PMDG 737-800 LIGHTS

Questions, comments; documents about Boeing related products (PMDG and others) ...

PMDG 737-800 LIGHTS

Postby cenkcagdas » 13 Feb 2008, 20:20

Selamlar,

Flight recorder ın yeni sürümüyle birlikte ışıkları daha doğru kullanmak durumunda kaldım, konuyu kendim iççin toparlamak adına aşağıdaki resmi oluşturdum. paylaşmak istedim.

http://cenkcagdas.7host.com/cenkcagdas/ ... LIGHTS.jpg

yanlış bir tanımlama varsa düzeltebilirim.

iyi uçuşlar.

Image
cenkcagdas
Newbie
 
Posts: 15
Joined: 22 Mar 2005, 18:50
Location: Turkey
Name: cenk cagdas
PID: 1131

Postby cenks » 13 Feb 2008, 23:44

Merhaba

Bir aralar merak salmıştım ve dürbün ile evden uçakların kalkış ve inişlerini izlerdim:D Logo lights lar yani kuyruktaki logo yu aydınlatan ışıklar genelde kalkıştan kısa bir süre sonra kapatılıyordu ve iniştede takribe 5-10 dakika önceden yakıyorladı.

Tabi bu bazen değişebiliyordu ancak %90 böyle idi.

Slm lar

CENK SENKAYA

THY6843
User avatar
cenks
Advanced Member
 
Posts: 572
Joined: 27 Feb 2006, 09:01
Location: Turkey
Name: Cenk Senkaya
PID: 1843
Skype: thy6843

Postby cenkcagdas » 14 Feb 2008, 15:15

sanırım taxi ışıkları açılınca otomatik olarak yanıyor olabilir. bu arada taxi ışıklarını açık unutmanın bir cezası var mıdır?

Image
cenkcagdas
Newbie
 
Posts: 15
Joined: 22 Mar 2005, 18:50
Location: Turkey
Name: cenk cagdas
PID: 1131

Postby mehii » 30 Apr 2008, 20:10

herhangi bırcezası yok. ceza landıng ve strobe light larda var. haa bi de ucagı terk ederken nav lightları kapatmayı unutma.


mehmet ulusoy,
mehii
Newbie
 
Posts: 22
Joined: 15 Jan 2008, 09:21
Location: Turkey

Postby THY166 » 30 Apr 2008, 22:08

Ben resmi göremedim , bu yüzden yorum yapamıyorum ancak paylaşıldığına göre muhakkak emek verilmiş ve değerli bir çalışmadır ...

Standart ışıklar dışındakilerin kullanımı firmaların SOP'larında belirtilir, pilotlar buna göre davranırlar .

Örneğin bir firma Logo Lights'ı dawn-dusk tüm uçuş boyunca açık tutacaksınız derken diğeri , tüm gün sadece kalkış ve inişlerden 10 dakika önce yakın diyebilir .

Bu nedenle , logo ve wing light , hatta varsa standart dışı ek ışıklar hakkında "kesin" yorum yapamayız :)

Tanıdık bildik bir havayolunun 737-800 SOP'undan konuyla ilgili bir bölüm ;

quote:

USE OF AIRCRAFT LIGHTING

Navigation lights will be selected on for flights scheduled to fly into darkness (During cockpit preparation)
The anti-collision light will be selected on prior to pushback and turned off when N2 decreases below 17% on shutdown.
The taxi light will be selected on when taxi clearance has been received.
If a ground engineer needs to be recalled for any reason, repeatedly turning the taxi light on and off will attract his attention.

Taxi with taxi light on unless behind " Follow Me " vehicle or under control of a marshaller.
Do not use any other lighting, which may blind other ground traffic, except for momentary illumination to provide extra lighting.
When taxiing onto stand (park position) at night, as the taxi light is switched off the Co-Pilot will select the wing light on. The wing light should remain on until flaps have been selected and clear of the ramp area during taxi out.

Runway turn off lights should be selected on when cleared onto the active runway.
They should be switched off when passing FL100 (10,000) in the climb. During descent passing FL100 (10,000) select the turn-off lights on until clearing the active runway. For backtrack purposes leave turn-off lights on.

Landing lights should be selected on only when cleared for take-off.
They will remain on until passing FL100 (10,000), select the landing lights on again descending through FL100 (10,000) and leave them on until the runway is vacated. For backtrack purposes leave landing lights on. Outboard landing lights should be used at Commander's discretion, except when a bird hazard is reported or may exist, and then their use becomes mandatory. It should be noted that due to extra drag, the outboard landing lights should be switched off at an early point during the climb once bird activity areas have been cleared.

At the Commander's discretion, the outboard landing lights may be switched on at 500' AGL during the approach phase. During departures/arrivals to and from busy terminal areas, at the Commander's discretion all lighting may be used.
Strobe lights will be switched on when cleared to enter the active runway, and will remain on until vacating the active runway. For backtracking purposes the strobes will be left on.
During low visibility approaches and when in cloud, if reflection of the strobes causes a distraction it is recommended to switch them off.

Dome light will be switched on during cockpit preparation if dusk or darkness is present. This light will remain illuminated until the pushback is complete and the marshaller has displayed the pin and given the all clear.
It is recommended during thunderstorm activity with frequent lightning to turn all cockpit lights to their bright position and lower the cockpit seats.

Flight Deck lighting

When the flight is scheduled to operate into darkness, all panel lighting should be selected to maximum brightness and progressively reduced with the onset of darkness.
During daylight hours it is recommended that the Commanders instrument lights be on max. Brightness, so that the fuel gauges are illuminated, and the possibility of them being misread is reduced. The same procedure is recommended for the centre panel lighting to avoid miss setting of VHF NAV + RADIO frequencies.

Ground Lighting - Transit flights

If the transit checklist is used the Co-Pilot should select the wheel well light on, confirming the wing light is on, in preparation for the walkaround. On return to the cockpit after completing the walkaround the wheel well light should be switched off. Wing light will remain on until taxiing out, after flaps have been selected and when clear of the ramp area.

Logo Light

Light should be used from dusk until dawn during the entire time the flight crew are at the aircraft.
The flight crew should turn on the light either when arriving at the aircraft during this time, or when darkness approaches. The light may be turned off at sunrise or after the flight (if it is known that the aircraft will not depart again immediately).



Sevgiler


B. Fatih Koz
[ Tevellut 1978 , LTAI ]

[url="http://www.turksim.org"]TurkSim : Türk Sanal Havacilik Akademisi[/url]
User avatar
THY166
VIP Member
 
Posts: 236
Joined: 17 Mar 2004, 19:00
Location: Antalya , Turkey
Name: Fatih KOZ
City: Antalya
PID: 166
Vatsim ID: 832838
Skype: fatih.koz

Postby THY166 » 30 Apr 2008, 22:15

Bu arada resmi gördüm , ellerinize sağlık Cenk Kaptanım ...

Kısa bir zaman önce Sanalpilot'ta bir dostumuzun sorusuna şu yanıtı vermiştim , resmi göremeyen ya da bastırıp kullanamayacak durumda olan değerli pilotlarımız bu kısa notu da kullanabilir

quote:

...

- Uçağa girildiğinde NAV ON
- Motor çalıştırma esnasında BEACON ON
- Taksiye başlarken TAXI ON
- Piste girerken STROBE ve LANDING LIGHT ON
- 10,000 üstüne çıkıldığında LANDING LIGHT OFF

- 10,000 altına inildiğinde LANDING LIGHT ON
- Piste terk LANDING LIGHT OFF , STROBE OFF , TAXI ON
- Motor Kapatma BEACON OFF
- Uçak terk NAV OFF

Bu arada bazı uçaklarda BEACON ve STROBE yazmayabilir overhead panelde , bunun yerine

ANTI COLL WHITE
ANTI COLL RED

ibareleri olabilir ki bunlardan beyaz olanı STROBE , kırmızı olanı BEACON'dır.



Sevgiler


B. Fatih Koz
[ Tevellut 1978 , LTAI ]

[url="http://www.turksim.org"]TurkSim : Türk Sanal Havacilik Akademisi[/url]
User avatar
THY166
VIP Member
 
Posts: 236
Joined: 17 Mar 2004, 19:00
Location: Antalya , Turkey
Name: Fatih KOZ
City: Antalya
PID: 166
Vatsim ID: 832838
Skype: fatih.koz

Postby delimawi » 27 May 2008, 13:59

Runway ve Landing arasındaki fark nedir tam olarak? FL100 altına inilirken Landing On yapıyorum, Runway ışıklarımı da final de açıyorum. Havalanırken de, takımları toplarken runwayleri söndürüyorum Landing açık kalıyor 10000ft e kadar. Uygulama doğru mudur?

Ilker Değirmencioğlu
delimawi
VIP Member
 
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 07:17
Location: Turkey
Name: İlker Değirmencioğlu
City: Istanbul
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
Skype: seased

Postby 1237 » 27 May 2008, 14:42

İlker kaptan merhaba,

Dikkat ederseniz Runway değil de Runway turnoff olarak geçiyor.

Landing lights en güçlü ve uzun menzilli ışık. İniş ve kalkışta ana aydınlatma olarak kullanılıyor.

Runway turnoff ise steering wheel'e (bizde sadece kuyruk dümeni) paralel olarak aynı yöne dönerek, döneceğimiz taksi yolunu görmemizi sağlıyor. Daha düşük güçlü bir ışıktır. Taksi yaparken kullanılıyor.

Ben landing lights'ı yasal zorunluluklar bitince hemen kapatıyorum. Çünkü önümü bembeyaz yaptığından taksi çizgilerini filan seçemiyorum. :)

iyi uçuşlar


Alper Oğuz
THY1237
alperoguz at gmail nokta com
1237
Senior Member
 
Posts: 312
Joined: 11 Sep 2004, 15:45
Name: Alper Oğuz
City: Istanbul
PID: 0000
Vatsim ID: 0000
Skype: aoguz77

Postby delimawi » 31 May 2008, 04:13

Merhabalar Tekrar,

Şimdi o zaman inişlerde 10000ft in altında Landing lights açılıyor. Ancak gerçek hayatta inişteki uçakları gözlemlerken, sanki piste inmeden hemen önce (10000ft falan değil, sanırım 1000ft civarı) bir başka ışık yakıyorlar. Bu ışık mıdır runway turnoff lights? Yoksa gerçek hayatta landings daha geç açılabiliyor mu?

Teşekkürler,
Ilker Değirmencioğlu
delimawi
VIP Member
 
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 07:17
Location: Turkey
Name: İlker Değirmencioğlu
City: Istanbul
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
Skype: seased

Postby THY1125 » 31 May 2008, 08:55

737 için 10000 de fixed landing light lar açılır,sizin gördüğünüz ise fiziksel olarak dışarı çıkan landing light lar olup 500 feet de açılır,dışarı çıktıkları için yüksek hızlarda açılmazlar.

------------------------
Buğra Oğuzülgen - FlyTHY Boeing Fleet Chief & Check Captain - PID 1125
EX-VirtualPlanePictures.net Administrator
ImageImage
THY1125
Senior Member
 
Posts: 477
Joined: 11 Apr 2004, 21:23
Location: Turkey
Name: Buğra Oğuzülgen
PID: 1125

Postby delimawi » 31 May 2008, 11:35

Açıklayıcı bilgi için teşekkürler,

Peki son olarak, 500 ft de otomatik mi açılır bu ışıklar, yoksa manuel mi? PMDG de sanırım bu simüle edilmiyor...

Ilker Değirmencioğlu
delimawi
VIP Member
 
Posts: 1193
Joined: 17 Aug 2007, 07:17
Location: Turkey
Name: İlker Değirmencioğlu
City: Istanbul
PID: 2445
Vatsim ID: 1011091
Skype: seased

Postby THY1125 » 31 May 2008, 13:05

Elle manuel açılırlar.PMDG de tüm 4 parça ışık da tek parça olarak simule edildiği için yapamazsınız,o yüzden ben tamamını 500 feet de açıyorum.Kokpit uçuşumda çekmiş olduğum şu videoda dikkat ederseniz görürsünüz landing light ların açıldığı anı (tam süre 1 dakika 50. saniyede)

http://www.vtunnel.com/index.php/101011 ... a426315755

------------------------
Buğra Oğuzülgen - FlyTHY Boeing Fleet Chief & Check Captain - PID 1125
EX-VirtualPlanePictures.net Administrator
ImageImage
THY1125
Senior Member
 
Posts: 477
Joined: 11 Apr 2004, 21:23
Location: Turkey
Name: Buğra Oğuzülgen
PID: 1125


Return to Boeing Fleet

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests