Çok daha teknik ve bilgi açısından doyurucu cevaplar elbetteki gelecektir ama sadece onlar gelene kadar fikir vermesi açısından benim tarzımda kısa bir iki cevap vereyim;
1-ucak 1500 feet'e kadar normal alcaldigina gore flaplarin 5 dereceye
kadar acilmis olmasi olasilik dahilinde midir?
-- uçağın sol tarafinda oturdugunuza ve 36 pistini gordugunuze gore 06 pistine yaklasma yapiyormussunuz.06 pisti G/P cross alt. 2580ft'dir 1500ft'de hemen hemen son 5nm civri felan olabilir. Pilot muhtemelen son ana kadar flaplari acamaya ugrasmistir. Eger basabilseydi son yaklasmanın son safhasında pilotaj teknigine guvenerek belki olması gereken hızda degil ama yakın bir hızda inebilirdi.Bu arada küçük bir anımsatma, A320 uçaklarında 4 kademeli Flap bulunur, 1-2-3 ve full flap. flapların bunlardan herhangi bir kademeye kadar acılmıs olması muhtemeldir bundanda ote ucagin clean speed oarak tanımlanan flapsiz ve inis takimsiz en dusuk hizi ile idare etmek bir sure icin zaman kazandirabilir (A320 iniste hafif olacagindan clean speed 200knt veya bir miktar altinda olabilir, bu tamamen hava, rüzgar, ağırlık hesaplarına baglıdır)
2-pilot 165 milden daha dusuk hiza inemezmiydi?
--buna ucagın durumu karar verebilir. Ucagın o an itibari ile sahip oldugu minimum bir tutunma sürati degeri vardır. Buna emniyet paylarıda konulduğu zaman eger bu 165 ise dememekki ucak daha az sürat ile inemez. İnerse ne olur? Flaplar ucağın düşük hızlarda ve hız geçişlerinde kanat üzerinde yol alan hava filelerinin yolunu uzatarak ilave kaldırma yüzeyi yaratan aerodinamik esaslara göre yapısı tasarlanan elemanlardır. HEr bir flap derecesinin uçağın +/-min ve max hız degerleri mevcuttur. Yani eger ucak 140knt'da full flap oalcaksa , full flap'i 190knt'da koyamazsınız yada 135knt'da full flap ucmasi gereke ucagi 3derecelik flap ile ucuramazsiniz. Ucak kanat uzerindeki kaldirma yuzeyinin etkisi azaldıkça stall olmamak için ve bu etkiyi attırmak için hücum açısını arttırır, bu uçakta (yaşadığınız olaya göre ele alırsak) daha düşük süratte hücum açısının artmasına bağlı oalrak pitchup denilen ucağın burunun yukarı kalkması ve dolayısı ile görüşün gitmesi/kuyruğun yere vurma ihtimal. DAha da önemlisi bu nedenle stall olmak.
3-yasadigim bu olayda olabilecek ne tur riskler vardir?
---riski aynen yazmissiniz. Yuksek hız ile iniş, berberinde normalden fazla fren gücü, balata veya lastik yangını ihtimalini, pistin boyu yetmeyen yerlerde kırım ve hatta yuksek süratle inişten kaynaklanabilecek kırım ihtimallerini getirir.
4-pilotun boyle bir inis yapacagini yolculara haber vermesi gerekmez
miydi?
--- elbette bir bilgi vermesi gerekir, ancak her şirketin uyguladığı bir yönetmelik vardır. Bekide AF, bu tip olayları kategorilere ayırmış ve yolcular bildirilecek/bildirilmeyecek diye ayırmış olabilir. Tamamen şirket ve eğer böyşe birşey yoksa pilot insiyatifindedir
5-bu tur problemden dolayi olmus bildiginiz bir kaza var mi?
-- benim bildiğim bazı olaylar var ama adreslerini bilmiyorum. Bunun için
www.airsafetyonline.com,
www.airdisaster.com adreslerni kullanabilirsiniz.
Hakan GUVEN
Hakan Guven