Yaklaşmalar ile ilgili

How to improve safety in Virtual Flight? Write your opinions and experiences about Improving the Flight Safety ...

Yaklaşmalar ile ilgili

Postby THY4065 » 29 Jun 2015, 19:55

Merhaba Arkadaşlar,

Temel olarak LOC, ILS vb. yaklaşmaları genel hatlarıyla biliyor ve uygulayabiliyorum ama bu yaklaşma çeşitleri baya farklılık gösteriyor pistten piste. İşin detayına girdiğimizde bu yaklaşma çeşitleri arasındaki farklılıkları öğrenmekte ve uygulamaya geçirmekte zorluk çekiyorum. Örneğin karşılaştığım son problemi kısaca bahsedeyim:

Siirt havaalanına (LTCL) uçacaktım ama sitemizdeki chartlardan anladığım kadarıyla visual approach uygulamak gerekiyor. Diyelim ki SRT VOR'u üzerine 11000 feet'de geldim ve o chartlardaki NDB circling prosedürünü uygulayarak 24 pistine yaklaşmak istiyorum. Bunu uygulamakta zorluk yaşamıştım hatta ilk denememde bir de baktım dağlar çıktı karşıma :D.

Bu sebepten aşağıda bazı kafamı kurcalayan sorular var:

- Visual approach prosedürleri nelerdir ve PMDG'de nasıl uygulanmalıdır?
- LTCL Chartındaki NDB circling prosedürü nasıl uygulanmalı? MDA'a vardığımız andan itibaren yaklaşmanın geri kalanı nasıl yapılmalıdır?
- Bütün yaklaşma çeşitleri ve o yaklaşmalara ait uygulama döküman ve/veya video var mıdır? (PMDG 738 için olan varsa sevinirim :) )
- Bazı havaalanlarında bir piste ait 4 5 tane ILS yaklaşma prosedürü olduğu gözüküyor. Bunların bazılarında farklılar olmakla birlikte bazılarının birbirinin aynısı olduğu chart'larda gözüküyor. Bu benim yanlış algılamam mı yoksa chart hatası mıdır?
- Non-precision olarak adlandırılan VOR, VOR/DME, LOC, LOC/DME, NDB, NDB/DME ve daha belki de benim bilmediğim bir çok yaklaşma türlerinin farklarını öğrenmek ve de bu yaklaşmalarda kendimizi geliştirmek adına neler yapılabilir?

Zevk alabilmek için bunların öğrenilmesi gerektiğini düşünüyorum ama tecrübeli kaptanlarımız'dan bir yol gösterici olabilirse sevinirim. Her türlü tavsiyenize açığım.

Saygılar, sevgiler.
User avatar
THY4065
Junior Member
 
Posts: 52
Joined: 06 Jan 2015, 08:36
Location: Turkey
Name: Faruk Ugranli
City: Izmir
PID: 4065
Vatsim ID: 1302155

Re: Yaklaşmalar ile ilgili

Postby THY4029 » 29 Jun 2015, 21:39

Valla sordugunuz sorulara tam cevap olmasada, tum approach cesitleriyle ilgili videolar youtubeda var. En azindan benim burada yazarak anlatmamdan cok daha detayli anlayacaksiniz :D

VOR yaklamasi icin benim sevdiyim bir seri(baya beginner) https://www.youtube.com/watch?v=nbWbMVrVrUs

VOR/DME Arc uygulamasi icin(cok detayli ve zevkli): https://www.youtube.com/watch?v=0SBeUVGg44w

Chartlardaki STAR-lara nasil intercept yapmak icin: http://sunairexpress.com/images/How_to_ ... Plates.pdf

FAA-in kendi hazirladigi chart guide kitabindan, IFR ve VFR fark etmez, her turlu chart okuma bilgileri ala bilirsiniz: https://www.faa.gov/air_traffic/flight_ ... 12thEd.pdf

STAR okumak icin zevkli video serisi(ben acikcasi buradan ogrendim, 4 part var hepsini izleyin): https://www.youtube.com/watch?v=nJ7c-02va_g

Iyi ucuslar.

P.S: fazladan yardim gerekirse, birkac gun bos zamanim var elimde, yardimci ola bilirim TeamSpeak uzerinde...
THY9029 - Pilot of Q400, B738 NG and A321.
User avatar
THY4029
Junior Member
 
Posts: 97
Joined: 29 Mar 2014, 18:03
Location: USA, CT
Name: Zaur BILALOV
City: USA, CT
PID: 4029
Vatsim ID: 1281488

Re: Yaklaşmalar ile ilgili

Postby THY4045 » 30 Jun 2015, 01:14

Faruk kaptanım,

Prosedürler arasında belirli farklar olsa da, non-precision denilen yaklaşmaların esas olayı, MDA'ya kadar veya daha öncesinde görerek yaklaşmaya dönmesidir. Bazı non-precision yaklaşmalar zaten pist hattı ile aynı hizada da olmazlar. Bu yaklaşma prosedürlerinin amacı da ILS kadar olmasa da düşük görüş mesafesinde, etraftaki dağ vb manialardan sakınarak piste iniş yapılabilecek bir mesafeye aletli olarak uçağı yaklaştırmaktır.

Siirt meydanı, Tokat ile beraber (LTAW) benim kanaatimce ülkemizdeki inişi en zor iki meydandan biri. Yukarıda bahsettiğim üzere, prosedürler pist ile aynı hizada değil, piste dik olarak yaklaştırıyor. LTCL inişini gösteren, tahminen bir AnadoluJet seferinde çekilmiş bir video vardı eskiden youtube'da, kaldırılmış herhalde bulamadım. Orada kaptan, görerek yaklaşma yapıyor, köprü, otoyol vs. noktaları referans alarak flap/hız/irtifa ayarlamalarını yapıyordu.

NDB DME yaklaşma için, önce 11000 feette NDB'yi geçeceksiniz, sonra uçağınız CAT C hızında olduğu için NDB'den 150 radialına döneceksiniz, alçalmaya da 11 DME'de 8000 feette olacak şekilde devam edeceksiniz. Bu sırada hızınız 185 KT'yi geçmeyecek. 11 DME'de sola dönmeye başlayıp 311 radialını keseceksiniz. Bu noktadan alçalmaya tekrar devam edip, 8 DME'yi 4950 feette geçip, MDA'ya kadar alçalmaya devam edeceksiniz (Cat C ve D için circling minima 4500 feet olarak verilmiş. Burada da dikkat ederseniz STRAIGHT-IN minimumlarında NOT AUTHORIZED yazıyor. Sadece CIRCLE-TO-LAND minimumları verilmiş, bu da bu şekilde inmeniz gerektiğini gösteriyor).

İşler burada karışacak:) 4500 Feet'e geldiğinizde, pist görüşünü sağlayana kadar bu irtifayı korumanız gerekir. Sağlayamazsanız zaten pas geçmeniz gerekiyor. Pisti görüyorsanız, circling manevrasına başlayabilirsiniz. Meydanın kuzeyinde circlinge izin verilmediği chartta yazıyor (CAUTION: Not authorized North of airport). MDA-Pist irtifası = 4500-2000=2500 feet olduğuna göre, ortalama 700 fpm bir alçalma yaparak, 1.5 dakika downwind, kısa bir base leg (30 sn kadar), 1.5 dakika final leg uçarak yaklaşık 3.5 dakikada piste alçalmak mümkün. Bildiğim kadarıyla bu kısmı pilotlar ya tamamen elle uçuyorlar (flight director, autothrottle filan hepsi kapatılıyor), ya da base-final bacağa kadar autopilotla uçup, pisti hizaladıktan sonra manuel uçuşa geçiyorlar. Autopilot kullanacaksanız V/S ve HDG modlarını kullanın. Örneğin 24 pistine inilecekse, ilk olarak sağa, 63 derece heading'e dönüp 1.5 dakika uçmak, sonra sol 153 dereceye dönüp 30 saniye gidip, en son da pist hizası olan 243 dereceye dönülebilir. Ama base leg'de pisti kaçırmamak lazım. Duruma göre downwind'i uzatarak final dönüşte pist hizası kaçsa bile tekrar yakalayacak hale gelmek veya downwind'de piste paralel uçmak yerine biraz daha güneye doğru dönüp mesafeyi açmak gerekebilir. Bunlar artık görerek uçuş olduğu ve uçağın/pistin pozisyonuna bağlı olduğundan sizin kararınıza kalmış. Yalnız manialara dikkat edin, TERR modu ND'de açık olsun. Detaylı bilgi NGX klasöründeki flight manuals klasöründe bulunan FCTM dökümanının 5.73 sayfası ve devamında mevcut. Görerek iniş vb. ve pas geçme prosedürleri, nerede ne kadar flap açılır vs hepsi anlatılıyor, tavsiye ederim. Bence FCTM'yi okuduktan bol yakıt alıp pas geçme, NDB-DME yaklaşma sonrası circling 06, circling 24 vs hepsini deneyin, güzel bir pratik olabilir :)
Turkish Virtual Captain
Boeing 737 and 777 Pilot
ATC Rating: S3

Image
User avatar
THY4045
Rookie
 
Posts: 43
Joined: 10 Jul 2014, 09:19
Location: Turkey
Name: Can BECERIK
City: Ankara
PID: 4045
Vatsim ID: 1283496


Return to Flight Safety

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron