herkese merhaba.. bu aralar ucuslardan, master derslerinden ve kendi sirketimin web sayfas?yla ugrasmaktan flyşy ye pek vakit ay?ramad?m. tart?sma olaylar? yeterince sinirbozucu olmus anlas?lan.. ama gereksizligi de herkes taraf?ndan görülmüs bu tür polemiklerin... neyse.. meyve veren agac olay?... elele verip türkiye adina birseyler yapmak yerine güzel olan seyleri karalamakla nereye varabiliriz... apayr? bir konu.
MCP : mode control panel yani otopilotun modelar?n? kontrol etmenizi saglar.
LEVEL CHANGE : hakan manuelden gayet güzel yazm?s ben de kullan?mdaki seklini k?saca anlatay?m : örnegin FL160 da ucuyorsunuz ve ATC climb to FL 260 expedite crossing FL180 dedi. bu durumda mcp de altitude penceresine yeni altitude olan 26000 i girer ve VNAV e basarsan?z o s?rada FMC nin haf?zas?nda olan t?rman?s target speediyle t?rman?r ama burada size bir expedite yani cabuk gecilmesi gereken bir irtifa verildigi icin yeni irtifay? baglad?ktan sonra lvl change a basar ve surati 280 e ayarlarsan?z hemen hemen (400 ucagi icin) max rate climb? yani en k?sa zamanda en cok irtifa kazanc?n? saglars?n?z. tabi bunu icin cdu da climb page de max rate i de secip yapabilirsiniz ama 400 ucag?n? cdu su gercek hayatta epey yavas calistigi icin lvl change bu tur durumlarda s?kl?kla kullan?l?r. FL180 ? gectikten sonra tekrar VNAV a basarak normal t?rman?s suratinize geri dönebilirsiniz.
Alcalmada ise FL 260 dayken descent to FL 120 dendi diyelim. eger o anda LVL change e basarsan?z ucak aheste aheste gaz kolla?rn? idle a ceker ve burnu assagi vermek suretiyle o anki sürati koruyacak sekilde pitch i kontrol eder. yani söför jargonunu kullanacak olursak LVL change alcalmada vitesi yokusa?a?? bo?a almakt?r
eger alcalacaginiz irtifa 1-2 bin feet alt?n?zdaysa yani fl 240 dan 220 a alcal dendiyse lvl change yolcu konforu icin tavsiye edilmez cunku ucak önce gaz kollar?n? idle a cekecek sonra burnu sürati tutmak icin assag? verecek ve tam bu configürasyonla alcalmaya baslam?sken yeni irtifa gelecek ve ucak tekrar burnu yukar? cekip gaz acacak.. yani 14. s?rada oturan yolcular önce negatif ard?ndan s?k? bir pozitif G ye maruz kalm?? olacak. bu tür k?sa irtifa degisikliklerinde vertical speed(V/S) tercih edilir.
CMD : auto pilot command : captain A, F/O B otopilotunu kullan?r. bu konu cok detayl? ama yeterince kafan?z? kar?st?rd?m san?r?m
737 ile ilgili baska cevaplayabilecegim sorular?n?z olursa dilimin döndügünce yard?mc? olmaya calisirim.
Herkese güvenli ucuslar.
AKIN HOS