Haftanın Sorusu 10

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.

Haftanın Sorusu 10

Postby alicamat » 03 Mar 2002, 20:41

Sevgili Arkadaşlar,

Yeni bir uçak indiri?imiz zaman hemen denemek için uçurdu?umuzda neden uçak havalanmak için aşırı mesafe gerektiriyor ? neden havada çok yüksek Stall sürati ile karşılaşıyoruz ? ve yine neden normalden çok daha hızlı süratlerde inmemiz gerekiyor ?

Acaba gerekli bir hazırlı?ı yapmıyormuyuz ? Bu hazırlık nedir ?

Sevgiler,

Ali Camat
Chief Pilot and Training Manager
alicamat
 

Postby THY072 » 04 Mar 2002, 12:20

Kalkış için gerekli flap derecesini, hangi hızda hangi flap'ı kullanmamız gerektiğini , minimum clean speed ve landing congiguration min speedi tam olarak bilmeden uçuşa başladığımız için bu sorunlarla karşılaşıyoruz...
THY072
Junior Member
 
Posts: 53
Joined: 08 Dec 2001, 12:20
Location: Turkey

Postby vaccaro » 04 Mar 2002, 12:37

Neden??
Çünkü Arslan Türegün okuma özürlüdür ve uçak ile gelen manuali okumaz.
Bunun yanısıra web'de bulunan bilumum dökümanı hard diskine indirir ve bunları da okumaz.
Hal böyle olunca uçağın huyunu suyunu bilemez.
Sevgiler,

kıl adam
vaccaro
Junior Member
 
Posts: 78
Joined: 06 Sep 2001, 14:25
Location: Turkey

Postby remzi » 04 Mar 2002, 16:02

merhaba,
Cok ilginc gercekten, denedim ve gordum.
Ayni ucaktan daha once de kullanmis olmama ragmen yeni indirelenlerde yüksek sürat stall'i ile karsilastim.mesela 220 kts de
--Sonra doluluktan olabilecegini düsünerek (FS ilk acilista depoyu fulleyip verir ya) yakit tanklarinin tümünü %10 lara cektim. gene ayni
--AoA dan da olabilir.(stalla sebep hucum acisininm fazlaligi oldugu icin sürat yuksek olsa bile AoA acisi fazla ise stall kacinilmaz oluyor.) her ucagin gorus acisi ve pencere konfigurasyonu farkli dizayn edilmis de olabilir.
bu nedenle yeri gruyor olabiliriz ama tirmanma acisi fazladir.
--Ayni sey iniste de gecerli. Pisti daha iyi gorebilmek icin burun asa egiliriz. Burda da inis sürati yükselir ister istemez.(flaplar full confg. da olsa bile.)
--Ucagin burnunu egmeden pisti gormenin bir baska yolu da shift+Enter basmak. Her basista biraz daha asagisi gorunur, yukari bakmak icin de shift+backspace. Bu konfigurasyon ayarlarinda asiriya kacilmasi iniste zararli sonuclarin alinmasina sebepolur.
--Yeri gelmisken bir sorunumu dile getireyim. Su alcalma da bahsedilen 3 derecelik glideslop süzülmesini bir türlü yapamiyorum.
isin sirri nedir, bulamadim. Ucaklari inerken goruyorum, burnu yukari bak?yor ama ucak resmen cöküyor (belki 750-850 fpm vardir). Ali hocam cevabi yazarken bu konuya da deginirseniz sevinirim.

selam&sevilerle
Remzi Ozturk
remzi
Junior Member
 
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2001, 01:33
Location: Turkey

Postby emil » 04 Mar 2002, 22:45

Benim 737de iniş nasıl yapıldığına dair, daha doğrusu kaç mil kala sürat ne olacak, uçak sağa veya sola kaçarsa kaç derecelik dönüş yapacağız gibi bilgilere ihtiyacım var. Arslan arkadaşımız bende bilumum döküman var diye yazmış mailime gönderirse sevinirim. Ali Camat bey'de bu konuyla ilgili açıklama yapabilirse de olur.

EMİL
emil
Average User
 
Posts: 209
Joined: 19 Oct 2001, 09:46
Location: Turkey

Postby vaccaro » 05 Mar 2002, 09:23

Emil
Kulübe hoş geldin .
Benim demek istediğim de buydu zaten.
Home ve daha sonra da Training'e tıklarsan burada istediğin bilgiyi bulabilirsin.
Ayrıca istediğin olursa seve seve yollarım
Sevgiler,


kıl adam
vaccaro
Junior Member
 
Posts: 78
Joined: 06 Sep 2001, 14:25
Location: Turkey

Postby remzi » 24 Mar 2002, 01:54

Ali Camat Hocam,
haftanin sorusuna cevabiniz epey gecikmis,
Herhalde islerinizin yogunlugundan olsa gerek.
En kisa zamanda yazilarinizi tekrar görmek ümidi ile kolaylik temenni ederim
remzi Ozturk
remzi
Junior Member
 
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2001, 01:33
Location: Turkey

Postby alicamat » 26 Mar 2002, 00:01

Evet cevap basit:

WEIGHT and BALANCE

Sevgili Arkadaşlar,

Evet iş yoğunluğu ve eğitimler nedeni ile cevaplar bir süre gecikti. Bazı soruları sormak kolay ve kısa, buna karşılık cevaplarda o kadar uzun ve detaylı. Bu sefer mümkün oldukça kısa bir şekilde cevaplamaya çalışacağım. Daha fazla detay isteyen arkadaşların biraz araştırıp okumaları gerekir.

Evet öncelikle WEIGHT (ağırlık) konusuna değinelim. Dikkat etmişsinizdir, kalkıştan hemen evvel bir görevli kaptan kabinine girer ve bir kağıt imzalatır. İmzalanan kağıtlardan biri Ağırlık Manifestosu hesabıdır. Bu çok önemlidir.

Her uçağın bir MAXIMUM TAKEOFF WEIGHT (en yüksek kalkış ağırlığı) vardır. Bu değer aşılırsa uçak beklenen performansı gösteremez. Genelde uçağı tam yolcu, valiz, ve kargo ile ve tüm tankları tamamen yakıt ile dolurursanız uçağın MAXIMUM TAKEOFF WEIGHT ini aşarsınız.

FS de yeni bir uçak kurduğumuzda genelde bu oluyor.

MAXIMUM ZERO FUEL WEIGHT uçağın yakıt öncesi olabileceği en fazla ağırlık. FS de uçak kurulduğunda aircraft.cfg dizisinde genelde verilen değer o uçağın MAX ZERO FUEL WEIGHT değeri oluyor. Yani uçak yolcu ve kargo açısından tam yüklenmiş oluyor. FS'de bu değeri değiştirmek için bir seçenek yok. Ama bu değeri elle değiştirebilirsiniz. Aircraft.cfg dizisindeki aşağıdaki değeri editleyerek bu değişiklik yapılabilir. Fakat uçağınızın değerlerini iyi bilmeniz gerekir.

[WEIGHT_AND_BALANCE]
empty_weight=245000

Dream Fleet Load Manager bu işlemi bizim için yapabiliyor.

FS2000 default olarak tankları 100% dolu olarak başlatıyor. Bundan dolayı genelde yeni uçak kurduğumuzda bu değeri değiştirmez veya yakıt miktarını azaltmazsak ağırlık açısından limitlerin çok üzerine çıkmış oluruz ve uçağımızdan beklediğimiz performansı alamayız.

Dream Fleet ve PIC için yükleme Excel Sheet leri var bunları incelerseniz faydalı olur.

Çok kısa olarak ağırlık hesaplarında kullanılan değerler şunlardır:

Uçağın Boş ağırlığı (Basic Operating Weight)
+ Yolcu ve Kargo
= ZERO FUEL WEIGHT
+ Reserve Yakıt
= LANDING WEIGHT
+ Yol Yakıtı
= TAKEOFF WEIGHT
+ Taxi Yakıtı
= TAXI WEIGHT

Büyük harflerle yazdığım tüm ağırlıklar için aşılmaması gereken bir LIMIT değer vardır.

Ağırlığın limit içinde olmasıda esasında tek başına yeterli değildir. Ağırlığın uçak üzerindeki dağılımı önemlidir. Yükleme sonucunda uçağın ağırlık merkezi yine verilen limitler içerisinde olması gerekir. Model uçak yapmış arkadaşlar bunu iyi bilirler. Eyer ağırlık merkezi fazla arkada olursa uçak uçarken UNSTABLE olur ve STALL durumunda kurtarmak çok daha zorlaşır. Aksine eyer ağırlık merkezi fazla önde olursa uçak yol boyunca daha fazla sürtünmeden dolayı fazla yakıt yakar ve yine EMERGENCY durmunda uçağın burnunu toplamak daha zorlaşır.

Dream Fleet gibi FMC si olan uçaklarda yükleme yaptıktan sonra çıkan ZERO FUEL WEIGHT değerini FMC ye giriyoruz. Buna karşılık FMC bize yakıtıda dikkate alarak kalkış ve iniş süratlerimizi hesaplıyor.

Balans hesabı için uçağın kullanım kitabında özel tablolar vardır. Her istasyon için, örneğin C182 de boş uçağın kendisi, ön koltuk yolcuları, arka koltuk yolcuları, valiz kopartmanı gibi, tablodan ağırlığa göre MOMENT değeri okunur ve tüm moment'ler toplanarak CENTER OF GRAVITY MOMENT bulunur. Bu değer yine CENTER OF GRAVITY MOMENT ENVELOPE tablosundan bakılarak limit içi olduğu kontrol edilir. Limit dışı bir değer bulunursa yükleme daha değişik yapılmalıdır, örneğin daha kilolu olan biri ön koltuğa geçebilir veya valizler azaltılabilir.

Balans ayarları bildiğim kadarı ile FS'de simüle edilmemiş. Fly! serisi simülatörlerde bu fonksiyon var. Uçağı yükledikçe CG nin nerede olduğunu gösterebiliyor.

Sevgili arkadaşlar bu seferlik bu kadar. Uçağınız yüklenirken dikkatli olun. Emrettiğiniz kadar yakıt konulmuş olmasına özen gösterin. Manifestolarınızı dikkatle inceleyip uçağın RELEASE kağıtlarını ona göre imzalayın.

İyi uçuşlar ve Sevgiler,

Ali Camat
Chief Pilot and Training Manager
alicamat
 


Return to Training Lounge

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests

cron