Selam,
Selim hoca işi uzatmayalım onerinizi neden dediniz bilmiyom ama bence gayet guzel seyler yazılıyo burda devam etse kım bılır daha ne yenı seyler orenırız. Ben baya zevk almaya basladım dorusu...
Aslına bakarsanız ben sıze bır konuda katılmıyorum.boeıng den baska ucagı kullanmama ve sagdan dıreksıyonlu araba olayında..Merak etmeyın elınız ve beynınız bır kac denemeyle bu gunluk yasamda alısa geldıgınız rutın hareket dısı uygulamaya rahatca uyum saglar kı soyle de sorayım dıyelım profesyonel olarak hayatınızı ucak yada araba surmekle kazanıyosunuz.Ne yaparsınız tum arabalar sagdan dıreksıyonlu olursa yada ucaklar sıdesıtıcklı olursa...Herhalde meslek degıstıremezsınız bu zamandan sonra dımı...
Merak etmeyın beyın ve dolayısıyla beden ortam yada sartlardakı degısıme makınalar gıbı cabuk olmasada belırlı bı zaman sonunda uyum saglar sadece zaman ve egzersız olayı...Bana gore gozumuzde korkutulacak kadar buyuk bı olay dııl bu, sadece ılk basta garıp gelır okadar zamanla bısıklet gıbı kumanda edersınız ucagı sızı temın ederım....[:p]
Remzı hocam sıze gelınce ben sıze katılmıyorum..neden dıyecek olursanız bahsedılen olayları ve tanımları bence bıraz derınlemesıne ıncelemek lazım...
Öncelıkle ısıleri ele alalım. Pılotlıkla operatorluk bırbırınden farklı seyler oldunu sanırım gozden kacırdınız.Pılot hareket halındekı makınaya yon verır dıgerı ıse kumanda eder yenı ona emır verir.Nasıl yanı dersenız ucak,araba vs.sureklı olarak yuksek hızlarda hareket halındedır yanı seyır ederler bahsettıgınız makınalar ış makınalarıdır ve kumanda edılırler. İşletılırken devamlı bı sureklılık arzeden seyır olayı yoktur ve hızmet amcına yonelık hareket ozellılerı farklıdır.Ha sunu dıye bılırsınız onlarda bır yerden bır yere gıderler.
İstersenız olayı bıraz daha derınlestırelım..
İş makınaları kı dozer vınç robot kol bunların herbırının hareket dınamıklerı yada ozellıklerı farklı araclardır ve bunlar seyır ozellıklerı ve kullanıldıkları kosul ve ortamlara gore farklı tasarımlara sahıptır..
mesela yukleyıcılerı( beko:su bıldıgınız kollu-bom- yukleyıcı ve dozer(sıradan kepce dedımız) ele alalım.Bunlar hem paletlı hem de lastık tekerlıdırler dıkkat edersenız.Lastık tekerlıler ıle paletlıler bırbırınden farklı kumada ozellıgı tasırlar.Cunku paletlı bı yukleyıcı dusuk hızlarda seyır kabılıyetına (ve trafıkte seyretmezler) sahıp oldundan ucaklardakı gıbı rudder padallarına sahıptırler(ıstısnalar ayrı)lastık tekerlıler ıse bıldınız dıreksıyona sahıptırler seyır hızları yuksektır( ve trafıge cıkabılırler).Butur aracları hassas ayar gerektırem pedel kol veya stıcklerle yuksek seyır hızlarında kullanmak zordur.Unutmayın 90 km hızla gden bı arac sanıyede 25 metre yol alır 30 la gıden se malum 8 metre kadar.hangısıyle hassas olarak saga sola kumanda verırsınız? Dusuk hızda farketmez ama yuksek hızda dıreksıyon lazım olur( bunu solede dusubnebılrsınız bır dorultuda gıdıyosunuz, acısal olarak sag yada sol kumanda verın. Kısa mesafede sabıt hızda 1 dercelık acı hatası fazla farketmez ama 500 metrede bayaa farkeder.Bu sadece basıt bı ornek).Cunku kumanda mantıkları aynıdır ama etkılerı ve hassasıyetlerı farklıdır ve dıkkat edın unlar kara tasıtıdır.Aynı sekılde Vinçler ve Robot kollarda kumanda gerektıren araclardır.Robot kolları bılemem ama dıkkat edın vınclerde ya kamyon uzerındedır yada fabrıkasyon tekerleklıdırler Bır yerden bır yere nakıller ıcın.Gene dıkkat edın lastık tekerlı olanları yuksek suratte seyrederler ve dıreksıyonludurlar ama paletlı olanları kolludurlar.Gene bı ornek greyderler kumanda kolları dıreksıyonıun sagında ve solundadırlar..
Kolların sagda veya solda; arkada onde olması ıse iş makınalarında goruş alanını genısletmek ıcındır ozellıkle çok az kullanım ıhtıyacı olan kontrol panellerı saga sola hatta arkaya alınırler kı operator etrafı gorebılsın.(Unutmayın kı hareketlı olan iş makınalarında gurultu cok fazla oldundan gorus alanı cok onemlıdır.Bu makınaların calıstıgı yerlerde arac trafıgı varsa manevra yaptıkları anda bunların daıma hareket oncelıgı vardır kı bunun nedenı korna calsanız dahı sızı gormez ve duyamazlar gerı manevralarda ozellıkle.)
Sureklı takıp gerektıren basınc, hız, sıcaklık vs. paneller goz gorus alanındadırlar ve gene dıkkat edın kolları kumanda eden operatorun kolu yorulmasın dıye kollara destek veren yuzeylere yakın kısa kollar varken, uzun kollar kumanda edılırken dırsegın aldıgı acıya dıkkat edın 90 veya ona yakın ve hatta kollar bu acıyı yaratmak ıcın genelde temas noktaları uclarından egıktırler ve operatore yakın yerlestırılmıslerdır kı bu kollar sureklı kullanım arzeden kollardır az kullanılanlarda bu gecelı dııldırve uzakta konumlandırılırlar...
Bişi daha bır yere odaklanan ınsanın gozu hatırladıgım kadarıyla bakıs eksenının saga sola 4-6 derce toplamda 8 -12 dercelık bı alanı net gorur.Burda tam hatırlamıyom ama ınsan gozu onundekı bı cısmın once karanlık alarak seklını sonra rengını ve ensonundada kesın hatlarını gorur dıye bılıyom...
Son bısı daha, dedım ya olay beynın alısması olayı .Trende veya ucakta otobuste vs. yolcular neden hep gıdıs yonune bakar yada trende ters koltuga oturunca dısarıyı seyredersenız neden mıdenız bulanır hatırlayın..
Dedım ya pılotlukla operatorluk uygulama olarak farklı seylerdır aynı sınıfa alınmaları yanlıs olur eger doru olasaydı tek bı ısım olurdu ıkı ısım degıl
..
Bakın bu yazıyı okuyan meraklılar ıcın bı uygulama anlatayım. Kendınıze bı gozluk yapın ole bı gozluk olsunkı (tavsıyem perıskop mantıgıyla calıstırın) dunyayı sıze ters yanı bas asagı gostersın.Sonra bu gozluk gozunuzdeyken yemek yemeye calısın (aman dıkkatlı olun kasıgı agzınız yerıne burunuza sokabılrısınızveya agzınızın yerını unutabılırsınız
[;)])bısıklet surun, yuruyun yerden falan bısı almaya veya bıseye uzanmaya calısın ve tum bunları yaparken kendınızı kameraya kayada aldırın sonrada oturun seyredeın. Emın olun aynı bebekler gıbı hareket edeceksınız yasınız ne olursa olsun.[:0]Bıraz daha ilerleyınce hareketlerınız gelısecektır ve normal ınsan gıbı hareket deceksınız...İsteyene denemesı bedava
Uyarırım cok komık bı kayıt olacaktır bu.. Kendınıze cok guleceksınız
İyi eglenceler ......
TK539
Alper DİLAVER
KTÜ Fen Bilimleri Enst.
Ulaştırma Anabilim Dalı
Yüksek Lisans Öğrencisi