Haftanın Sorusu 4 ?

Help Center For New Turkish Virtual Pilots. Questions about connection, online flying, and training.

Haftanın Sorusu 4 ?

Postby alicamat » 05 Dec 2001, 01:46

Sevgili Arkadaşlar,

Bu hafta beraber uçuyoruz. Siz kaptansınız, sol koltuk sizin. Bende yeni tip e?itimimi alıyorum. Aşa?ıdaki resimde gördü?ünüz yaklaşma esnasında kokpitimiz.

Nereye yaklaşma yapıyoruz ?

Ama daha önemlisi ikaz edece?iniz herhangi bir şey varmı ? lütfen nedeninide yazın ö?renelim.

Yyi inişler.

Sevgiler,

Ali Camat

alicamat
 

Postby fvefa » 05 Dec 2001, 13:49

Ali nereye indiğini bilmem. Ama şık bir yer herhalde baksana. Masmavi. Diskotek gibi.
Benim tek anlamadığım N1 ile N2 değerleri neden farklı?
fvefa
Junior Member
 
Posts: 85
Joined: 04 Nov 2001, 11:40
Location: Turkey

Postby hakan737 » 05 Dec 2001, 14:51

ehueheuhe..Ferdi abi zaten farklı olmak zorundalar. N1 birinci kademe fanları N2 son kademe fanlarını gösterir..ama sol ve sağ neden farklı gösteriyo deseydin o ayrı.

hadi yaaa dünya kadar pilot var forumlarda ve bu panel'e bakarak söylenecek bir ton şey var ..nerde bu pilotlar?? :) :) :)

Hakan GUVEN

Hakan Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby THY7 » 05 Dec 2001, 15:10

Teşekkürler :)
Sabiha GÖkçen 06 pistine ils yaklaşması yapılıyor,APP hızımız piste 8 nm kaldığına göre biraz hızlı geldi bana 170 lere çekmemiz gerekir,Vede en önemlilerden biri Localizer established olmuş ama Biraz yuksek kalmışız Bu çok net gözüküyor,Flap Pozisyonlarımız iyi gözüküyor,İls'e established olduğumuza göre,pas geçme ihtimalimizi göze alıp
Yeni İrtifamızı ALT HOld sekmesine girmemiz gerekmekte diye düşünüyorum,Acaba yaklaştım mı?


Berhan Dönmez
V.Captain and ATC
Marmara University
-__ Chemistry __-
User avatar
THY7
Officer
 
Posts: 685
Joined: 19 Aug 2001, 03:52
Location: Turkey
Name: Berhan DONMEZ
City: Istanbul
PID: 7
Vatsim ID: 813296
Skype: totik82

Postby remzi » 05 Dec 2001, 17:41

efenim şimdi şöyle :
1- gear down please deriz. alana 3.2 mil kalmış tekerlekler açılmamış hala. flaplar açılmış ama tekerlerlek daha önce açılır bildiğim kadarıyla(flaplara nazaran daha az drag oluşturdukaları gibi daha yüksek süratlerde açılabilirler)
2-atopilot altitude hold da unutulmaz inşallah. 120 fiit kalmış 3000 e
3-galiba bu yükseklikte ve bu mesafede 195 kts lık hızı düşürmek zor olacak hele ki irtifayı vermek için descent rate artırılınca hız da artacak. inişi garantilemek için speed brake armed olsa iyi olur kullanmak gerekebilir.
şimdilik bunlar aklıma gelenler bunlar.
doğru cevapları merakla bekleyeceğiz.
remzi öztürk
___ek--1____
sıcaklık , iat-14 dereeyi gösteriyor gece vakti 3000. ft bu sıcaklık olsa olsa sıcak bir ülkede bulunulduğu anlamına gelir ama en önemli etkisi performansa olacak iniş uzayacak....bir de uçağın ağırlığını görebilseydik iyi olacaktı ne akdar yakıt var acaba dolu olmasın? iniş limiti için ağırlık uygunmu çuvallamayalım arkadaşlar?



Edited by - remzi on 05/12/2001 20:59:45
remzi
Junior Member
 
Posts: 97
Joined: 26 Oct 2001, 01:33
Location: Turkey

Postby guclu » 05 Dec 2001, 21:17

Herkese iyi uçuşlar,

bizim F/O A/P'yi approach mode'a getirmiş ancak glideslope çıktığı zaman set edilmiş altitude'un altında kaldığı için uçak glideslope'a capture olacağına düz uçuşa geçiyor.

Bu noktada illede inmek istiyorsak I have controls deyip speed brake geares down ve dakikada 2000 feet falan bir alçalmayla glideslope'u yakalamaya çalışırım.

Bu arada bildiğim kadarıyla,

indikten sonra olabildiğince kısa sürede yavaşalayabilmek için standart olarak inişlerden önce speed brakes armed ve auto break as rqrd olması gerekir.

Saygılarımla,



Guclu Ulgenalp
virt pilot
guclu
Rookie
 
Posts: 39
Joined: 24 Sep 2001, 07:12
Location: Turkey

Postby vaccaro » 07 Dec 2001, 19:18

Selamlar
Alakasız ama merak ettim.
Bu uçak nedir?

kıl adam
vaccaro
Junior Member
 
Posts: 78
Joined: 06 Sep 2001, 14:25
Location: Turkey

Postby THY2 » 07 Dec 2001, 20:54

Selamlar Vaccy,
Bu panel 767PIC paneli. Çok gerçekçi, full FMC ve super sesler. kesinlikle tavsiye ederim. THY de 767 yok ama olsun.
Değer......
Sevgiler.

Bülent Akbay
FLY THY
Crew And Operations Manager
User avatar
THY2
VIP Member
 
Posts: 299
Joined: 18 Aug 2001, 18:33
Location: Istanbul
Name: Bülent AKBAY
PID: 2

Postby uarica » 08 Dec 2001, 12:19

Arkadaslar,

Herkes cok sey dile getirmis. Bir de ben bir ekleme yapayim. qnh set edilmemis gibi geldi bana. Default 29.92 olarak duruyor. Ama belki de o an ATC'nin verdigi deger de olabilir. Yine de bir hatirlatma :)

Sevgiler...
uarica
Newbie
 
Posts: 21
Joined: 06 Nov 2001, 15:08

Postby hakan737 » 11 Dec 2001, 10:59

kimsenin pek bir şey yazmaya niyeti yok anlaşılan. Bu sefer sıra bende sanırım.

Uçağımız B767-200 , inilecek meydan LTFJ Sabiha Gökçen Havalimanı. Konfigurasyon'a bakılırsa ILS06 pistine yaklaşma yapıyoruz. Kaptan pilot olsam aynı anda hepsini birden söylememekle beraber şunları F/O'ya ikaz eder, bazı şeyleride bunlara bağlı olarak kendisinin set etmesini beklerdim.

-chart'dan IAF noktası geçişyüksekliğini check et ve Altimetreyi QNH'e ayarla. Yoksa yüksek kalabilirsin.
-ILS 06 için HSI'ı ILS mode'una getir,ILS3.5 derece burada varyo yüksek oalcak şimdiden sürati düşürmeye başla.
-APP+ALT HOLD disangage, paş çok aşağıda manuel oalrak paş'i kesmek lazım.speed breakleri 1/3 açıp 1400 veya 1800fpm ile alçal sürat 170knt sabit olsun flap set as req.Paş'e oturduğun anda 3,5 4nm gibi olur sürat o anda 145 olacak şekilde APP ayarlarını yap.DAha önce oturursak APP mode ile gidelim o esnada missed app değerlerini gireceğim. Speed mode switch on kalsın, sürat tutmaz ise kapatırız.
-rüzgar soldan geliyor, deviation var, sola 040 başa dönüp LLZ'yi kes capture olduğunda sol rudder trim ile 060'ı muhafaza etmeye çalış.paş ile berabe aynı noktada kesecek gibiyiz. Sürate dikkat et.
-yaklaşma ışıklarını aç, gears down (ben yaparım), capture olunca speed breaks arm, autobreak as req. :)

walla aklıma gelenler bunlar

Hakan GÜVEN




Hakan Guven
User avatar
hakan737
VIP Member
 
Posts: 818
Joined: 19 Aug 2001, 02:11
Location: Turkey
Name: hakan guven
City: istanbul
PID: 003
Vatsim ID: 811602

Postby vaccaro » 12 Dec 2001, 11:43

Selams,
Bir zamanlar 767PIC uçurmuştum. Gatwick'e ineceğim diye göbeğim çatladı. Frame rate 0.
O zaman bu zaman 767 den uzak kalmaya baktım.
Evet meydanı bilemem. 06 pisti olan bir yer. Ferdi ağabeyin dediği gibi çok şık. (tam benim gibi tavuk karası olanlara göre :))
Efendim gördüğüm kadarıyla eğer IAS kullanıyorsak bu mesafe için hızlıyız.
Teker hala salınmamış ama bu süratte doğru karar tabi.
Flap setting i göremiyorum panele yabancı olduğum için.
GS a göre de yüksekteyiz. Yolcu yoksa anında speed brake ile hem yavaşlarım hem de uçağı çökertirim.
ALT standart mı bilemiyorum. Belki de doğru.
Autobrake herhalde As req dır. Ben aslında OFF konumunda görüyorum ama etraf karanlık tabii.
Hocam bence pas geçip tekrar yaklaşalım. İçeride yolcu molcu vardır mazallah bişey olmasın.
Sevgiler

kıl adam
vaccaro
Junior Member
 
Posts: 78
Joined: 06 Sep 2001, 14:25
Location: Turkey

Postby alicamat » 15 Dec 2001, 16:39

Selamlar Arkadaşlar,

Öncelikle cevap yazan arkadaşlara teşekkür etmek istiyoum: Ferdi, Hakan, Berhan, Remzi, Güçlü, Kıl Adam (Arslan Türegün yanılmıyorsam), Umut, ve Bülent teşekkür ederim.

Yaklaşma Sabiha Gökçen hava alanı 06 pistine yapılıyor. Sevgili Barış'ın hazırladığı Scenery kullanılmakta. ILS frekansı, pist istikamet, pist sayısı, apronun solda olması, gerekli işaretler. Ayrıca NAV Display üzerine bakarsanız göreceksiniz SBH04 SBH05 isimli waypointlar var. SBH SABIHA VOR'ının kodu.

Panel ise Bülent'in dediği gibi Wilco B767 PIC paneli.

Yardımcı pilotunuz maalesef eğitimini pek ciddiye almamış, bu yaklaşmadan ziyade yer mevzilerine taaruz konumuna daha çok benziyor.

Amacım belli hususlara dikkat çekmekti. ?imdi bakalım cockpit'te neler sorunlu veya düzeltilebilir. Bunların bir çoğunu cevap veren arkadaşlar işaret etmişler. Ben yinede kısaca üzerinden tekrar geçeceğim.

1- Panel'in en üstünden başlarsak ( bu en önemlisi değil ama aradan çıksın diye bundan başlıyorum) yaklaşma ışıkları, Strobe, Nav, Logo ışıkları açılmamış. Düğmeler basıldığı taktirde içinde ON ışığı yanıyor. Bulut içi alçalmalarda gözleri rahatsız etmesin diye bazen Strob'lar kapatılıyor ama burada görülüğü gibi VFR şartlardayız.

2- Süratimiz 200 Knot. Dikkat ederseniz piste 8 mil kala bu sürrat çok fazla. Genelde bu noktada Vref +10 veya +15 yeterli buda 160 Knot gibi olabilir genelde. Bu süratle hem alçalma hem yavaşlama yapılamaz. Speed Brakes kullanmak ise Flaplar açık ve yaklaşma anında sakıncalı. Aşırı alçalma variosu verebilir buda alçak irtifada çok sakıncalı DESTABILIZED APPROACH durumuna getirir bizi, buda pass geçmek demektir.

3- Ana Display'e bakarsak Attitude Indicator: Uçağın burun açısı normal Localizer capture edilmiş. Ama Glide Slope'un üzerinde kalmışız ve yakalamak üzere bir ciddi hareket yok. Otopilot anonslarına bakarsak: SPEED MODE engage durumunda normal, Vertical Navigation yani diken navigasyon modu ALTITUDE HOLD da kalmış altında G/S Glide slope beyaz olarak anons ediyor ama G/S moduna bir türlü geçmemiş bunun sebebi ILS e oturmadan manevra irtifası 3000 te devam etmişiz ama Localizer sinyalini aldıktan sonra panelin sağ tarafında bulunan MCP deki Altitude değerini 3000 feetin altına indirmeyi unutmuşuz buda otopilot için bir CONSTRAINT yaratıyor yani bir alt limit ve bunun altına inemiyor. Bu değeri düşürüp G/S da alçalmaya başladıktan SONRA missed approach irtifasına yükseltmemiz gerekirdi. Otopilot LOC anonsu ile Horizontal Navigation yani yatay navigasyon için doğru anonsu veriyor. CMD anonsu ile otopilot'un devrede olduğunu anons ediyor.

4- Altimetre değerinin doğru olup olmadığını havada anlamak zor. Yaklaşma haritasında tam Marker üzeri eyer tam G/S üzerinde iseniz, harita size o noktada hangi irtifada olmanız gerektiğini söyler, bu şekilde bir irtifa cross chck etme fırsatınız olur. Ama bu size yine G/S mu hatalı, Altimetre setting mi yanlış, uçaktaki gösterge aletimi hatalı olduğunu söylemiyor. Dolayısı ile doğru Altimetre setting'ini önceden alıp bu noktada G/S doğrumu diye kontrol etmemiz gerekir.

5- MCP panelin en sol'unda hem önümüzde ILS frekansı ve cours'u var bunun ortasında bir düğme üzerinde MAN yani MANUAL yazıyor. Buda manual olduğu zaman IRS ler VOR radyolarından update olamıyorlar demek, uzun uçuşlar için sakıncalı, yaklaşmada bir sorun çıkarmaz.

6- Yine MCP de heading 030 yani muhtemelen son yaklaşmaya verilen son vektör değerinde kalmış. Doğru prosedür her zaman uçtuğumuz başı buraya girmektir. Sebebi her hangi bir sorun olduğunda bu başı kolayca uçabilmek içindir. Örneğin ILS sinyali giderse tek yapacağımız otopilot Heading düğmesine basmak olur, pas geçeceğimiz zaman yine aynı.

7- 3 otopilot da engage durumda otoland için durum müsait.

8- İniş takımları açılmamış. Genelde G/S outer marker üzeri veya o mesafede capture edilir. Ve G/S hareket ettiğinde Flap 15, G/S 1 nokta yukarıda iniş takımları aşağı, G/S tam capture Flaps 20-30 burun 3 derece aşağı ve gerekli varyo ile alçalma yapılır. Bu düzen takip edildiği için G/S capture olmayınca iniş takımları unutmuşlar. Bu durum bir çok kazada olmuştur.

9- Auto Brakes set edilmemiş. Buda pistin durumuna göre 2-3 değerine set edilmesi gerekir. Bu düğme panelin ortlarında altta, OFF konumunda.

10- Flaplar açılmış olmasına rağmen Landing Flap konumuna kadar açılmamış. En az bir değer daha açılması lazım.

11- Ana ekran NAV Display, ATTITUDE Display'in altındaki ne bakarsak rüzgar soldan 8 knot la esiyor. Biz ise localizer üzerinde olmamıza rağmen uçağın başını sağa kaçırmışız ve bu durumda çok kısa bir sürede localizer'ın sağında kalacağız. Dolayısı ile uçuş başımız rüzgar düzeltmesi için son yaklaşma istikametinin biraz soluna olmalı yani 55-56 derece gibi. Uçuş başı kontrolü ve rüzgar düzeltmesi için trim kullanmıyoruz.

12- Speed Brakes armed olması lazım. Speed Brakes ler başka bir panelde var bu görüntü üzerinde değil. Bu görüntü ile beraber Overhead panel, güç kumanda paneli, emergency alet paneli, ve FMC panelleri var.

Aklıma gelen cevaplar bunlar.

Bu vesile ile Ramazan Bayram'ınızı kutlar en içten dileklerimi sunarım.

Sevgiler,

Ali Camat
alicamat
 


Return to Training Lounge

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 155 guests