Haftanın Sorusu 6

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.

Haftanın Sorusu 6

Postby alicamat » 10 Jan 2002, 20:54

Selamlar,

Evet uçuş e?itimlerimiz başladı. Bir süre sorularımızı e?itimlerimizin paralelinde soraca?ız.

Bu hafta birkaç sorumuz var, ve sorular kurallarla ilgili. Uçmak ne kadar serbestlik ifade etsede havadada birçok kural var ve bunları bilmemiz gerekiyor.

1- VFR ne demektir, VFR olması için en az hangi şartların olması gerekir ?

2- VFR uçuş kuralları nelerdir ?

3- Tam karşınızdan aynı irtifada bir uçak size do?ru geliyor. Ne yapmamız lazım ?

4- IFR ne demek ? IFR uçabilmemiz için hangi şartları yerine getirmemiz lazım ?

5- IFR uçuş planında yedek meydan vermek zorundamıyız ? Vermezsek Serdar Hoca bize kızarmı ?

Evet cevaplarınızı bekliyorum.

Sevgiler,

Ali Camat
alicamat
 

Postby THY066 » 11 Jan 2002, 02:48

Ali Bey ;

5 nolu sorunun cevabı çok basit onu ben vereyim.

Serdar Hoca KIZAR! :))

Kemal TOLU
User avatar
THY066
VIP Member
 
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 16:49
Location: USA
Name: Kemal Tolu
PID: 66

Postby vaccaro » 11 Jan 2002, 10:48

3 ve 5' e cevap.

3-Sellektör yaparız. sonra da münasip bir el hareketi ile pilota bundan hoşlanmadığımız belirtiriz.

5-Sanırım ciddi tüm ATC ler (ben bile) yedek meydan belirlenmeyince kzıp köpürüyoruz :)



kıl adam
vaccaro
Junior Member
 
Posts: 78
Joined: 06 Sep 2001, 14:25
Location: Turkey

Postby hakan737 » 11 Jan 2002, 10:57

eger buraya turksim'e uye olan, forumlarda " o neydi,bu neydi?" diye habire soru sorup bizimde inatla cevap verdigimiz elemanlardan bir cevap gelmez ise ATC oldugum zaman sakin ortalikta olmayin....Cunku bunları en az 3'er defa yazdim (pardon 5 kez olabilir)

Hakan GUVEN

not: bir tek 3. soru icin bu gune kadar aciklama yapmadim ona gore

Hakan Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby engoosti » 11 Jan 2002, 12:09

Herkese merhaba
Ben sanırım birtek 3 soruyu cevaplayabilirim cevap tam gaz 45 derece sağ tarafa yatarız bunu proplot eğitim cd sinde görmüştüm karşıki uçakta aynen sağ 45 derece keskin dönüş yapar şansımız varsa çarpışma olamaz saygılarımla.

Engin KESKİN
engoosti
Junior Member
 
Posts: 67
Joined: 25 Sep 2001, 01:20
Location: Turkey

Postby uuzgan » 11 Jan 2002, 12:53

Merhaba.
Bilgi düzeyimin yanıtlara yetmeyeceğini biliyorum
ama ilgisiz olduğumuzu da düşünmeyin diye mantık yürüteceğim.

1. VFR - "Visual flight rules" yani görerek uçuş kuralları.
Görüş şartlarının pist, yer şekilleri ve diğer uçakları görmeye izin verdiği hallerde uygulanabilir sanırım. Görüş limitleri de yer şekillerine,uçağın cinsine, gece veya gündüz oluşuna göre değişmelidir diye düşünüyorum

2. VFR Uçuş Kuralları;
Uçuş yüksekliğini belirleyip kafamıza göre uçarız. :-)

3. Karşıdan uçak gelirse ne yaparım?
Hiç endişelenmem. Benim en az 1000 feet altımda ya da 1000 feet üzerimde olacağını düşünürüm. (Bkz.Doğu-Batı uçuş yüseklikleri.)
Aynı yükseklikteysek fren yapıp direksiyonu kırarım .
(?aka bir yana da yükseklik değiştirmek gereklidir sanırım.)

4. IFR - "Instrument Flight Rules" yani aletli uçuş kuralları.
Hava şartlarının görerek uçuşa izin vermediği durumlarda uygulanacağı kesin.
Görüş iyiyken de uygulamanın sakıncası olmadığını düşünüyorum.
( En azından Airliner uçuşlar için )

Görüş alt sınırları ne olabilir? FS Handbook'ta yazdığına göre;
Bulut tavanı 1000 feet'in altındaysa ve görüş mesafesi de 3 milin altındaysa "Instrument Meteorological conditions" oluşmuş demektir.

Saygılarımla.

Uğur UZGAN
uuzgan
Average User
 
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 14:52
Location: Turkey

Postby Ahmet Bedir » 11 Jan 2002, 17:06

5. soru
Bu sayfada bunun cevabını bulabilirsiniz.
http://trvacc.org/web/training/procon/fstrip.asp
"Only when şe destination, at time of arrival is VFR conditions, and şe airport has two independent ILS approaches, can şis be omitted"

Varış meydanın şartlar VFR ise, ve iki adet bağımsız ILS yaklaşması varsa gerekmez. Kısaca hava şartları ne olursa olsun ILS olmayan yada tek ILS olan (örnk: İzmir) meydanlar için herzaman yedek belirtmek gerek.
Ahmet Bedir
Junior Member
 
Posts: 95
Joined: 12 Nov 2001, 16:12
Location: Turkey

Postby vaccaro » 18 Jan 2002, 10:20

Ali hocam ve forum üyeleri
Mehmet Ali Erbil kadar olmasam da sulu bir insan olduğum için bazen sorulara abuk yanıtlar veriyorum.
Konuyu ciddiye almadığımdan değil sadece biraz neşe katma amacıyla yaptığım bu davranışı mazur görmenizi rica ederim.
Eğer bu konuda rahatsızlık varsa lütfen çekinmeden söyleyiniz.
Sevgiler,

kıl adam
vaccaro
Junior Member
 
Posts: 78
Joined: 06 Sep 2001, 14:25
Location: Turkey

Postby sadesak » 19 Jan 2002, 00:05

quote:

Selamlar,

Evet uçuş eğitimlerimiz başladı. Bir süre sorularımızı eğitimlerimizin paralelinde soracağız.

Bu hafta birkaç sorumuz var, ve sorular kurallarla ilgili. Uçmak ne kadar serbestlik ifade etsede havadada birçok kural var ve bunları bilmemiz gerekiyor.

1- VFR ne demektir, VFR olması için en az hangi şartların olması gerekir ?

2- VFR uçuş kuralları nelerdir ?

3- Tam karşınızdan aynı irtifada bir uçak size doğru geliyor. Ne yapmamız lazım ?

4- IFR ne demek ? IFR uçabilmemiz için hangi şartları yerine getirmemiz lazım ?

5- IFR uçuş planında yedek meydan vermek zorundamıyız ? Vermezsek Serdar Hoca bize kızarmı ?

Evet cevaplarınızı bekliyorum.

Sevgiler,

Ali Camat





SSA
sadesak
Newbie
 
Posts: 7
Joined: 11 Oct 2001, 05:58
Location: Turkey

Postby alicamat » 21 Jan 2002, 21:11

Sevgili Arslan Türegün,

Paylaştığımız havacılık bilgileri olsada, bunu yine sevgi ve neşeyle yapmak istiyoruz. Seni aramızda görmekten herzaman memnun oluyoruz. Forumlardaki katkından dolayı teşekkür ederiz.

Sevgilerimle,

Ali Camat
alicamat
 

Postby THY066 » 22 Jan 2002, 01:15

Sayın Ali Hocam ;

Cevabınızı selamlamak istedim :))

Kemal Tolu
User avatar
THY066
VIP Member
 
Posts: 1200
Joined: 24 Nov 2001, 16:49
Location: USA
Name: Kemal Tolu
PID: 66

Postby uuzgan » 22 Jan 2002, 19:30

arkadaşlar bu sorulara ne zaman cevap verilecek acaba..
saygılar.
Uğur Uzgan
uuzgan
Average User
 
Posts: 111
Joined: 09 Dec 2001, 14:52
Location: Turkey

Postby hakan737 » 23 Jan 2002, 14:27

Anlaşılan pek kimse cevap vermeyecek. Oysa hatırı sayılır miktarda arkadaş artık VFR eğitimini aldı.

Soruların cevaplarını kısa kısa verelim artık;

1- VFR ne demektir, VFR olması için en az hangi şartların olması gerekir ?

- VFR=visual flight rules yani görerek uçuş kuralları. demektir. Konuşma esnasında anlamı değişmeden VFR olarak geçer. VFR uçuş ufki ve şakuli görüşün sağlandığı meteorolojik şartlarda pilotun arazi yüzeyinden aldığı göresel referanslar ile zaman zaman büyük ölçekli "VFR" harita üzerinde pozisyon takibide yaparak "nirengiden nirengiye" olmak üzere seçilmiş uçuş başlarında, önceden belirlenmiş VFR uçuş yuksekliklerinde yapılan görerek uçuşa verilen isimdir.
VFR uçuş olması için gerekli minimum 3sm (statute mile=1 kara mili)uçuş esnasında yere göre 500ft, yukarıya göre 1000ft minimum görüş gereklidir. Bulut içi durumalrda veya şartların VMC'Den IMC geçmesi durumunda VFR uçuş devam ettirilemez

2- VFR uçuş kuralları nelerdir ?
-az öncede bahsedildiği gibi VFR uçuş kuralları görerek uçuş yani arazi yüzeyinden referans alınması esasına dayanır. Özel bir durum olmadıkça ağırlık ve snıf esasında göre ayrılmış olan uçaklarda ticari ve hayavolu sınıfına giren hava taşıtları VFR uçuş yapamaz veya VFR uçuş için ayrılmış irtifalarda uçamazlar. Aynı şekilde VFR uçuş yapabilecek kabilieytteki uçakalrda IFR uçuş için ayrılmış uçuş bölgeleri ve irtifalarını özel talimatlar dışında kullanamazlar.
VFR uçuşun dğer bir kısmı meydan operasyonudur. VFR plan dolduran uçaklar meydandan VFR ayrılış paternine göre kalkış yaparlar ve kontrol sahasını belirtilen bu procedure göre terkederler, aynı şekilde varışlarınıda yine buna benzer procedureler ile yaparak meydan turlu iniş ile tamamlarlar.Transponder kullanımı resmi uçuş otoritesinin belirlediği kurallara göre yapılır. Uçuş yukseklikleri 500'lü feetlerdir. Plan doldurulurken tam bir rota verilmesede geçilecek bölgelerin bildirilmesinde yarar vardır.

3- Tam karşınızdan aynı irtifada bir uçak size doğru geliyor. Ne yapmamız lazım ?
- aynı seviyede birbirlerine doğru uçan uçakların her biri (kendilerine göre)sağa min 45 derecelik bir açı ile acil manevra yaparlar.

4- IFR ne demek ? IFR uçabilmemiz için hangi şartları yerine getirmemiz lazım ?
- IFR=instrument flight rules-aletli uçuş kuralları. IFR uçabilmek için herşeyden önce pilotun Alet uçuş sertifikasının olması(simulasyonda aletli navigasyon uçuş kurallarını biliyor ve uygulayabiliyor olması), uçacağı hava aracının IFR uçuşa müsait olması gerekmektedir.
IFR uçuşlar , belirlenmiş IFR uçuş hava sahalarında, yollarında ve uçuş irtifalarında uçak harici dış görüntü refernasları alınmaksızı sadece uçağın navigasyon aletlerini kullanarak, yeryüzüdenki seyrüsefer yardımcı cihazları vasıtası ile yapılan uçuşdur. Tamamen ATC kontrolü altında yapılır.

5- IFR uçuş planında yedek meydan vermek zorundamıyız ? Vermezsek Serdar Hoca bize kızarmı ?
-IFR uçuş planlarında yedek meydan verilmesi mecburidir. Plana göre varılacak meydan herhangi bir nedenden dolayı inişe müsait değil ise uçağın kapasitesine ve uçuş planındaki yakıt durumuna uygun mesafedeki yedek meydan iniş için kullanılacaktır. VFR trafiklerde sadece emniyet için yedek meydan doldurabilir ancak zorunlu değildir.
IFR plan yedek meydanı plana göre inilecek meydanın yakınlarında aynı meteorolojik şartlardan etkilenecek meydanlardan seçilmemelidir. (örneğin LTBA'ya yedek meydan LTBU Çorlu veya LTFJ Gokcen olmamalidir)
Yedek meydan vermezseniz Serdar Hoca kızar, ben ise köpürürüm.

Hakan GÜVEN


not: cevaplar kısa ve öz olarak derlenmeye çalışılmıştır.


Hakan Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby alicamat » 24 Jan 2002, 21:00

Sevgili Arkadaşlar,

Öncelikle Hakan Güven arkadaşımıza soruları kapsamlı biçimde cevapladığı için teşekkür ederim.

Haftanın sorusu'na geç cevap vermemdeki sebep FlyTHY eğitim programının yoğunluğundan ve organizasyonun oturtulma aşamasında olmasından dolayı iş dışındaki vaktimin çoğunu alması. Bu gecikmeden dolayıda özür dilerim.

Cevapları özetlemek istiyorum ve bazı eklemeler yapmak istiyorum.

Öncelikle benim yaklaşımım şu: Birçok kurallar, kaideler, teoriler, ve bilgiler var. Benim üzerinde durduğum pratik açıdan bunların PİLOT için önemli olanlarını saptamak, kısaca ne ifade ettiklerini bildirmek, ve ne yapmamız gerektiğini kısaca açıklamak.

Birde şunu belirtmek isterim: Dünyada iki tane baskın sivil havacılık kurumu var bunlardan biri FAA ABD Federal Aviation Auşority, ikincisi Avrupa Sivil Havacılık kurumu ICAO. FAA in kendi kuralları var ICAO nun şimdi yeni çıkardığı JAR yanılmıyorsam Joint Aviation Regulations diye isimlendirdiği yeni kuralları var. Benim vereceğim bilgiler daha çok FAA kurallarına uygun. JAR da bu kurallar biraz değişebilir. Sonuç olarak iki set kural var Türkiye'de JAR geçerli. Bu kurallarda bir kitapta yazılı. Bunu bilmeniz lazım.

Pilot adayı zannediyorki uçmayı öğrenmek uçağı uçurmasını öğrenmektir. Bu işe ilk başladığınız gün anlıyorsunuzki uçmayı öğrenmek demek öncelikle avukat gibi bir dizi kurallar öğrenmek gerektiriyor. Sonra iyice bir meteoroloji öğrenmek gerektiriyor. Sonra bir harita mühendisi gibi harita okumasını öğrenmek gerekiyor. Yani anlatabildimmi... öyle uçağa atlayıp uçmak yok. Bilmek gereken çok şey var. Dahada önemlisi bu meshuliyet sizde "BİLMEK PİLOTUN MESHULİYETİ". Ben bilmiyordum demek geçerli mazeret değil.

Evet arkadaşlar bunu vurgulamak istiyorum hafife almayın lütfen ve bunu sık duyacaksınız: "PİLOT MESHULİYET". Evet Pilot olarak siz meshul olacaksınız, sakın meshuliyetin başkasında olduğunu zannedip başınızı derde sokmayın.

Evet şimdi gelelim cevaplara:

1- VFR ne demektir, VFR olması için en az hangi şartların olması gerekir ?

Arkadaşlar VFR demek Visual Flight Rules Görerek Uçuş Kuralları demektir. Uçmak için bir set kurala uymamız gerekir (kaos olsun istemiyoruz). Ya VFR kurallara uyacağız yada IFR (bu aşağıda açıklanıyor). VFR uçabilmek için görerek uçuş kurallarına uyabilmemiz gerekir. Uymadığımız taktirde uçamayız.

Havalanacağımız meydan kule kontrolünde olan meydan ise VFR olarak havalanabilmemiz için hava şartlarının EN AZ 3 mil görüş (5 Km gibi) 1000 Feet bulut tavanı olması lazım.

Nasıl bileceğiz ? Tabiki TRVACC veya VATSIM veya FlyTHY sitelerinden Hava Raporunu alıp okuyarak bileceğiz. Eyer şartlar bu minimaların altında ise sakın VFR uçuş planı doldurup Kuleye veya aktif ATC ye gönderip uçuş kleransı ve izini istemeye kalkmayın, Serdar Hoca kesinlikle kızar, bende kızarım.

Terminal sahası dışındaki ve kulesi olmayan meydanlardan VFR kalkış için 1 mil görüş ve bulut dışı olmanız yeterlidir. Yanlız büyük şehirlerin ana meydanlarının hep terminal sahaları vardır. Bilginize.

2- VFR uçuş kuralları nelerdir ?

VFR uçuş kuralları şunlardır:
A- En az talebe pilot lisanslına sahip olmak.
B- Hava raporunu almış olmak.
C- Gideceğiniz ve gerektiği taktirde yedek meydana kadar uçuracak artı yarım saat daha uçuş yaptıracak kadar yeterli uçakta yakıt olması.
D- İniş kalkış yapacağınız meydanın uçağınız için yeterli olması.
E- TÜM UÇU? BOYUNCA GÖREREK ?ARTLARI MUHAFAZA ETMEK.
F- VFR uçuş irtifasında uçmak (0-179 derece tek 1000 feet + 500 örneğin 3500, 180-359 derece çift 1000 feet + 500 örneğin 4500)
G- 18000 feet in altında bir irtifada uçmak. 18000 feet üzeri VFR uçuş yasaktır.

Peki Görerek şartlar ne demek ?

aşağıdaki tablodaki şartları korumaktır:

KONTROLLU SAHA KONTROLSUZ SAHA

5 mil görüş 5 mil görüş
Buluttan 1000 yukarıda 1000 feet altında Buluttan 1000 yukarıda 1000 feet altında
Buluttan 1 mil uzaklıkta olmak Buluttan 1 mil uzaklıkta olmak

10,000 altında

3 mil görüş 1 mil görüş
Buluttan 1000 yukarıda 500 feet altında Buluttan 1000 yukarıda 500 feet altında
Buluttan 2000 feet uzaklıkta olmak Buluttan 2000 feet uzaklıkta olmak

1,200 altında

3 mil görüş 1 mil görüş
Buluttan 1000 yukarıda 500 feet altında Bulut dışı olmak
Buluttan 2000 feet uzaklıkta olmak


3- Tam karşınızdan aynı irtifada bir uçak size doğru geliyor. Ne yapmamız lazım ?

Sağa dönerek yol vermemiz lazım. Havacılıkta sağdaki uçağı önceliği vardır. Önümüzdeki bir uçağı geçmek istiyorsak onun sağına geçip sağından geçeriz. İki uçak birbirine yaklaşıyorsa sağda olanın yol hakkı vardır.

Bu ne demek ? inerken önünzde uçak varsa kulede pas geç derse tam üzerinden uçmayın. Önünüzdeki uçağın sağına çekilip oradan geçin.

4- IFR ne demek ? IFR uçabilmemiz için hangi şartları yerine getirmemiz lazım ?

IFR Instrument Flight Rules demektir yani aletleri referans alarak uçuş kurallarıdır. IFR uçabilmemiz için
A- Geçerli IFR sertifikamız olması gerekir.
B- Uçağımız uçacağımız IFR yol ve hava şartları için gereken aletlere sahip olması gerekir.
C- Gerekli harita ve kartların geçerli versiyonlarının bulunması gerekir.
D- IFR uçuş kleransı gerekir.
E- IFR yollardan uçmamız gerekir.

Bunlardan biri eksikse IFR uçamazsınız veya kaza yaparsınız.

5- IFR uçuş planında yedek meydan vermek zorundamıyız ? Vermezsek Serdar Hoca bize kızarmı ?

Varacağımız meydan
A- tahmini varış saatinden 1 saat öncesinden ve 1 saat sonrasına kadar
B- hava tahminlerinde 2000 feet bulut tavanı ve
C- 3 mil görüş veriyorsa

yedek meydan vermek zorunda değiliz. Bu kural 1-2-3 kuralıdır. AMA yedek meydan planlamazsak başımız derde girebilir. Bundan dolayı ne yapacağımızı önceden planlamamız ve planladığımız meydanıda yedek meydan olarak bildirmemiz iyi olur. Ayrıca hava şartları müsait olsada bir başka nedenden meydan kapanırsa hangi meydana gideceğimizi biz ve ATC bilir.

?imdilik bu kadar.

Herkesin kurallara uymasını ve emniyetli uçuşlar yapmasını dilerim.

Sevgilerimle,

Ali Camat
alicamat
 

Postby alicamat » 24 Jan 2002, 21:09

Tablo beklediğim gibi çıkmadığı için tekrar yazıyorum:Peki Görerek şartlar ne demek ?

aşağıdaki tablodaki şartları korumaktır:

Bu tablonunda manası bulut dışı olmak yeterli değil bulutlardan mesafenizi korumanız lazım ve yeterli görüşün olması lazım.

KONTROLLU SAHA------------------------------------KONTROLSUZ SAHA

5 mil görüş---------------------------------------5 mil görüş
Buluttan 1000 yukarıda 1000 feet altında----------Buluttan 1000 yukarıda 1000 feet altında
Buluttan 1 mil uzaklıkta olmak--------------------Buluttan 1 mil uzaklıkta olmak

10,000 altında

3 mil görüş---------------------------------------1 mil görüş
Buluttan 1000 yukarıda 500 feet altında-----------Buluttan 1000 yukarıda 500 feet altında
Buluttan 2000 feet uzaklıkta olmak----------------Buluttan 2000 feet uzaklıkta olmak

1,200 altında

3 mil görüş---------------------------------------1 mil görüş
Buluttan 1000 yukarıda 500 feet altında-----------Bulut dışı olmak
Buluttan 2000 feet uzaklıkta olmak


Sevgiler,

Ali
alicamat
 


Return to Training Lounge

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests