Page 1 of 1

Go Around!!!

PostPosted: 29 May 2011, 20:59
by THY3537
Merhaba dostlar...
Bugün aklıma esen bir meydana rastgele neresi olursa gitmek istedim. İniş yavaş yavaş yaklaşırken alçalma chartına bir göz gezdireyim dedim ve açıkcası korktum!!!

Sizin de gördüğünüz gibi eğer görüş alamazsam işim oldukça zor. Bu topici açarken henüz inişimi yapmadığımı da belirtmek isterim bu arada :)

Image

sorum ise şu;
DARKE intersection in altında yazan yazı ne anlama gelmektedir? Özellikle Student ve First Officer arkadaşlarımdan bekliyorum. Siz bu chartı incelerken nelere dikkat ederdiniz?

Re: Go Around!!!

PostPosted: 29 May 2011, 21:11
by THY4357
hocam ingilizcem yetersiz olduğu için tam olarak çeviremedim ama anladığım kadarı ile vor course'unu dme 10nm ile 7nm arasında 202 radyalinde olup olmadığını diğer navigasyon aletleriyle kontrol edip doğru pozisyonda oluduğumuzu check etmemizi söylüyor.

Re: Go Around!!!

PostPosted: 29 May 2011, 21:37
by THY3537
İşte bu da son yaklaşma son kısımdan bir kare. az kalsın pas geçmek zorunda kalıyordum!!!
belli belirsiz pist ışıkları
:)

Image

Re: Go Around!!!

PostPosted: 30 May 2011, 16:30
by THY4422
VOR dalgaları belirtilen noktalar arasında tarak misali dağılıyor gibi bir şey olabilir mi? Yani bu durumda mümkünse diğer navigasyon aletleriyle konumumuzu takip etmemiz gerekecek

Re: Go Around!!!

PostPosted: 30 May 2011, 17:21
by delimawi
Biz millet olarak çok meraklı değiliz ama konu açılmışken, "VOR nasıl çalışır?" gibi bir soru ekleyip, kısa bir teknik cevap vermek isterim hocamızın sorusuna bir ön ipucu olması adına.

VOR dediğimiz verici aslında çok basit bir sistemdir. Konunun daha da anlaşılabilir olması adına bazı teknik hususları daha da basite indirgersek, VOR istasyonunu iki ayrı sinyal gönderen bir verici olarak düşünebiliriz. Bu iki sinyalden ilki taşıyıcı dalga olup, her yöne aynı şekilde gönderilir ve içeriğinde istasyon mors kodu yer alır. Uçaktaki alıcı ile bu sinyali dinleyerek doğru istasyona tune olduğumuzu anlayabiliriz. Aynı vericiden yayılan ikinci sinyal ise, saniyede 30 kere kendi ekseni etrafında dönen bir antenden yayınlanır ve her yöne değil sadece dönük olduğu yöne sinyal gönderilir.
Uçaktaki alıcı bu iki sinyali aldığı zaman, ikisi arasındaki faz farkına göz önünde bulundurarak, uçağın VOR istasyonuna göre hangi yönde olduğunu kolaylıkla hesaplar.

Faz farkı nedir sorusuna cevap vermeden, daha basit şekilde anlamak için, ikinci bahsettiğimiz dönen antenin dönerken çeşitli renklerde ışık yaydığını varsayalım. Tam kuzeye bakarken kırmızı, güneye dönerken ışık maviye dönsün, tekrar kuzeye geldiğinde kırmızı olsun, ara açılarda da ara renkler şeklinde... Bu antenin de saniyede 30 kere döndüğünü hatırlayalım. Bir uçak olarak bu istasyona baktığımızda hangi renki görüyor isek, antene göre hangi pozisyonda olduğumuzu anlarız. Mavi görüyor isek antenin güneyindeyiz vb ...

Olayın ipucu kısmına gelince, bazı yeryüzü şekilleri, radyo dalgalarını çok güzel yansıtır... Hatırlayınız, balkonlarımıza taktığımız antenlerle TV seyrettiğimiz dönemlerde, bazı durumlarda görüntüde gölge olurdu. Bu gölge, gelen sinyal haricinde, aynı sinyalin bir bina, ağaç, tepe gibi bir yerden yansıyarak bir miktar gecikmeli olarak aynı antene ulaşması sonucu oluyordu.

Şimdi yukarıdaki basit örneği düşünürsek, antenin güneyinde iken mavi gördüğümüz ışık, eğer uçağa doğrudan değilde, sağımızdaki, solumuzdaki bir yeryüzü şeklinden yansıyarak gelirse ne olur? Ne renk görürüz?

Ayrıca, bir merakımda Uğur Hoca'mıza olsun. Bu pas geçme sağdan yerine soldan olsa daha güvenli olmaz mıydı? 6890 lık tepenin kuzeyinden, DARKE'ye doğru? Neden böyle tasarlamışlar acaba.

Sevgiler, Saygılar,

Re: Go Around!!!

PostPosted: 05 Jun 2011, 10:36
by THY4127
Uğur Hocam güzel bir konuya değinmişsiniz. Student arkadaşlardan biri olduğumdan sorunuza cevap verebilirim heralde :) DARKE noktası altında yazan kutucukta tam olarak 202 radyalden bahsetmiş, yani 022 inbound course ile meydana yaklaşırken üzerinde bulunduğumuz radyalden, ve demişki, 10 ile 7 miller arasında SAPITIYOR, diğer S/S yardımcıları ile çapraz kontrol yapın doğru radyalde olduğunuzu. (Malesef 2 NDB den başka yardımcı da yok) Alçalma referanslarına bakarsanız yaklaşık 8.5 millerde (ki yüksek bir mania var altımızda) basit bir hesapla 8700 feeti katediyor olmalıyız, bu da AGL +1000 feete tekabul ediyor, birde VOR cihazındaki sorun DME 'yi de etkilerse, teorik olarak DME ile faz farkını ölçerek radyali belirlememize sağlayan alet farklı frekanslardan yayın yapsada, faz modulasyonu sebebiyle üst üste bindirilerek yayın yapılıyor vs.

Cevabı fazla uzattım sanırım, ama umarım faydalı olmuştur herkes için, emniyetli uçuşlar.