by alicamat » 26 Mar 2002, 00:01
Evet cevap basit:
WEIGHT and BALANCE
Sevgili Arkadaşlar,
Evet iş yoğunluğu ve eğitimler nedeni ile cevaplar bir süre gecikti. Bazı soruları sormak kolay ve kısa, buna karşılık cevaplarda o kadar uzun ve detaylı. Bu sefer mümkün oldukça kısa bir şekilde cevaplamaya çalışacağım. Daha fazla detay isteyen arkadaşların biraz araştırıp okumaları gerekir.
Evet öncelikle WEIGHT (ağırlık) konusuna değinelim. Dikkat etmişsinizdir, kalkıştan hemen evvel bir görevli kaptan kabinine girer ve bir kağıt imzalatır. İmzalanan kağıtlardan biri Ağırlık Manifestosu hesabıdır. Bu çok önemlidir.
Her uçağın bir MAXIMUM TAKEOFF WEIGHT (en yüksek kalkış ağırlığı) vardır. Bu değer aşılırsa uçak beklenen performansı gösteremez. Genelde uçağı tam yolcu, valiz, ve kargo ile ve tüm tankları tamamen yakıt ile dolurursanız uçağın MAXIMUM TAKEOFF WEIGHT ini aşarsınız.
FS de yeni bir uçak kurduğumuzda genelde bu oluyor.
MAXIMUM ZERO FUEL WEIGHT uçağın yakıt öncesi olabileceği en fazla ağırlık. FS de uçak kurulduğunda aircraft.cfg dizisinde genelde verilen değer o uçağın MAX ZERO FUEL WEIGHT değeri oluyor. Yani uçak yolcu ve kargo açısından tam yüklenmiş oluyor. FS'de bu değeri değiştirmek için bir seçenek yok. Ama bu değeri elle değiştirebilirsiniz. Aircraft.cfg dizisindeki aşağıdaki değeri editleyerek bu değişiklik yapılabilir. Fakat uçağınızın değerlerini iyi bilmeniz gerekir.
[WEIGHT_AND_BALANCE]
empty_weight=245000
Dream Fleet Load Manager bu işlemi bizim için yapabiliyor.
FS2000 default olarak tankları 100% dolu olarak başlatıyor. Bundan dolayı genelde yeni uçak kurduğumuzda bu değeri değiştirmez veya yakıt miktarını azaltmazsak ağırlık açısından limitlerin çok üzerine çıkmış oluruz ve uçağımızdan beklediğimiz performansı alamayız.
Dream Fleet ve PIC için yükleme Excel Sheet leri var bunları incelerseniz faydalı olur.
Çok kısa olarak ağırlık hesaplarında kullanılan değerler şunlardır:
Uçağın Boş ağırlığı (Basic Operating Weight)
+ Yolcu ve Kargo
= ZERO FUEL WEIGHT
+ Reserve Yakıt
= LANDING WEIGHT
+ Yol Yakıtı
= TAKEOFF WEIGHT
+ Taxi Yakıtı
= TAXI WEIGHT
Büyük harflerle yazdığım tüm ağırlıklar için aşılmaması gereken bir LIMIT değer vardır.
Ağırlığın limit içinde olmasıda esasında tek başına yeterli değildir. Ağırlığın uçak üzerindeki dağılımı önemlidir. Yükleme sonucunda uçağın ağırlık merkezi yine verilen limitler içerisinde olması gerekir. Model uçak yapmış arkadaşlar bunu iyi bilirler. Eyer ağırlık merkezi fazla arkada olursa uçak uçarken UNSTABLE olur ve STALL durumunda kurtarmak çok daha zorlaşır. Aksine eyer ağırlık merkezi fazla önde olursa uçak yol boyunca daha fazla sürtünmeden dolayı fazla yakıt yakar ve yine EMERGENCY durmunda uçağın burnunu toplamak daha zorlaşır.
Dream Fleet gibi FMC si olan uçaklarda yükleme yaptıktan sonra çıkan ZERO FUEL WEIGHT değerini FMC ye giriyoruz. Buna karşılık FMC bize yakıtıda dikkate alarak kalkış ve iniş süratlerimizi hesaplıyor.
Balans hesabı için uçağın kullanım kitabında özel tablolar vardır. Her istasyon için, örneğin C182 de boş uçağın kendisi, ön koltuk yolcuları, arka koltuk yolcuları, valiz kopartmanı gibi, tablodan ağırlığa göre MOMENT değeri okunur ve tüm moment'ler toplanarak CENTER OF GRAVITY MOMENT bulunur. Bu değer yine CENTER OF GRAVITY MOMENT ENVELOPE tablosundan bakılarak limit içi olduğu kontrol edilir. Limit dışı bir değer bulunursa yükleme daha değişik yapılmalıdır, örneğin daha kilolu olan biri ön koltuğa geçebilir veya valizler azaltılabilir.
Balans ayarları bildiğim kadarı ile FS'de simüle edilmemiş. Fly! serisi simülatörlerde bu fonksiyon var. Uçağı yükledikçe CG nin nerede olduğunu gösterebiliyor.
Sevgili arkadaşlar bu seferlik bu kadar. Uçağınız yüklenirken dikkatli olun. Emrettiğiniz kadar yakıt konulmuş olmasına özen gösterin. Manifestolarınızı dikkatle inceleyip uçağın RELEASE kağıtlarını ona göre imzalayın.
İyi uçuşlar ve Sevgiler,
Ali Camat
Chief Pilot and Training Manager