Bugün Hürriyet Gazetesindeki haber.
Uça?ın camından giren leylek, pilotu sıyırdı
Ystanbul Atatürk Havalimanından kalkan Gaziantep uça?ı, leylek sürüsünün içine girince tehlikeli anlar yaşandı. Bir leylek uça?ın kokpit camına çarparak kırdı ve kokpiti kan gölüne çevirdi.
Adanaya gitmek üzere geçti?imiz salı günü saat 14.45de 61 yolcusuyla Atatürk Havalimanından kalkan TC-ŞE kuyruk tescilli RJ-100 tipi Gaziantep uça?ı, tırmanışa geçti?i sırada leylek sürüsünün içine girdi. Uça?ın çeşitli bölgelerine şiddetle çarpan leylekler, önce sol taraftaki bir numaralı motoru devre dışı bıraktı, kokpit camına çarpan bir leylek ise menteşeleri patlatarak içeri girdi. Yardımcı pilot Tolga Sancarlının başını sıyırıp şapkasını uçuran leylek, kokpiti de kan gölüne çevirdi. Kaptan pilot Aslan Özkan, bir motoru devre dışı kalan uça?ı Atatürk Havalimanına döndürdü. 18 yıllık deneyimi olan kaptan pilot Özkan, olayı şöyle anlattı:
Kalkıştan sonra yaklaşık, 2 bin 500 feet yükseklikte, görebildi?im kadarıyla 20 ya da daha fazla kuş uça?a çarpmaya başladı. Bir tanesi benim bulundu?um taraftaki sol ön cama, biri sa? yan cama, birkaç tanesi sol kanada çarptı. Yaklaşık 8-10 tanesi de motora girmiş. Bir numaralı motorun iç tarafı tamamen parçalandı ve aşırı sarsıntı oldu. Bu sırada, sa? yan tarafa çarpan kuş, çarpmanın etkisiyle camın menteşesinin arasından kokpite girdi. Kuşun parçaları üzerimize geldi, kokpit kanlar içinde kaldı.
KANAT GÖÇTÜ
Kuş sürülerinin çarpmasıyla uça?ın sol kanadında hafif göçme yaşandı?ını anlatan Özkan, camın menteşesinin hava kaçışına neden oldu?unu, geri dönüş için Atatürk Havalimanı Kontrol Kulesiyle irtibata geçtiklerini söyledi. Acil iniş için kuleyle konuştuklarını belirten Aslan Özkan, Kuleye bilgi verdik. Acil iniş işlemlerini yaptık ve radarla limana yaklaştırıldık. Bir motor durmuş vaziyette inişimizi yaptık dedi.
Mart ve nisan ayları pilotların kabusu
Uça?ın motorunun durması halinde neler yapılması gerekti?i konusunda sürekli e?itim aldıklarını ve kuş çarpması anında da hiçbir panik yaşamadı?ını vurgulayan slan Özkan, şunları söyledi:
Mart ve nisan ayları kuşların göç mevsimi oldu?u için pilotlara büyük tehlike oluşturuyor. Ancak biz her duruma karşı gerekli e?itimlerimizi alıyoruz. Çarpma anında sadece uça?ı nasıl sa?lıklı bir biçimde yere indirebilece?imi düşündüm. Çarpma sonrası yolcular arasında biraz panik yaşandı ama daha sonra yaptı?ım anonsun ardından herkes sakinleşti.
Göçmen kuş sürüleri Uçak da düşürüyor
Kuş sürüleri birçok ölümlü ve yaralanmalı uçak kazalarına neden olmuştu. Bunlardan bazıları şöyle:
Ekim 1960da Boston-Miami seferini yapan uça?ın dört motorundan üçüne sı?ırcık sürüsü girmesi sonucu Boston Limanına düşen uçakta bulunan 72 yolcu hayatını kaybetmişti.
Temmuz 1962de de DC-8 tipi uçak, Lahor semalarında uçarken kokpitin camına çarparak içeri giren bir kartal, ikinci pilotun ölümüne neden olmuştu.
Nisan 1988de ABDde uça?ın kokpit camını delerek içeri giren 5.5 kilogram a?ırlı?ındaki bir kuş ikinci pilotun ölümüne, kaptan pilotun da yaralanmasına yol açmıştı.
Uzman görüşü
Kokpitin camı 6 cm
Uça?ın kritik hızla uçtu?u iniş veya kalkışlarda, kuş çarpması, uçuş emniyeti açısından büyük tehlike oluşturuyor. Kuş çarpmaları genellikle 0-200 metre yükseklikler arasında meydana geliyor. Havacılık tarihinde en yüksek kuş çarpma olayı 10 bin metrede tespit edildi. En tehlikeli kuş türü arasında martı, leylek ve kanada kazı gibi büyük kuşlar yer alıyor. Uçak gövdeleri ve motorlar kuş çarpmalarına dayanıklı olarak tasarlanıyor. Pilotların görev yaptı?ı kokpitin ön camının kalındı?ı, yolcu uçaklarında 6 santimetreyi buluyor.