selim bilgin wrote:Giriş yöntemi kadar önemli olan bir başka şey bizim heading'mize göre yapılacak hold'un fiksin neresine düştüğünü de planlamak.Yani "Situational Awareness" .
Örnek bir ATC komutunda
1-" proceed direct to the XYZ VOR and hold northwest on the 310 radial. Time is now 1045. Expect further clearance at 1105."
2- Hold at BKZ, south in left turns." ya da "Hold southeast at BKZ.
bu nedenle northwest-northeast-southwest-southeast örneklerini ya da başka inbound radiallerde açıklayıcı gösterirseniz sevinirim.
Bir diğer sorum
Örnek: "Hold at a VOR northeast on the 030 radial" komutunda biz fikse hangi baş ile ve hangi coğrafi konumda gireriz?
Selim Bilgin
Hocam 1nci sorunuz da 310 radyalinde yani XYZ VOR inbound 130 başla bir bekleme yapmanız isteniyor. 310 radyalinin kuzeybatısı beliritildiğine göre bunun soldan dönüşlü bir bekleme olduğunu sizin çıkarmanız gerek. direct katedişe serbest kıldığı için belirtilen vor istasyonuna en kısa yönden döner ve mevcut başınızla beklemeye giriş planlarsınız ve mutakip klerans zamanı 1105 e göre 20dk sonra VOR üzerinde olarak beklemeyi bitirecek şekilde planlarsınız.
2nci sorunuz için BKZ vor da basılı bir bekleme mevcut olduğu biliniyorsa bu alçalmaya göre ki bu alçalmanın inboundu 234 dür ve sağdan dönüşlüdür. Birinci durumda açık olarak bu beklemenin soldan donuşlu olduğu belirtiliyor ikinci durumda ise güneydoğu verilerek bu çıkarımı sizden yapmanızı istiyor.
Yani size verilen yönü bekleme yapacağınız radyale göre düşünerek soldan veya sağdan dönüşlü bekleme yapacağınızı siz buluyorsunuz.
Normal bir hold kalıbı frezyolojide
HOLD (direction) OF (fix/waypoint) ON (specified radial,course, bearing, track, airway, azimuth(s), or route.) şeklindedir.
ÖRN:N1234, Hold Southeast of PWF on bearing 350, 3 mile leg, left turns.
Yani size left yada right turn şeklinde belirtilir.
yine "biz fikse hangi baş ile ve hangi coğrafi konumda gireriz?" sorunuza cevap olarak eğer fiks rota üzerinde ise roatnızda planlanan başla girersiniz ve belirlediğiniz giriş tekniğini kullanarak beklemeye başarsınız. eğer rotanızın dışında bir nokta ise aksi bir komut verilmezse direk vor/adf/fiks e dönerek mevcut başınızla girersiniz.
isteğiniz üzere beklemeye giriş şeklini tespit etmede basit alternatif bir yöntem açıklayayım. Bu yönden bir kağıt kalemle yada iyice pratikleşirse direkt zihinden kullanılıraka doğru sonuç verir.
Burada standart patern ve nonstandart patern için iki farklı durum söz konusu.
adım adım açıklayacak olursan
1)Hold yapacağınız fixe o anki başınızı (bearing) Heading kısmına yazın
2)standart patern için -110 / +70 nonstandart patern için -70/+110 çizimini yapın
3)şekildeki gibi daireyi 3 bölüme ayırın
4)bekleme paterni için kullanacağınız
OUTBOUND başınızı daire üzerine işaretleyin BKZ:ÖRN1-2
5)Bu baş hangi bölgede ise renk kodlarından giriş şeklini tespit edin.
Şimdi size standart ve nonstandart giriş için iki örnek hazırladım bu örnekleri inceleyelim
Mavi ok sizsiniz.
1)bearingimiz 310
2)paternizimiz standart -110/+70
3)dairemizi 3 bölüme ayırdık
4)bekleme outboundumuz 210
5)işaretledik ve paralel giriş bölgesini bulduk
nokta nokta okumuzu devam ettirirsek paralel girebildiğimiz görebiliriz.
ikinci örnek
siyah ok sizsiniz
1)bearingimiz 170
2)paternimiz nonstandart -70/+110
3)dairemizi 3 bölüme ayırdık
4)bekleme outboundumuz 120
5)işretledik ve giriş bölgesini bulduk
nokta nokta okumuzu devam ettirirsek teardrop girebildiğimiz görebiliriz.
Faydalı olduğunu umarım Uğur kaptanın davetine bende katılmaya çalışacağım sorularınız için bireysel olarakta yardımcı olmaya çalışırım. SKYP: serdar3121