Herkese merhaba,
FlyTHY tarafından daha önce yapılan duyurularda taxi cleranslarının read back yapılmasına gerek olmadığı söylenmişti. Taxi cleransının read back yapılmaması pek kafama yatmamıştı ve konuyla biraz ilgilendim (Jeppesen'ı falan karıştırdım) ve de bunun tam olarak dogru olmadıgını tespit ettim. Taxi için bir klerans alınmaktadır. Havacılıkta her türlü klerans read back yapılır; hele hele taxi cleransı çok önemli bir kleranstır.Havacılık tarinin en büyük kazalarından bazıları iki uçağın pistte veya twy (taxiway) ve pistlerin kesişiminde oluşmaktadır. Sizlere geçenlerde Milano Linate meydanında meydana gelen kazayı hatırlatmak isterim. SAS'a ait bir MD-87 ile Citation CJ2 bit iş Jeti MD87 36R'tan kalkarken iniş takımlarını ve kuyruğunu yanlış twy den (R5 yerine R6) giren Citation CJ2'ye çarpması ile olmuştu. Yine benzer bir kaza da Mayıs 2000'de CDG'de AIR LIBERTE MD83 'ünün kalkış esnasında sol kanadını twy deki Short 330 un kokpitine çarpması ile F/O hayatını kaybetmişti.
Dolayısıyla taxi ve taxi cleransı çok önemlidir. Bu açıdan bence TRVACC'nin de taxi cleranslarını twy information ile birlikte vermesi çok daha iyi olur. (gerçekcilik açısından da).
Jeppesen da konu ile ilgili bir kısım buldum : "şe procedure words ROGER and WILCO are insufficent acknowledgement of şe instructions HOLD, HOLD POSITION and HOLD SHORT OF (position). In each case şe acknowledgement shall be by şe phraseology HOLDING or HOLDING SHORT, as appropriate".
Diyeceksiniz ki taxi to RWY 18 de hold yok. Esasında taxi to RWY 18 demek taxi and hold short RWY 18 demektir.
Bu arada gerçek havacılıkta da taxi cleransları read back yapılıyormuş (LTBA dahil). Belki ilginizi çeker, Paris CDG'de birisi taxi cleransına ROGER veya ROGERWILCO tarzı bir cevap vermiş ve ATC'den anında odunu yemiş ve ATC read back yapmasını istemiş.
Herkese iyi uçuşlar.
Güçlü