by alicamat » 15 Dec 2001, 16:39
Selamlar Arkadaşlar,
Öncelikle cevap yazan arkadaşlara teşekkür etmek istiyoum: Ferdi, Hakan, Berhan, Remzi, Güçlü, Kıl Adam (Arslan Türegün yanılmıyorsam), Umut, ve Bülent teşekkür ederim.
Yaklaşma Sabiha Gökçen hava alanı 06 pistine yapılıyor. Sevgili Barış'ın hazırladığı Scenery kullanılmakta. ILS frekansı, pist istikamet, pist sayısı, apronun solda olması, gerekli işaretler. Ayrıca NAV Display üzerine bakarsanız göreceksiniz SBH04 SBH05 isimli waypointlar var. SBH SABIHA VOR'ının kodu.
Panel ise Bülent'in dediği gibi Wilco B767 PIC paneli.
Yardımcı pilotunuz maalesef eğitimini pek ciddiye almamış, bu yaklaşmadan ziyade yer mevzilerine taaruz konumuna daha çok benziyor.
Amacım belli hususlara dikkat çekmekti. ?imdi bakalım cockpit'te neler sorunlu veya düzeltilebilir. Bunların bir çoğunu cevap veren arkadaşlar işaret etmişler. Ben yinede kısaca üzerinden tekrar geçeceğim.
1- Panel'in en üstünden başlarsak ( bu en önemlisi değil ama aradan çıksın diye bundan başlıyorum) yaklaşma ışıkları, Strobe, Nav, Logo ışıkları açılmamış. Düğmeler basıldığı taktirde içinde ON ışığı yanıyor. Bulut içi alçalmalarda gözleri rahatsız etmesin diye bazen Strob'lar kapatılıyor ama burada görülüğü gibi VFR şartlardayız.
2- Süratimiz 200 Knot. Dikkat ederseniz piste 8 mil kala bu sürrat çok fazla. Genelde bu noktada Vref +10 veya +15 yeterli buda 160 Knot gibi olabilir genelde. Bu süratle hem alçalma hem yavaşlama yapılamaz. Speed Brakes kullanmak ise Flaplar açık ve yaklaşma anında sakıncalı. Aşırı alçalma variosu verebilir buda alçak irtifada çok sakıncalı DESTABILIZED APPROACH durumuna getirir bizi, buda pass geçmek demektir.
3- Ana Display'e bakarsak Attitude Indicator: Uçağın burun açısı normal Localizer capture edilmiş. Ama Glide Slope'un üzerinde kalmışız ve yakalamak üzere bir ciddi hareket yok. Otopilot anonslarına bakarsak: SPEED MODE engage durumunda normal, Vertical Navigation yani diken navigasyon modu ALTITUDE HOLD da kalmış altında G/S Glide slope beyaz olarak anons ediyor ama G/S moduna bir türlü geçmemiş bunun sebebi ILS e oturmadan manevra irtifası 3000 te devam etmişiz ama Localizer sinyalini aldıktan sonra panelin sağ tarafında bulunan MCP deki Altitude değerini 3000 feetin altına indirmeyi unutmuşuz buda otopilot için bir CONSTRAINT yaratıyor yani bir alt limit ve bunun altına inemiyor. Bu değeri düşürüp G/S da alçalmaya başladıktan SONRA missed approach irtifasına yükseltmemiz gerekirdi. Otopilot LOC anonsu ile Horizontal Navigation yani yatay navigasyon için doğru anonsu veriyor. CMD anonsu ile otopilot'un devrede olduğunu anons ediyor.
4- Altimetre değerinin doğru olup olmadığını havada anlamak zor. Yaklaşma haritasında tam Marker üzeri eyer tam G/S üzerinde iseniz, harita size o noktada hangi irtifada olmanız gerektiğini söyler, bu şekilde bir irtifa cross chck etme fırsatınız olur. Ama bu size yine G/S mu hatalı, Altimetre setting mi yanlış, uçaktaki gösterge aletimi hatalı olduğunu söylemiyor. Dolayısı ile doğru Altimetre setting'ini önceden alıp bu noktada G/S doğrumu diye kontrol etmemiz gerekir.
5- MCP panelin en sol'unda hem önümüzde ILS frekansı ve cours'u var bunun ortasında bir düğme üzerinde MAN yani MANUAL yazıyor. Buda manual olduğu zaman IRS ler VOR radyolarından update olamıyorlar demek, uzun uçuşlar için sakıncalı, yaklaşmada bir sorun çıkarmaz.
6- Yine MCP de heading 030 yani muhtemelen son yaklaşmaya verilen son vektör değerinde kalmış. Doğru prosedür her zaman uçtuğumuz başı buraya girmektir. Sebebi her hangi bir sorun olduğunda bu başı kolayca uçabilmek içindir. Örneğin ILS sinyali giderse tek yapacağımız otopilot Heading düğmesine basmak olur, pas geçeceğimiz zaman yine aynı.
7- 3 otopilot da engage durumda otoland için durum müsait.
8- İniş takımları açılmamış. Genelde G/S outer marker üzeri veya o mesafede capture edilir. Ve G/S hareket ettiğinde Flap 15, G/S 1 nokta yukarıda iniş takımları aşağı, G/S tam capture Flaps 20-30 burun 3 derece aşağı ve gerekli varyo ile alçalma yapılır. Bu düzen takip edildiği için G/S capture olmayınca iniş takımları unutmuşlar. Bu durum bir çok kazada olmuştur.
9- Auto Brakes set edilmemiş. Buda pistin durumuna göre 2-3 değerine set edilmesi gerekir. Bu düğme panelin ortlarında altta, OFF konumunda.
10- Flaplar açılmış olmasına rağmen Landing Flap konumuna kadar açılmamış. En az bir değer daha açılması lazım.
11- Ana ekran NAV Display, ATTITUDE Display'in altındaki ne bakarsak rüzgar soldan 8 knot la esiyor. Biz ise localizer üzerinde olmamıza rağmen uçağın başını sağa kaçırmışız ve bu durumda çok kısa bir sürede localizer'ın sağında kalacağız. Dolayısı ile uçuş başımız rüzgar düzeltmesi için son yaklaşma istikametinin biraz soluna olmalı yani 55-56 derece gibi. Uçuş başı kontrolü ve rüzgar düzeltmesi için trim kullanmıyoruz.
12- Speed Brakes armed olması lazım. Speed Brakes ler başka bir panelde var bu görüntü üzerinde değil. Bu görüntü ile beraber Overhead panel, güç kumanda paneli, emergency alet paneli, ve FMC panelleri var.
Aklıma gelen cevaplar bunlar.
Bu vesile ile Ramazan Bayram'ınızı kutlar en içten dileklerimi sunarım.
Sevgiler,
Ali Camat