ABD de dusen CRJ-100

How to improve safety in Virtual Flight? Write your opinions and experiences about Improving the Flight Safety ...

ABD de dusen CRJ-100

Postby THY455 » 04 Sep 2006, 09:07

Hurriyet kokpit ten,
Kentucky'de Comair Havayolları'na ait CRJ100 tipi bölgesel yolcu uça?ının yanlışlıkla girdi?i kısa pistten kalkmaya çalışırken düşmesiyle gözler yeniden uçuş ve pist emniyetine çevirdi.

Son yıllarda bu tür olaylarda artış yaşanması nedeniyle uzmanlar havayolları, pilotlar, hava trafik kontrolörleri ve havacılık otoriteleriyle birlikte harekete geçilerek yeni düzenlemeler yapılmasını öneriyor.

Blue Grass Havalimanı'nda Comair'a ait CRJ100 uça?ı 47 yolcu ve üç mürettebatıyla Atlanta'ya 5191 sefer sayılı uçuşu yapmak üzere hazırlıklarını tamamlamıştı. Motor çalıştırdıktan sonra pilotlar kalkış yapacakları 2300 metrelik 22 pistine do?ru ilerlediler. A7 taksi yolu kapalı oldu?u için A6 taksi yolundan 22 pistine girecek, kalkış gerçekleştirilecekti.

YANLIŞ PYST

Pilotlar yanlışlıkla 22 yerine sadece bin metre uzunlu?undaki küçük uçaklar tarafından kullanılan 26 pistine döndüler. Ancak kuleye 22 pist başına geldiklerini rapor ettiler. 26 pisti, CRJ100'ün ancak yolcusuz ve çok az yakıtla havalanabilece?i uzunlu?a sahipti. Yki pist birbirini kesiyordu.

Son uçuş için gaz kolları tam sabah 06.00'da açıldı. Pist sonunda güçlükle yerden kesilen CRJ100'ün uçuşu ne yazık ki uzun sürmedi. Süratsiz kalan uçak pist yakınlarındaki alana düşerek yanmaya başladı. Kazada 50 yolcu ve mürettebattan kurtulan tek kişi a?ır yaralanan ikinci pilottu.

KONTROLÖR UYKUSUZDU

Amerikan Ulusal Taşımacılık Emniyet Dairesi NTSB kazadan sonra hemen detaylı bir araştırma başlattı. Yncelenen kule kayıtlarında sabahın erken saatlerinde zaten düşük görüş şartlarında pilotların yanlış 26 pistine girmelerine ra?men 22'de olduklarını zannederek kuleye rapor verdiklerini ortaya koyuyordu. NTSB kontrolörle yaptı?ı görüşmede ikinci bir aksaklı?ı ortaya çıkardı. Kontrolör, tam 14 saat mesai yapmış ve son 24 saat içinde sadece iki saat uyuyabilmişti. Pilotların yaptı?ı hata ne yazık ki yorgun olan kontrolör tarafından görülememişti. Pilotlar yanlış piste girmişti.

OLAYLAR ARTIYOR

Bu tür kazalar ne yazık ki son yıllarda giderek artıyor. Ekim 2000'de Singapur Havayolları'nın Boeing 747'si Taipei'de yanlış piste girmiş, kalkışta inşaat çalışmalarında kullanılan vince çarpmıştı. Olayda 83 kişi hayatını kaybetmişti.

Çin Havayolları'na ait Airbus A340 2002'de, EVA Havayollları'na ait MD11 de 2005'te Alaska Anchorage'da, Air France'a ait A320 ise 2002'de Lizbon'dan taksi yolundan kalkmak üzere gaz açmış, kulenin uyarısı ile durabilmişti.

Uzmanlar bu kazalar sonrasında pistlerdeki uyarı işaretlerinin, aydınlatma sistemlerinin tekrar gözden geçirilmelerini istiyor. Görüş şartlarının düşük oldu?u havalarda kule-pilot arasında konuşmaların daha dikkatli yapılması öneriliyor.

Yanlış pist kadar bir başka sorun da yanlış havalimanına yapılan iniş.

En son gündeme Sky Havayolları'nın Polonya'da yanlış meydana inmesiyle gelen olayın yanı sıra son aylarda Nordic Havayolları'nın MD81'i, Eirjet'in A320 uçakları Yspanya ve Kuzey Yrlanda'da yanlış meydanlara indi. Uzmanlar, bu konuda pilotların iniş yapacakları meydanların chart olarak adlandırılan iniş haritalarını iyi çalışmalarına ve seyrüsefer hatalarını en aza indirmeleri gerekti?ine dikkat çekiyor. Havayollarının ise uçuş planlamalarında pilotları sık sık farklı havalimanlarına uçurarak bu meydanları unutmalarını önlemeleri gerekiyor.
Tolga ÖZBEK


TK 455
Serdar Demiray
User avatar
THY455
Average User
 
Posts: 248
Joined: 04 Jun 2002, 19:54
Location: Turkey
Name: Serdar DEMIRAY
City: Istanbul
PID: 455
Vatsim ID: 842820

Return to Flight Safety

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron