by aybirtek » 26 Jan 2002, 13:29
1-Hava sahalari FIR(Flight Information Region) denilen bolgerlerden olusur,ayrica Kontrollu ve kontrolsuz hava sahalari da vardir.Turkiye Bati ve Dogu olarak iki FIR a ayrilmistir.Yerden baslayarak GND,TWR,APP,CTR olmak uzere degisik fonksiyonlu ATC lar vardir.Burada TMA(Terminal area)dan da bahsetmek yerinde olur ancak cok uzun olacak.
GND(Ground)ile apron islemleri(Pushback,ENG.s/u)yapilir ve bunlarla ilgili kleranslar alinir.Taxi sonrasi pist basi yapan ucak TWR(tower)ile irtibat kurar.
Pilot QNH,SQUAWK,WIND,ACTİVE RWY gibi bilgiler GND ve TWR dan alir.
TWR gerekli bilgileri(HDG,ALT)verdikten sonra yaklasik 2000FT,ucagi CTR ye devreder.
CTR ucagin kendi bolgesi icinde veya inecegi meydanin TMA sina kadar ucusunu kontrol eder.Burada Altimetre ayarinin dogru yapilmis olmasi ve Flight Plan'da belirtilmis olan yuksekligin muhafaza edilmesi onemlidir.
Ucak inecegi meydanin TMA sina girdigi zaman oranin APP veya yoksa TWR ile irtibat kurar.ILS varsa ILS yoksa Visual olarak inis yapar,bu işlem sirasinda QNH,WIND,VISIB,RWY,PATERN. bilgileri ve gerekiyorsa VECTOR,ATC tarafindan verilir.
Inis tamamlandiginda(varsa)GND ile temas kurulur ve Motor kaptmaya kadar GND kontrol eder.Ters giden bir durumda oncelikle ve tamamen pilot sorumlu olacagindan gerekli butun bilgiler ATC den talep edilir ancak son ve kesin insiyatif herzaman pilotundur.
2-ATC ile temas kurmazsak diger trafigi oldugu kadar kendimizi de tehlikeye sokariz.O an cok onemli olan bir bilgiyi alamamis olabiliriz.Kontrollu hava sahalarinda ATC kleransi olmadan ucagi yerde bile hareket ETTİREMEYİZ !!!
3-Vatsim ortaminda:Eger GND,TWR,APP yoksa CTR butun bu asamalari kontrol eder.
Eger her iki FIR yani LTAA_CTR ve LTBB_CTR aktif ise her biri kendi sorumluluk alanini kontrol eder.Bunlardan biri aktif ise butun Turkiye hava sahasini kontrol eder.
Eger eksik ve yanlislarim varsa en kisa surede ogrenecegimi belirtir Sevgili ATC arkadaslarimdan ozur dilerim.
Saygilarimla.
Ahmet Aybirtek.