Degerli Kaptanlar,
ATC konusmalarinda bir cok defalar "Read-back" yapmak zorunda kaliyoruz. Bu gibi durumlarda bir taraftan ucagi ucururken, bir taraftan talimati uygulamak ve ayni anda da dogru ve eksiksiz "read-back" yapmak ozellikle ucusa yeni baslayan arkadaslarimiza bir miktar zor gelebilir.
Ornegin ucus oncesi verilen "Departure-Route clerance" ihtiva ettigi birden fazla bilgi itibariyle "read-back" yapilirken bazi noktalarin atlandigi ya da unutuldugu tipik olaylardan biridir. Sanal alemde faaliyet gosteren ATC operatorleri egitimleri sirasinda ozellikle 3 parametreden fazla emir ihtiva eden talimat vermemeleri konusunda bilgilendirilmekle beraber, bir cok hallerde bu sartin disina cikildigi da gorulmektedir.
ATC talimatini hatirlama sorununu engellemek icin ucusa cikan pilotlarin her an kullanabilecekleri bir kagit (note pad) kalemin elleri altinda hazir tutulmasinda yarar vardir. Keza kagit uzerine ucusla ilgili notlar almak, her seyi bellegimizde tutarak zihinsel yukumuzu (mental Load) arttirmayi onleyeceginden bu tur bir uygulama daha iyi pilotluk ornegidir.
Ayrica talimatlari not almak icin bir de "Shorşand Symbol" sistemi gelistirilmistir. Bu konudaki bilgiyi onumuzdeki gunlerde TRVACC'in Egitim sayfasinda bulabilirsiniz.
Saygilarimla
Serdar Sualp
Serdar Sualp