu için bir doküman olarak Training bölümüne yükleniyor. Bu yazıyı daha sonra uçuşlar için referans olarakta kullanabilirsiniz.

Dokümanı okuduktan sonra değerlendirmeniz için aşağıda hakiki bir TK1491 ile LTBA-KJFK uçuşumuzun rotasını veriyorum. Uzun olmasın diye rotanın sadece Atlantik'e giriş öncesinden (Londra üzeri) çıkışına kadar olan bölümünü yazıyorum:

..LAM/UB29/CPT/UG1/SHA/UN535/BURAK-5415-5520-5630-5540-5350-YAY/N184B/TOPPS ...

o gün kullanılan NAT yolu E (Echo) giriş noktası BURAK çıkış noktası YAY. Uçuş seviyesi FL350 dı.

Düşüncem bu bilgileri tam olarak hazmettikten sonra Atlantik üzeri bir uçuş düzenlemek.

Diğer soruya cevabı birkaç gün içinde vermeyi planlıyorum.

?imdilik bukadar.

Sevgilerimle,

Ali

PostPosted: 14 Nov 2001, 15:11
by hakan737
hmm o iş biz simulatorcüler için oldukça zor. kolay yolu bir uçuş planlayıcısı bulup bunu hazırlatmak otomatik olarak. gEleneksel yöntem ile verlecek waypointler biizm simülatordeki SB veya NAV300-400 gibi programlar ile takip edilebilir. Ancak elimizde flightplan maker'ların oceanic üzerinde geiş noktalarını tespit etmesine yarayacak muazzam bir tekniği yok. zor yöntemine gelince simulatorde bu uçuşu yapmak için bir oceanic highlevel enroute map lazım. Aksi halde gideceğim yolu harita üzerinde görmeden ben uçuş yapamam. Elimdeki dergilerden birinde Virgin Atlantic2in KFJK, EGLL rotası ile ilgili harita notları var bir kez daha bakmam lazım.

Hakan Guven

PostPosted: 15 Nov 2001, 17:28
by alicamat
Tekrar Selamlar,

Okyanus üzeri uçuş ilk görüldüğü kadar ve düşündüğünüz gibi zor değil. Fakat kesinlikle bit FMC olmasında yarar var. SB nin veya uçtuğunuz uçağın kendi FMC si olabilir. Muhakkak FMC'yi iyi kullanabilmek lazım. Avrupa içi uçuşlar programlayabildikten sonra NAT üzeri gideceğimiz yolun waypointlarını koordinat olarak girmemiz gerekiyor. Hepsi bu. Flight Plan'a ek bilgiler yazmak ve gerekli noktalarda doğru kontrolörlere geçip bilgi vermek lazım.

Haritaya gelince, dokümanın sonunda küçükte olsa kullanılabilecek bir harita var. Bu yetersiz ise evde bulabileceğiniz bir atlas bile işinize yarar, Okyanus üzeri meridyenleri ve paralelleri göstermesi yeterli.

İyi uçuşlar,

Ali